Boordradio's GP Azerbeidzjan | Teamspel uitgespeeld: 'Kwestie van tijd voor we hem inhalen' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Azerbeidzjan | Teamspel uitgespeeld: 'Kwestie van tijd voor we hem inhalen'

Boordradio's GP Azerbeidzjan | Teamspel uitgespeeld: 'Kwestie van tijd voor we hem inhalen'

Terwijl de sprintrace voor de Grand Prix van Azerbeidzjan nog voor de nodige controverse zorgde tussen voornamelijk Max Verstappen en George Russell, verliep de hoofdrace vandaag een stuk kalmer. De enige consternatie kwam voort uit een rijdersfout van Nyck de Vries en de daaropvolgende safetycar-periode. Toch waren er de nodige interessante boordradio's te horen tijdens de race, met zoals vaker een hoofdrol voor Fernando Alonso. F1Maximaal zette de leukste boordradio's op een rijtje.

In de openingsfase behielden de meeste coureurs hun positie, waarna zich al snel een treintje begon te vormen achter de Ferrari van Carlos Sainz. De Spanjaard werd achtervolgd door Mercedes-coureur Lewis Hamilton en de beide Aston Martin-coureurs. Lance Stroll lijkt inmiddels het een en ander opgestoken te hebben van zijn ervaren teamgenoot. De Canadees kan zijn teamgenoot niet vaak bijhouden en had dus al snel door dat Alonso niet op volle snelheid reed in het begin, en bewust inhield achter Hamilton.

Stroll sprak zijn teamgenoot dan ook rechtstreeks aan via de boordradio: 'Fernando, ik zal niet aanvallen. We spelen allebei hetzelfde spel!' Niet veel later kreeg 'Fernando' het bericht ook te horen van zijn team. 'Ik bedoel, hij kan het proberen als hij dat graag wil doen, maar Hamilton heeft al tekenen van graining, dus het is een kwestie van tijd voor we hem inhalen', observeerde Alonso sterk. Dat bleek te kloppen, want al snel kreeg de Britse Mercedes-coureur het alsmaar lastiger, totdat hij na negen ronden werd opgeroepen om de pitstraat op te zoeken.

De ene Nederlander benadeelt de andere

De timing van de pitstop van Lewis Hamilton bleek achteraf belabberd te zijn, want een ronde later was het De Vries die de muur raakte bij de apex van bocht vijf, en zo niet verder wist te komen dan bocht zes. 'Mijn linkerwiel is afgebroken', rapporteerde de AlphaTauri-coureur over de boordradio, waarbij hij de oorzaak voor het mankement achterwege liet. Terwijl De Vries stilstond op het circuit, bezocht Verstappen vanuit leidende positie de pitstraat. De constructeurskampioen speelde niet in op de mogelijkheid dat een safetycarperiode zou volgen, nadat Verstappen een ronde eerder aan zijn team vertelde dat hij behoorlijk aan het glijden was.

De safetycar volgde Verstappen richting de uitgang van de pitstraat, waarna de concurrenten de kans kregen om een pitstop met minder tijdverlies te maken. Zo wisten Pérez en Charles Leclerc na hun wissel naar de hardere banden de Nederlander voor te blijven, terwijl ook alle andere coureurs die op medium-banden aan de race begonnen voorzien werden van een nieuwe set Pirelli-banden. Bij de safetycar-herstart volgde de nodige actie. Verstappen haalde Leclerc in en Alonso verraste Sainz, terwijl Hamilton snel van plek tien naar zeven opschoof. Teamgenoot George Russell bewandelde een omgekeerde route en zag Stroll en Hamilton binnen een ronde passeren. 'Dat was een shit-herstart, sorry jongens', verontschuldigde Russell zich tegenover zijn team.

Tikjes tegen de muur en strategische overwegingen

Vlak na de herstart meldt Stroll aan zijn team dat hij de muur stevig geraakt heeft, in dezelfde bocht waar het eerder misging voor De Vries: 'Shit, ik raakte de muur, check de auto.' Het team ziet geen problemen met de auto, maar kan spoedig wel advies van teamgenoot Alonso doorspelen. De twee Aston Martin-coureurs spelen het teamspel zo sterk mogelijk uit: 'Vertel Lance over mijn suggestie voor de rembalans. Ik denk namelijk dat dit hem kan helpen', spreekt de tweevoudige kampioen zijn gedachten uit. Veel voordeel pakt Stroll echter niet, want niet veel later mist de Canadees de apex van de laatste bocht en zo moet hij de zesde plek naar Hamilton overgeven.

Vervolgens overwegen de teams of ze de race kunnen uitrijden met slechts één pitstop. De ingenieur van Sainz denkt van wel: 'De banden zijn stabiel. We zijn blij met de banden en we kunnen meer pushen en op jacht gaan', wordt gerefereerd aan Alonso. Sainz reageert door te zeggen dat hij blij is met Plan A, dus hoeft het strategieënalfabet van het Italiaanse team voorlopig niet tevoorschijn getoverd te worden. Bij Mercedes is men voorzichtiger, zo ook Russell: 'Ik denk dat we Plan B moeten overwegen. Stroll heeft het heel lastig met de achterbanden, ik denk niet dat hij het einde gaat halen.'

Lambiase vraagt naar problemen Verstappen

Verstappen heeft in het middengedeelte moeite om teamgenoot Pérez bij te houden, zo ziet ook de ingenieur van de Nederlander. 'Vertel ons waar je het lastig mee hebt, Max.' Terwijl de achterstand op Pérez zo'n drie seconden bedraagt, reageert Verstappen: 'De balans tussen het differentieel en engine braking is niet goed.' Dit zorgt ervoor dat Verstappen in het langzamere middengedeelte geen goed gevoel heeft aan de achterkant van zijn RB19. De Nederlander speelt met de instellingen op zijn stuurtje en in de slotfase gaat het beter.

Teamgenoot Pérez lijkt een gecontroleerde race te rijden, maar beide Red Bull-coureurs komen in de buurt van schade. Op de beelden is te zien hoe Pérez de muur raakt bij het ingaan van de bocht. 'Wat gebeurde er in bocht vijftien?' merkt ingenieur Bird ook op. 'Ik raakte de muur', legt Pérez de beelden uit. De Red Bull-coureurs rijden duidelijk tot de limiet, maar ze zijn niet de enigen, want ook Hülkenberg vraagt zijn team om de auto te controleren nadat hij de muur raakt. Alfa Romeo heeft grotere problemen: 'Zhou, we moeten deze ronde stoppen, we hebben een probleem', krijgt de Chinees te horen voordat hij voor het tweede jaar uitvalt met technische problemen in Bakoe.

Regen komt te laat

In de slotfase vindt het voornaamste gevecht plaats tussen Sainz en Hamilton. De Brit is duidelijk sneller, maar mist topsnelheid. 'Kun je me misschien meer paardenkrachten geven?' vraagt de Mercedes-coureur. Het team antwoordt dat het kijkt wat mogelijk is, maar Hamilton volgt Sainz uiteindelijk tot de finishstreep. Het weer wordt steeds slechter in de slotronden, zo merkt ook Esteban Ocon op: 'Het wordt donkerder.' Leclerc voegt toe: 'Het gaat harder waaien.' Uiteindelijk begon de regen in Bakoe pas na de finishvlag te vallen.

Pérez is de eerste die de finishvlag ziet: 'King of the streets!' krijgt hij van zijn ingenieur te horen. 'Ja, we hebben dit weekend gedomineerd. We moeten alleen zorgen dat we geen problemen meer zoals in Melbourne hebben', herinnert Pérez zich nog de race waar hij een grotere achterstand op Verstappen opliep. De Nederlander krijgt nog troostende woorden te horen van teambaas Horner: 'Checo had wat geluk met de safetycar daar, maar het is een lang seizoen, en je hebt goede punten gepakt. Een goed resultaat voor het team.' Red Bull pakte in Azerbeidzjan maar liefst 57 punten en breidt haar voorsprong in het kampioenschap wederom uit. 'Ja, het is wat het is, we konden niet weten dat de safetycar naar buiten zou komen. We hebben weer veel geleerd', toont Verstappen zich een stuk rustiger dan een dag eerder.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws