Anderson ziet een aerodynamisch-stabiele AlphaTauri: 'Je zou Verstappen daar in moeten zetten' Formule 1
Formule 1

Anderson ziet een aerodynamisch-stabiele AlphaTauri: 'Je zou Verstappen daar in moeten zetten'

Anderson ziet een aerodynamisch-stabiele AlphaTauri: 'Je zou Verstappen daar in moeten zetten'

Voormalig ontwerper en technisch directeur bij Jordan, Gary Anderson, denkt te weten waar het aan ligt bij Red Bull. De bolide van Max Verstappen blijkt ontzettend moeilijk te besturen, iets dat volgens Anderson te wijten valt aan het ‘high-rake’ concept waar het Oostenrijkse team naarstig aan vasthoudt.

De oud-ontwerper denkt te weten waar het aan ligt. Hij vertelt in zijn eigen Gary Anderson-podcast over het verschil tussen bijvoorbeeld de Racing Point, de Mercedes en de Red Bull-bolide.’De Red Bull reageert niet zo goed op hobbelige circuits. Ze pieken met een grote hoeveelheid van downforce terwijl de andere bolides stabieler liggen’, begint Anderson.

‘De auto van Red Bull werkt anders ten opzichte van bijvoorbeeld de Racing Point en de Mercedes, die laatstgenoemden zijn iets ‘normaler’ is opgebouwd wat betreft de filosofie. Daarom zie je ook dat coureurs als Hulkenberg en Russell in die auto’s goed aan de slag kunnen, die auto is stabieler en rijdt daardoor meer voorspelbaar.’

Hoge 'rake' zorgt voor aerodynamische instabiliteit

Het valt volgens Anderson te verklaren door de hoeveelheid ‘rake’ die de bolide gebruikt. Met een hoger gelegen achterwielophanging zorgen ze ervoor dat de voorvleugel flink aan de bak moet om downforce te genereren, daarnaast zorgt het team met veel onderdelen voor het scheiden van luchtstromen.

‘In de basis is dat een goed idee als je het allemaal weet te controleren en je er volledig meester over bent als coureur. Een coureur als Verstappen weet inmiddels ook wel wat je moet doen en hoe hij zijn auto wil hebben. Hij weet daarnaast ook goed hoe hij met de auto om moet gaan en hoe hij de karakteristieken uit kan buiten, iets wat moeilijk is voor bijvoorbeeld Alexander Albon.’

‘De auto is niet coureur-vriendelijk, het kost tijd om gewend te raken aan de Red Bull-bolide. Dat is iets dat je kan bijten. Dat zien we bijvoorbeeld bij Albon, je wordt soms gewoon gebeten door de hoge pieken van downforce. Daardoor wordt het vertrouwen in de auto minder, juist doordat de bolide daardoor niet stabiel aanvoelt.’

AlphaTauri heeft een beter aerodynamisch platform

Dat de downforce zo apart reageert komt voornamelijk door de filosofie van de bolide en hoe deze is opgebouwd. ‘Het ‘high-rake’ concept werkt goed in de windtunnel, maar daar is de bolide statisch. Je kunt dus een statisch effectieve bolide bouwen, maar deze zal dan vervolgens op het circuit heel anders reageren. Voornamelijk doordat de auto’s daar constant in beweging zijn’, gaat Anderson verder.

‘Ze zullen dus een auto moeten gaan bouwen die in aerodynamisch opzicht stabieler is. Maar dat is niet de filosofie die Red Bull najaagt, dus ik zie dat niet gebeuren. Misschien is het juist daarom interessant om Verstappen in te laten stappen bij AlphaTauri, omdat ik vind dat zij in de basis een beter platform hebben wat betreft het chassis.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws