De racesimulaties aan het einde van de tweede vrije training zijn vaak belangrijk voor het bepalen van de verhoudingen na de openingsdag van het raceweekend. In Oostenrijk hielden de meeste coureurs zich ook goed aan de uitvoering van dat vaste plan, maar Max Verstappen vormde hier een uitzondering op. De wereldkampioen bouwde zijn vrijdag geheel anders op, en dat beïnvloedde zijn tweede vrije training enorm.
Verstappen was de enige coureur, die op vrijdag drie sets van de zachte banden gebruikte. De Nederlander doet dit om in de race genoeg harde banden en mediumbanden beschikbaar te houden. Die keuze vergt echter de nodige offers, en dat laat zien hoe belangrijk het voor Verstappen was om meer geschikte banden naar de race mee te nemen in vergelijking met zijn concurrenten.
Trendbreuk bij Verstappen
Op zondag wordt in Spielberg bei Knittelfeld een temperatuur van 31 graden verwacht. Dat is moordend voor de Pirelli-banden, en Verstappen doet dan ook zijn uiterste best om zich daar goed tegen te wapenen. Dat betekent dat hij op vrijdag voornamelijk met zachte banden moest rijden, en dat ging ten koste van het aantal ronden dat hij kon rijden, en had eveneens gevolgen voor zijn long run, aangezien de zachte banden daarvoor niet de beste keuze zijn.
Verstappen valt normaal op door nagenoeg altijd als eerste aan zijn racesimulatie te beginnen, gevolgd door George Russell en Kimi Antonelli. Nu was Verstappen juist de laatste coureur, die aan een korte racesimulatie begon. De reden daarvoor is duidelijk: Verstappen heeft weinig aan die run op zachte banden, en wilde vooral de balans even checken. In totaal reed Verstappen ruim tien ronden minder in de tweede vrije training dan beide McLaren-coureurs.
De tekst gaat verder onder de tabel.

Kleine verschillen
Lando Norris, Charles Leclerc, en beide Mercedes-coureurs reden op de mediumbanden. Daarbij valt op dat Antonelli slechts 0,074 seconde trager was dan Norris, ondanks dat hij een duidelijk langere run afwerkte. Op basis van de eerste twaalf ronden was Antonelli zelfs sneller dan Norris. De Italiaan greep in Canada zijn eerste podiumplek, en liet in die race zien over behoorlijk wat snelheid te beschikken. Dat lijkt een vervolg te gaan krijgen in Oostenrijk, eveneens een rear limited circuit.
Het is de vraag of Mercedes haar vorm naar de zaterdag en zondag mee kan nemen, maar Antonelli valt zeker niet uit te sluiten. De verschillen zijn wel klein, want de snelste vijf coureurs ontlopen elkaar net iets meer dan een tiende. Dat geeft wel ook aan dat de McLaren-dominantie nog niet bevestigd is. Oscar Piastri probeerde het op de harde banden, maar kwam daarin tot ongeveer dezelfde tijd als Norris.
Verstappen en Hamilton reden dus op de zachte banden. Bij Verstappen was dat meer uit noodzaak, om te zorgen dat hij die zachte banden in de race niet hoeft in te zetten. Wat dat betreft trekt Verstappen een rookgordijn op, want het is zeer lastig te zeggen waar de Nederlander nu werkelijk staat. Wat wel duidelijk wordt, is dat de verschillen vooralsnog klein zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties