Aston Martin krijgt de concurrentie om de oren: 'We moeten pragmatische beslissingen nemen' Formule 1
Formule 1

Aston Martin krijgt de concurrentie om de oren: 'We moeten pragmatische beslissingen nemen'

Aston Martin krijgt de concurrentie om de oren: 'We moeten pragmatische beslissingen nemen'

Aston Martin-teambaas Mike Krack geeft aan dat er iets goed mis is nadat Fernando Alonso al een paar keer is gespind met AMR23. Krack zegt dat het team back to basics moet en daardoor pragmatische beslissingen moet nemen. Het gaat voor de Britse renstal al een tijdje niet van een leien dakje en de prestaties die eerder dit jaar te zien waren, zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Ook sportief directeur Tom McCullough geeft aan dat de coureurs niets kunnen met een auto die niet goed presteert.

Aan het begin van het seizoen Aston Martin dé verrassing van de grid. In de openingsfase regende het podiums en goede resultaten, maar dat ging uiteindelijk snel bergafwaarts. De laatste paar races gaan gepaard met moeilijkheden, uitvalbeurten, moeilijke kwalificaties en spins. Aston Martin lijkt gestaag in een dal terecht te zijn gekomen. Het doet men afvragen of er iets is gebeurd met het team waarom de resultaten zo tegenvallen, of dat de concurrentie gewoon een grotere stap heeft gezet in de tweede helft van het seizoen.

'Wanneer je de weg kwijt bent, probeer je onhandige dingen. Dat is nu niet het geval', zegt Krack in gesprek met het Spaanse AS. 'We hebben gesprekken gehad met de ingenieurs om te overwegen om de laatste races vanuit de pitstraat te starten, en het is belangrijk dat we begrijpen wat de gegevens ons vertellen', vervolgt de Luxemburger. 'We moeten pragmatische beslissingen nemen. Het is niet gemakkelijk, maar het is de juiste weg voor vooruitgang.' Krack geeft aan dat de bolides erg complex zijn en dat er een constante nood is om de auto's te verbeteren. Dan moeten de upgrades wel werken.

In Austin bracht Aston Martin nog updates waar ze blij mee waren. 'Alles werkte zoals verwacht. Dan gaan we naar Mexico en is het niet zoals we hadden verwacht', zegt Krack. 'We moeten uitzoeken waarom, want er zijn andere circuits met andere kenmerken. We moeten begrijpen wat we doen. De beste manier om dat te doen, is teruggaan naar wat je weet en vergelijken.' Alonso kon het beste uit de voeten met de AMR23, maar ook hij krijgt het steeds lastiger. 'Hij heeft meer dan dertig races gewonnen en twee titels. Dus als hij spint, dan is er iets mis. Hij was niet tevreden, dus we moeten hem een betere auto geven.'

Tekst gaat verder onder de foto

gp2319 112314 67a1482
Alonso had het net zo lastig als Stroll tijdens de Grand Prix van Mexico 2023. (Foto: Aston Martin F1)

Ook eigenaar Stroll niet tevreden: 'Maar wij ook niet'

Lawrence Stroll, eigenaar van het team, heeft aangegeven ook niet tevreden te zijn. 'Hij is niet tevreden, maar wij ook niet. Niemand is dat', zegt Krack. 'Als je zo sterk begint in het seizoen en dan concurrentie verliest, ben je niet tevreden. Niemand is dat', herhaalt de teambaas. Maar waar ligt dan het probleem? 'Het zijn zeker niet de coureurs', stipt McCullough aan. 'Want als ze een goede auto hebben, leveren ze goed werk. Het is moeilijk voor hen, we hebben Fernando zien spinnen, maar hij wist de auto onder controle te houden bij hoge snelheden. De auto is lastig te besturen in Mexico.'

Het weekend in Mexico-Stad draaide uiteindelijk uit op een drama voor de Britse renstal, die met een dubbele DNF op zak doorgaat naar Brazilië. Aan het begin van het seizoen leek zo'n resultaat nog ondenkbaar. 'ls je een aerodynamisch concept verandert, of de vloer of andere karakteristieken, kost het altijd tijd om dit te optimaliseren. Misschien ging het in Austin goed en dachten we dat het in Mexico gemakkelijker zou zijn, maar we hadden moeite om het juiste evenwicht te vinden in de langzame sectoren.'

Tekst gaat verder onder de foto

gp2319 121939 ony9407
De tegenvallende weekenden zorgden ervoor dat Aston Martin terugzakte in het constructeurskampioenschap. (Foto: Aston Martin F1)

Krack geeft nog niet op: 'We zullen vechten tot de laatste ronde, zoals Fernando'

Ondanks dat de laatste paar races niet bemoedigend waren, is het team nog lang niet van plan om op te geven. 'Als we onze coureurs geen goede auto geven, kunnen ze niets doen. Ze zijn passagiers. Dat was vanaf het begin van het weekend in Mexico zo voor Fernando', zegt Krack. Inmiddels is Aston Martin in het constructeurskampioenschap gepasseerd door McLaren. De andere Britse renstal heeft een voorsprong van twintig punten.

'Het is niet goed. Niemand houdt ervan. Maar we moeten realistisch zijn, wat doen we?', stelt Krack. 'We moeten competitief zijn om dit soort situaties te vermijden. Er zijn nog races te gaan en we kunnen iets doen. We zullen vechten tot de laatste ronde, net als Fernando', aldus de Aston Martin-teambaas.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws