Audi heeft een hectisch jaar achter de rug: 'Zo druk hebben we het nooit eerder gezien' Formule 1
Formule 1

Audi heeft een hectisch jaar achter de rug: 'Zo druk hebben we het nooit eerder gezien'

Audi heeft een hectisch jaar achter de rug: 'Zo druk hebben we het nooit eerder gezien'

Allan McNish, directeur motorsportcoördinatie bij de Audi Group, vertelt hoe het Duitse merk de afgelopen tijd heeft ervaren. De fabrikant maakt zich op voor een intrede in de Formule 1 in 2026 bij het team van Sauber en dat verzorgt een drukke periode. Toch is het tegelijkertijd erg opwindend, omdat het werk momenteel in een stroomversnelling komt.

De directeur motorsportcoördinatie geeft aan dat alle werknemers hard aan het werk zijn. 'Ik zeg je, het is de afgelopen achttien maanden erg druk geweest', begint McNish in gesprek met de Motor Sport Magazine-podcast. '2022 was behoorlijk hectisch, zoals ik nog nooit eerder heb gezien. Te bedenken dat 2026 nog ver weg is... maar tegelijkertijd is het al om de hoek.' Hoewel McNish al twintig jaar is betrokken bij Audi, is dit toch wel een hele spannende tijd. 'Ik denk niet dat er iemand binnen het bedrijf is die niet uitkijkt naar die eerste race in 2026', vertelt de voormalig Formule 1-coureur enthousiast.

McNish: 'Niemand kan het niveau onderschatten'

In 2002 maakte McNish zijn debuut in de koningsklasse bij het team van Toyota, dat eveneens voor het eerst deelnam. Daar moest de coureur het seizoen afsluiten zonder een punt, maar in de 24 uur van Le Mans was hij succesvoller. Met onder andere Audi wist hij bijvoorbeeld meerdere overwinningen te behalen. McNish weet dan ook dat de Formule 1 een grote uitdaging zal worden. 'Natuurlijk was ik bij Toyota op Le Mans, en toen ik in de Formule 1 stapte, was het een heel ander spel. Alleen al wat het personeel betreft, het moest met drie worden vermenigvuldigd om een Formule 1-programma te kunnen produceren.'

Toch ziet de directeur motorsportcoördinatie in het huidige tijdperk wel een voordeel. 'Toegegeven, dat was twintig jaar geleden, toen waren de budgetten onbeperkt en de motoren waren onbeperkt. Je kon toen drie motoren gebruiken in de loop van een Formule 1-weekend. Nu kijk je eigenlijk naar dat aantal gedurende het seizoen, dus er zijn veel veranderingen', legt hij uit.

'Wat me echter heel duidelijk was, was toen ik eind 2002 van Toyota naar Renault verhuisde, als derde coureur en ook de reserverol daar, was mijn eerste ronde in de Renault rond Barcelona sneller dan mijn kwalificatieronde in de Toyota. Dus het verschil tussen het middenveld, is een enorm verschil. Ik denk niet dat iemand zo'n niveau kan onderschatten', eindigt de Brit.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws