Fernando Alonso heeft het gevoel dat hij de laatste tijd wordt geplaagd door pech. Zijn laatste overwinning in een Grand Prix ligt alweer jaren achter hem. Misschien zoekt hij op termijn zijn heil in een andere raceklasse, zoals Max Verstappen dat nu deels lijkt te doen. Anders dan Verstappen voelt Alonso echter geen enkele drang om op de Nordschleife te rijden.
In de Grand Prix van Italië moest Alonso de race staken vanwege een probleem met de ophanging. 'Er is niets dat we er nu nog aan kunnen doen. Het was alweer pech en opnieuw verloren punten in een race. Zoiets maak je eens in de tien miljoen keer mee. Laten we hopen dat ik nog tien miljoen races kan rijden zonder op deze manier uit te vallen', grapte Alonso bij onder meer F1Maximaal.nl. De Spanjaard is inmiddels 44 jaar, maar hij lijkt vastberaden om nog lang door te gaan.
Alonso liep al veel punten mis
Het is bovendien niet de eerste keer dat hij door pech belangrijke punten misloopt. 'Ik herinner me dat we in 2022 een competitieve auto hadden, maar ik meerdere keren uitviel, telkens na een race waarin ik op P5 of P6 reed. Het team heeft toen berekend dat we dat jaar 55 of 56 punten zijn misgelopen. Ik denk dat we dit jaar al op 22 verloren punten zitten. Het is frustrerend dat we geen punten scoren in races waarin we op een bepaald moment wel in de punten rijden. Als we te traag zijn, verloopt de race zonder incidenten en eindigen we buiten de punten. Dat is nu eenmaal de aard van deze sport. Voor volgend jaar wensen we geen geluk, maar gewoon normale omstandigheden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Alonso kreeg ook de vraag wat er in twintig jaar tijd veranderd is sinds zijn eerste wereldtitel. 'Ik heb tijd nodig om mijn antwoord op die vraag voor te bereiden', lacht hij. 'Ik had niet gedacht dat ik twintig jaar na mijn eerste wereldtitel nog steeds actief zou zijn. Er zijn vast en zeker veel dingen veranderd in de sport. De technologie is veranderd, de motoren, de manier waarop we racen, de voorbereiding. Je hebt altijd reglementen waar bepaalde teams voordeel uit halen, maar nu is dat nog extremer.'
Gigantisch aantal
Hij grijpt vervolgens opnieuw terug naar de punten die dit seizoen verloren gingen. 'Als ik zeg dat we twintig punten kwijt zijn, klinkt dat misschien niet als veel. We strijden niet om het kampioenschap, dus waarom zou Alonso daar dan om moeten geven? Je moet er echter enorm veel energie en doorzettingsvermogen in steken om twintig punten te verzamelen. Als je elk weekend maar één of twee punten scoort, is het verlies van 22 punten een gigantisch aantal. De sport is ook in die richting geëvolueerd.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Alonso beseft dat de balans tussen geluk en pech zich op de lange termijn meestal herstelt. 'Bij mijn tweede zege in de 24 Uur van Le Mans lag ik een uur voor het einde nog twee uur achter op de leiders. Door een lekke band hadden zij een dubbele pitstop nodig, en zo won ik voor de tweede keer Le Mans. Ik had toen veel geluk. Uiteindelijk komt alles wel in balans, maar ik heb al meer dan tien jaar geen Grand Prix meer gewonnen in de Formule 1, en dat voelt voor mij niet juist.' Zijn laatste overwinning in de Formule 1 dateert van de Grand Prix van Spanje in 2013.
Alonso niet snel naar de Nordschleife
Misschien brengt een andere raceklasse hem binnenkort weer sportieve vreugde. Zo haalde Verstappen onlangs zijn licentie op de Nordschleife om mee te kunnen doen aan de 24 Uur van de Nürburgring. Zegt de Nordschleife Alonso iets? 'Nee, ik heb zelf bijna geen ervaring op de Nordschleife. Ik heb er ooit eens gereden met een gewone auto, puur voor de fun. Mijn interesse in uithoudingsraces ging altijd uit naar de 24 Uur van Le Mans. Misschien reed ik dan eens de 24 Uur van Daytona ter voorbereiding, maar ik denk er momenteel niet aan om in Duitsland of België te racen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties