Boordradio's GP Frankrijk | Verstappen: '****, is Leclerc oké?' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Frankrijk | Verstappen: '****, is Leclerc oké?'

Boordradio's GP Frankrijk | Verstappen: '****, is Leclerc oké?'

Tijdens de Grand Prix van Frankrijk werd over de boordradio's met regelmaat informatie vrijgegeven door de Formule 1-coureurs. Op het snikhete Franse asfalt zette Max Verstappen vlak na de start de aanval al in op titelconcurrent Charles Leclerc. 'Je pace is goed', kreeg hij te horen van ingenieur Gianpiero Lambiase. Dit, en nog veel meer, zet F1Maximaal.nl na afloop van het evenement op een rijtje.

Hoewel de camera's in de openingsfase op Verstappen en Leclerc gericht waren, was het de ingenieur van Sergio Pérez die we hoorden: 'Tweede waarschuwing voor baanlimieten in bocht 3', zo werd de Red Bull Racing-coureur na acht ronden al gewaarschuwd. Lewis Hamilton, die na de start de derde plek van hem afsnoepte, reed langzaamaan bij hem weg. Zijn ingenieur begon hem te adviseren over het gat naar achteren. Daar reed George Russell inmiddels op P5.

Carlos Sainz moest vanwege meerdere gridstraffen vanaf de negentiende plek starten. De Spanjaard moest dus door het veld heen snijden om in de punten te belanden in de snelle Ferrari. 'Je pace ligt hoog, je doet het goed', kreeg hij aan het begin van de wedstrijd te horen. 'Zo voelt het niet, maar oké..', gaf hij vervolgens aan. Na tien ronden lag hij op de twaalfde plek en had hij al diverse concurrenten verschalkt die op de mediumband reden. Sainz stond zelf op hards.

Ferrari's strategie

'We denken aan plan B, laat me weten wat je ervan denkt', aldus de ingenieur van Leclerc, die zag hoe de Monegask continu opgejaagd werd door Verstappen in de eerste ronden. 'Begrepen', meldde Leclerc droog. Spoedig zou duidelijk worden wat er met plan B bedoeld werd. Voorafgaand aan de race voorspelde Pirelli namelijk éénstoppers, maar door de extreme hitte in Frankrijk lag de degradatie hoger dan aanvankelijk gedacht.

Sainz was de Grand Prix op de harde band begonnen, wat Ferrari informatie bood betreffende hoe het hardste rubber zich gedroeg. 'De harde banden zijn twee tienden trager dan verwacht', kreeg Leclerc te horen. 'We hebben nog steeds last van oververhitting.' Met name de linkervoorband van Leclerc zag er in die eerste stint niet al te best uit.

Red Bull besloot Verstappen binnen te halen, terwijl Ferrari Leclerc op het asfalt hield. 'Kan je mij vertellen of hij naar binnen duikt of niet? Dan weet ik of ik moet pushen', verzocht de Nederlander zijn team. Hij kreeg meteen het bevel terug om de druk op te voeren. 'Je moet nu pushen. Nu pushen.' Van een undercut kwam het uiteindelijk niet. Leclerc verloor zijn bolide namelijk in de laatste sector, en daarmee kwam er vroegtijdig een einde aan zijn Franse Grand Prix.

Frustratie bij Leclerc, Verstappen informeert

Logischerwijs heerste er frustratie bij Leclerc na zijn schuiver in Le Castellet. 'Ben je oké?', vroeg zijn ingenieur terwijl Leclerc zijn F1-75 nog uit de barrières probeerde te krijgen. Vloekend reageerde hij op de vraag van zijn collega, het probleem met zijn gaspedaal van Oostenrijk leek teruggekeerd te zijn in Frankrijk, al gaf hij later toe dat het zijn eigen fout was. 'Neeeeeee!', schreeuwde Leclerc.

Verstappen toonde zich in de cockpit van zijn beste kant door even te informeren of zijn titelconcurrent heelhuids uit de Ferrari was gekomen. '****. Is hij oké?', vroeg de enkelvoudig wereldkampioen. Ingenieur Lambiase bevestigde dat Leclerc inmiddels uit de bolide geklommen was. 'Ja, ik hoor dat het goed met hem gaat. Fijn dat je het vraagt.'

Het ging voor Ferrari van kwaad tot erger, want de ene coureur waren ze inmiddels kwijt, en de andere coureur kreeg een tijdstraf van vijf seconden voor een unsafe release. 'We hebben een vijf seconden stop-and-go-penalty. Die zitten we uit bij de eerstvolgende pitstop', gaf zijn ingenieur aan.

'Dat is dan dus geen stop-and-go-penalty', zo verbeterde de Madrileen zijn ingenieur geërgerd. 'Ja, sorry, het is inderdaad een tijdstraf van vijf seconden.' Niet veel later hoorden we Sainz weer: 'Ik ben sneller dan deze gasten, weet je.' Ferrari's reactie, terwijl ze hem naar de achterkant van de Mercedes van Russell toe zagen rijden: 'Ja, je zit nog in de race.'

Bandendegradatie in Frankrijk

Sainz had na de safety car enkel nog de Mercedessen en Red Bulls voor zich, en richtte zijn vizier op Russell. Toen hij er eenmaal langs was, kreeg Russell te horen wat dat voor implicaties had voor zijn race. 'Als Sainz nog eens stopt, vormt hij geen deel van onze race', suggereerde de Duitse renstal. Toen de jonge Brit eenmaal opzij was gezet, lag Pérez voor hem.

De Ferrari-coureur had tijdens de safety car de wissel echter gemaakt naar mediums, wat een tweestopper waarschijnlijk maakte voor het team uit Maranello. 'Sainz zit drie seconden voor je. We denken dat zijn banden nu beginnen te degraderen', hoorde Russell.

Hamilton, die tweede lag nadat Leclerc wegviel, merkte dat het beste wel van de harde band af was met nog zo'n 15 ronden te gaan. 'Hebben andere coureurs last van degradatie?', vroeg hij zijn team. Mercedes bevestigde zijn vermoeden, maar stelde dat ook de wind een verklaring kon zijn voor de stijgende rondetijden. 'Iedereen moet het moeilijk hebben met linksvoor..', dacht ook Verstappen in deze fase van de wedstrijd.

Sainz bepaalt zijn eigen strategie

Sainz nam, net zoals in Monaco, het heft in eigen handen op strategisch gebied. Heel het alfabet kwam langs bij de Italiaanse renstal, die in de slotfase van de race niet wist of ze Sainz nou wel of niet binnen moesten halen. 'Ik kan Pérez niet pakken. Laten we naar binnen duiken', stelde hij voor. Vervolgens werd hij binnengeroepen toen hij op het punt stond om de Mexicaan in te halen. 'Niet nu, niet nu!' Ferrari maakte er een zooitje van.

Terwijl Ferrari Sainz eigenhandig uit de weg werkte door vervolgens tóch voor een pitstop te gaan, kreeg Pérez het aan de stok met Russell. Een enthousiaste actie in de chicane leverde een lichte touché op tussen de rijders. 'Ah, hij raakte mij, man. Hij duwde me van het circuit', stelde Pérez ontevreden. Hij sneed de bocht af om de Mercedes-jongeling te ontwijken.

Dat ging er bij Russell niet in. 'Kom op man, we moeten hier wat aan doen!', verzocht hij zijn team. 'George, je zat er niet voor', meldde teambaas Toto Wolff hem. Russell was er heilig van overtuigd dat dit wél het geval was. 'Ik zat met mijn voorwiel bij zijn achterwiel!', benadrukte hij. 'Blijf je focussen, je kan hem pakken', adviseerde Wolff. Intussen had Sainz de snelste rondetijd in handen, maar twijfelde hij aan de keuze van zijn renstal om nog naar binnen te gaan voor een extra pitstop: 'Ik begrijp er niets van..'

Verstappen wil profiteren van virtuele safety car

In de slotfase van de race zorgde het stilvallen van een Alfa Romeo nog even voor een virtuele safety car. 'Kunnen we een gratis stop doen?', vroeg hij zijn team. 'Standby, Max.' Uiteindelijk was het gat naar Hamilton niet groot genoeg om nogmaals naar binnen te duiken en de snelste raceronde af te pakken van Sainz. Wel groeide zijn voorsprong op Leclerc met vijfentwintig punten na wederom een dramaweekend voor Ferrari.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws