Fernando Alonso en Lewis Hamilton mogen dan wel in de 40 zijn, ze houden nog zo veel van de Formule 1 dat ze nog niet aan stoppen toe zijn. Christijan Albers vraagt zich af of het niet toch zo langzamerhand tijd wordt dat de twee met pensioen gaan, omdat hun prestaties niet meer uitzonderlijk te noemen zijn. De oud-coureur zou ze het liefst behoeden voor een soortgelijk scenario als dat van Michael Schumacher.
Albers baalt dat Hamilton en Ferrari (nog) geen topcombinatie zijn gebleken. ‘Het is gewoon zo zonde. Eigenlijk vind ik het voor beide zonde’, stelt de voormalig Formule 1-coureur. ‘Omdat gewoon Ferrari zo'n mooie brand is, en Lewis Hamilton is ook zo'n mooie brand, zo'n mooie wereldkampioen. Die twee bij elkaar is iets magisch en dat werkt gewoon niet’, stelt de analist op de Formule 1-podcast van De Telegraaf vast. ‘En dat kan aan meerdere factoren liggen’, realiseert hij zich. ‘Het kan zijn dat het geen match is, het kans zijn dat het talent van Lewis een keertje ophoudt met de leeftijd. Dat kan allemaal.’
Alonso rijdt al sinds 2001 in de Formule 1 rijdt en werd wereldkampioen in het jaar dat Albers zelf zijn eerste en enige punten pakte in de Formule 1, dankzij een vijfde plek in een race waar slechts zes bolides aan de start stonden. Albers vraagt zich af of zijn generatiegenoot misschien in de herfst van zijn carrière zit. De Spanjaard kan bij Nederlandse analisten vaak op enthousiaste reacties rekenen, maar de oud-coureur blijft terughoudend. ‘We zijn altijd helemaal Alonso voor, Alonso na. Het is supermooi, die wilde vos en hij gaat overal tussendoor’, aldus Albers, die de vijfde plek van de tweevoudig wereldkampioen relativeert.
Gaat Alonso achteruit of Stroll vooruit?
De Spanjaard kwalificeerde goed, maar Albers suggereert dat het verschil met zijn teamgenoot groter had moeten zijn. ‘Dit is wel het circuit waar hij gewoon zijn eerste overwinning heeft gehaald en waar hij ontzettend snel is. Alonso is supersnel op dit circuit’, benadrukt hij. Toch was het verschil tussen de man uit Oviedo en Lance Stroll niet groot. ‘Als je dan gaat kijken naar de resultaten van zijn teamgenoot, Stroll, ik vond dat gewoon supernetjes en dan vraag ik me wel eens af: Wanneer komt dat kantelpunt?’ deelt Albers zijn kijk op de zaak.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De oud-coureur lijkt van mening te zijn dat Alonso flink sneller had moeten zijn dan zijn teamgenoot. ‘Ik bedoel we praten over? Wat was het? Een duizendste of zo, geloof ik. Het verschil was echt bijna niks’, meent hij. ‘En dat vond ik ook gewoon knap. Maar dan vraag ik me ook af: Hoe goed is zo'n Stroll? Hij heeft zijn momenten’, moet de analist van Viaplay toegeven. Alonso hoopt nog op een stunt in 2026, maar Albers is niet overtuigd. ‘Wanneer wordt het een keer tijd? Ik vind het zo moeilijk. Je hebt zo'n mooie carrière. Wanneer moet die stoppen?
Te lang doorgaan kan carrièreschade opleveren
De oud-coureur moet denken aan Michael Schumacher. De Duitser kende successen met Benetton en Ferrari en ging met pensioen, om nog een korte comeback te maken bij Mercedes. ‘Dat vond ik ook wel jammer van Michael Schumacher, die gewoon zo'n ongelooflijke goede coureur was en dan terugkwam bij Mercedes. Dan merkte je dat het er met Nico (Rosberg, red.) toch niet meer uitkwam’, herinnert Albers zich. ‘Ik vind dat best wel moeilijk om te zien, want het schaadt ook wel je carrière’, is hij van mening.
Erik van Haren maakt zich minder zorgen om de twee veertigers. ‘Ja, Alonso is 44 nu, net geworden. Ik denk dat hij en Lewis het volgend jaar aankijken en dan wel een beslissing nemen’, zegt de Formule 1-man van De Telegraaf. ‘Alonso is volgend jaar 45. Volgens mij is het zo dat hij sowieso na 2026 zou kijken wat hij ging doen’, meent hij zich te herinneren. Hamilton is lastiger in te schatten. ‘Na de race zei hij van: Ja, achter de schermen spelen er dingen. Hij deed er ook een beetje geheimzinnig over, dat was wel zo’n moment’, blijft Van Haren er verdacht op.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties