Het circuit van Suzuka is zo'n circuit waar de meeste coureurs jaarlijks naar uitkijken. De Grand Prix van Japan bied niet alleen een mooie sfeer en ambiance, maar heeft ook een zeer uitdagende baan. Het bekendste gedeelte van Suzuka zijn uiteraard de 'Esses', een bochtencombinatie die voor veel coureurs de mooiste combinatie is van de kalender. Mark Hughes analyseerde tijdens de eerste vrije training hoe de diverse coureurs het er in de bochtencombinatie vanaf brachten.
Een perfecte uitvoering van de Esses wordt niet vaak vertoond. Het is een samenwerking van auto en coureur die perfect in balans moet zijn. Volgens Hughes kunnen de hedendaagse auto's de combinatie goed hebben. Waar men vroeger in ieder bocht moest remmen kunnen de bolides van vandaag de dag met een combinatie van gas geven en liften de Esses soepel doorlopen. Dat valt simpelweg te verklaren door de ongelofelijke grip die de auto's van nu kunnen weerleggen.
Mercedes
Na een uitgebreide observatie tijdens VT1 wist Hughes heel snel één opvallende conclusie te trekken, het team van Mercedes heeft het uitstekend voor elkaar. 'De Mercedessen hebben dankzij de nieuw gemonteerde barge boards extreem veel grip in deze bochtencombinatie', zo meent hij. 'Ze geven zelfs vol gas gedurende de volledige lengte van bocht 3 en doen dat ook nog in het kleine stuk tussen bocht 3 en 4. Het lijkt dan ook steeds alsof ze bocht 4 niet zullen halen', zo analyseert Hughes in gesprek met F1.com. Dat de Mercedes tot bijzondere dingen in staat is heeft de Engelsman nu echter ook met eigen ogen kunnen aanschouwen. 'Het is ongelofelijk om te zien hoe de Silver Arrows met een hele kleine lift de auto toch zo weten te positioneren dat deze ook de vierde bocht gemakkelijk haalt. Sterker nog, ook in bocht 4 accelereert de bolide van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas gewoon door.' Volgens Hughes is de W10 met z'n ongelofelijke downforce dan ook een verademing om te zien. Het enige probleem waarmee de Duitse renstal kampt is eventuele oververhitting van de banden.
McLaren
Dat Mercedes niet de enige bolide heeft die de Esses goed kan tackelen bewijst het team van McLaren wel. Hughes zegt daarover het volgende. 'Als je de Mercedessen niet zou hebben gezien, dan had je gedacht dat de McLaren van Lando Norris onderdeel van één van de topteams zou zijn'. Echter zien we in een iets uitgebreidere analyse dat de McLaren wel iets meer vecht voor grip dan de W10 van Mercedes. 'De McLaren gaat snel en probleemloos door bocht 3, maar zoekt vervolgens heel erg naar grip om bocht 4 soepel te kunnen doorlopen. Lando (Norris red.) neemt heel veel snelheid mee de vierde bocht in, maar je ziet vervolgens dat de voorkant van de bolide dit niet aankan waardoor de Engelsman moet liften. Daarmee verliest hij veel tijd ten opzichte van de Mercedes', analyseert de Sky Sports verslaggever.
Ferrari
Hughes zal tijdens de eerste vrije training een hele knappe prestatie van Charles Leclerc die volgens de Brit heel goed het nadeel in grip van de Ferrari ten opzichte van de Mercedes wist te verbergen. 'Charles (Leclerc red.) deed het heel erg goed. Hij weet de eerste bocht heel goed het nadeel van de Ferrari te compenseren door zo vloeiend mogelijk in te sturen. Daarna zien we echter dat hij een stuk minder agressief is met insturen in bocht vier en we zien ook dat de Ferrari hier niet zo stevig op de weg ligt als de concurrentie'.
Red Bull
Ook het team van Red Bull weet binnen de beruchte bochtencombinatie, ondanks het feit dat beide coureurs wel de hoogste apex-snelheid (208 km/h) weten te noteren, niet in de buurt te komen van het team van Mercedes. Hughes zag dat Max Verstappen en Alexander Albon allebei een hele andere tactiek hanteren in het aanvallen van de Esses. 'Max Verstappen begint de bochtencombinatie voortvarend, maar komt in de problemen bij het insturen van bocht 4. Je ziet dat de Red Bull veel grip heeft, maar zodra Verstappen te veel snelheid meeneemt begint de achterkant te wiebelen', zag de Brit. 'Het is niet zo erg dat de auto in een spin terecht komt, maar het voorkomt wel dat Verstappen zo vroeg op het gas kan als hij zou willen.
Alexander Albon is volgens Hughes wat voorzichtig. Niet zo gek natuurlijk, want de jonge Thai rijdt voor het eerst op Suzuka. 'Albon neemt veel snelheid mee in de bochten, maar is niet zo agressief bij het insturen. Dit kost hem waarschijnlijk wat tijd, maar dit wordt denk ik gecompenseerd omdat hij daarna eerder op het gas kan'.
Williams
Aan de andere kant van het spectrum zien we natuurlijk ook een team dat het erg moeilijk heeft in de Esses. Niet geheel verrassend hebben we het daarbij over de renstal uit Wantage, ofwel het team van Williams. 'George Russell en Robert Kubica hebben erg veel moeite om de Williams vloeiend door de combinatie heen te sturen. Je ziet dat ze veel eerder van het gas af gaan en daarna wel drie of vier keer langer moeten liften dan de Mercedessen', zo sluit Hughes zijn analyse af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties