Sinds 2006 maakt de Formule 1 gebruik van het driedelige kwalificatieformat, waarbij tien coureurs de afvalrace in Q1 en Q2 overleven en zo in Q3 voor poleposition mogen strijden, maar Fernando Alonso is van mening dat de huidige opzet inmiddels verouderd is, en stelt als oplossing juist voor om terug te gaan naar een ouder kwalificatiesysteem.
Met zijn 42 jaar is Alonso de nestor van de Formule 1-coureurs. De Spanjaard debuteerde in 2001, en destijds kregen de coureurs op zaterdagmiddag nog een uur de tijd om hun snelste rondetijd neer te zetten in maximaal twaalf ronden, wat in de praktijk doorgaans neerkwam op vier getimede pogingen. Tussen 2003 en 2005 werden verschillende versies van de one-lap qualifying ingezet, en in 2006 ontstond de eerste versie van het huidige systeem, met Q1, Q2, en Q3.
Dat systeem is al een tijdje ongewijzigd, op kleine alternaties na, zoals het totaal mislukte afvalsysteem in Australië 2016, en de Alternative Tyre Allocation die we dit jaar al tweemaal gezien hebben. Dankzij de banden van Pirelli, die nogal snel oververhitten, rijden coureurs in hun out laps en cool-down laps nogal langzaam, en dat heeft verschillende keren tot gevaarlijke situaties geleid. Volgens Alonso kan de Formule 1 beter wisselen naar een totaal ander kwalificatiesysteem, omdat de chaos met het huidige format niet te vermijden is. 'Wat ze ook doen, wij zullen wel een manier vinden om de regel uit te buiten', zo wordt Alonso geciteerd door RaceFans.
Alonso wil weer kwalificeren over één ronde
Vooral op stratencircuits is het regelmatig chaotisch. Zo volgden er in Singapore nog meerdere onderzoeken naar Max Verstappen na het vermeend blokkeren van andere coureurs in de kwalificatie. 'Ze zullen het altijd lastig hebben om het verkeer te managen op stratencircuits. Zoals ik al vaker heb gezegd, is er maar één mogelijke oplossing, namelijk een kwalificatie over één ronde. Alle andere oplossingen kunnen we wel testen, maar ze zullen nooit werken, omdat we wel een manier vinden om het te omzeilen.'
'Ik vind dat dit kwalificatieformat verouderd is. Het is al 20 of 25 jaar hetzelfde, maar de auto's zijn niet meer hetzelfde als 20 of 25 jaar geleden. We hebben hybride motoren, we moeten systemen opladen, en we moeten de banden afkoelen, dus de enige oplossing is om over één ronde te kwalificeren', meent de Aston Martin-coureur.
Een van de bijkomende voordelen van dat systeem is dat alle teams televisietijd krijgen, maar het kan ook tot zeer uiteenlopende baanomstandigheden leiden als de toppers bijna een uur eerder of later moeten rijden dan de achterhoedecoureurs. Dit zorgde er in Japan 2005 bijvoorbeeld voor de alle topcoureurs in de regen moesten rijden en zo uit de achterhoede moesten komen in de race. Het zorgde wel voor een legendarische race waarin Kimi Räikkönen in de slotronde met Giancarlo Fisichella afrekende en zo vanaf P17 de race won.
Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties