Boordradio's GP Oostenrijk | Verstappen: 'De auto is zó onvoorspelbaar, dit is bizar..' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Oostenrijk | Verstappen: 'De auto is zó onvoorspelbaar, dit is bizar..'

Boordradio's GP Oostenrijk | Verstappen: 'De auto is zó onvoorspelbaar, dit is bizar..'

Na een spannende wedstrijd in Oostenrijk wist Charles Leclerc aan het langste eind te trekken. Dit ging echter niet zonder slag of stoot, want net zoals teamgenoot Carlos Sainz ervoer hij technische problemen in de slotfase van de wedstrijd. Terwijl hij om het probleem heen werkte, moest hij ook Max Verstappen nog van zich afslaan. Dit en veel meer vinden we terug in de boordradio's van de Grand Prix van Oostenrijk, die F1Maximaal.nl op een rijtje gezet heeft.

De Red Bull Ring heeft een aantal lastige bochten waarin inhaalpogingen mogelijk zijn, en het eigenlijk altijd spannend is. Bocht 4 is een van de meest gecompliceerde bochten om met twee man doorheen te gaan, wat George Russell en Sergio Pérez in ronde 1 al ondervonden. 'Ik kon er niets aan doen, hij stuurde op mij in', suggereerde Russell, die de Mexicaan van het circuit tikte in de eerste ronde.

'Je zag het duidelijk, ja? Met George.. Hij gaf mij niet genoeg ruimte', aldus het perspectief van de Red Bull-man. De wedstrijdleiding stond voor een lastige beslissing, want voor allebei de zaken viel wel wat te zeggen, maar uiteindelijk bleek de zaak van Red Bull overtuigender. Russell ging voor een pitstop en zat een tijdstraf van vijf seconden uit.

Aan de achterkant van de grid was het Sebastian Vettel die in de eerste ronde ook problemen ervoer. 'Ik heb schade', meldde de Duitser. Wat er precies gebeurd was, werd niet duidelijk. Hij kon zijn weg namelijk wel gewoon vervolgen, en lag na ongeveer een derde van de wedstrijd op de achtste plek zonder een pitstop te maken. Hij begon de race namelijk op de hardste bandenset.

Hamilton komt Schumacher weer tegen

Lewis Hamilton had in de sprintrace al heel erg veel moeite met het passeren van de Haas-coureurs. Mick Schumacher vertoonde op zaterdag zijn verdedigingskunsten, en wist de zevenvoudig wereldkampioen ronde na ronde achter zich te houden. Ook in de openingsfase van de wedstrijd had Hamilton het lastig, met name op de straights wist de Mercedes geen snelheid te winnen ten opzichte van het middenveldteam. Hamilton: 'Hun rechtelijnsnelheid is bizar..'

Verstappen kwam al vroeg in de race onder druk te staan. Op de mediumband leek hij de snelheid niet te hebben om concurrent Charles Leclerc uit te dagen. Dit werd in zijn woorden aan ingenieur Gianpiero Lambiase goed duidelijk: 'Dit houd ik niet lang vol!', benadrukte de Limburger. 'Begrepen, Max', kreeg hij terug van zijn team. Enkele ronden later dook hij de pitstraat in nadat Leclerc hem in bocht 4 in had gehaald.

Na zijn pitstop viel Verstappen enkele plekken terug, en moest hij onder meer Lando Norris en Hamilton langs. Eerstgenoemde dook de pitstraat in voordat Verstappen hem moest passeren, maar Mercedes en Hamilton weigerden aan de kant te gaan. 'De banden zijn goed, maat', sprak Hamilton vlak voordat de Red Bull-rijder de aanval opende.

Strategie bij Ferrari en Red Bull

Toen het stof van de eerste ronden eenmaal was gaan liggen, was het zaak voor de strategen om te bepalen hoe de eindstreep in zo min mogelijk tijd gehaald zou worden. Voor Ferrari betekende dat dat de eerste vier opties het raam uit gingen bij Sainz: 'We overwegen plan E van echo', kreeg de Spanjaard te horen. Terwijl Verstappen op de harde band stond, liep hij langzaamaan in op Sainz.

Van zijn team kreeg Verstappen te horen dat Ferrari qua strategie een andere richting opsloeg dan zijn eigen renstal. 'Leclercs laatste ronde was een 10.8, die van Sainz ook. Ze overwegen een éénstopper, dus wij gaan pushen tot aan het einde van de race', werd hem bevolen. Al vrij vroeg besloot het team, dat een thuisrace verreed, om een tweestopper te proberen.

Aan de achterkant van de top tien vond intussen een zinderende strijd plaats tussen diverse coureurs. Kevin Magnussen, Mick Schumacher, Lando Norris, Fernando Alonso en Valtteri Bottas besloten vijf man breed richting de derde bocht te gaan, maar Magnussen gedroeg zich volgens Norris niet in dit gevecht: 'Ik moest uitwijken. Hij drukte mij volledig van de baan tijdens het remmen. Dat kan je niet doen in de remzone.'

Verstappen aan het nadenken

Halverwege de race overwoog Verstappen vanuit de cockpit een éénstopper, terwijl hij concurrent Leclerc zeer snel zag naderen: 'Hoeveel ronden zou ik op deze set moeten doen?', vroeg hij zijn renstal. Hij kreeg een antwoord terug waar hij vast niet blij mee was: 'Dat zouden er 45 zijn..' Leclerc, die later naar de harde banden gewisseld was, passeerde zijn titelconcurrent vervolgens zonder problemen.

Red Bull miste snelheid, zoveel werd duidelijk tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Naast het feit dat Ferrari op de rechte stukken weinig meer inleverde op Red Bull, had de Oostenrijkse renstal de RB18 niet in orde gedurende de race. 'De ene ronde heb ik grip aan de voorkant, de andere ronde niet. De auto is zó onvoorspelbaar, dit is bizar', klaagde Verstappen.

Verstappen leek de Ferrari's zo halverwege de race niet meer bij te kunnen benen. Red Bull wilde dan ook dat hij zijn vizier op Mercedes richtte, Hamiltons pace lag immers hoog. 'Ik denk dat je gewoon Hamiltons rondetijden moet evenaren nu, een 11.0', stelde Lambiase voor. 'Waarom?', vroeg de enkelvoudig wereldkampioen. 'Omdat er nog 45 ronden te gaan zijn.' Enkele seconden later veranderde het team van gedachten: 'Je bent vrij om te pushen.'

Russell en Hamilton praten met Mercedes

Russell moest de Oostenrijkse Grand Prix met een suboptimale achtervleugel aanvangen na zijn crash in de kwalificatie. Deze achtervleugel was relatief breed, wat hem snelheid op het rechte stuk kostte. Logischerwijs had hij het idee dat hij zijn concurrenten totaal niet bij kon houden, ondanks dat hij als vierde eindigde: 'Hoe zijn we zo traag? De auto voelt niet echt goed meer. Ik weet niet of we meer schade opgelopen hebben, of niet.' Hij moest zijn voorvleugel na de touché met Pérez al wisselen.

Verstappen deed zijn uiterste best om de Ferrari-heren het leven moeilijk te maken op de Red Bull Ring, maar Red Bull had hem een bolide gegeven waar het gewoon niet mee lukte. 'Wat een grap, die tractie..', meldde hij toen hij overtuigend opzij gezet werd door Leclerc.

Hamilton die de Grand Prix als derde eindigde, werd voor de slotfase op het middelharde rubber gezet. 'Waarom zijn we naar deze banden gegaan?', vroeg hij zijn renstal. Wellicht verwachtte hij dat hij op de mediums de race niet uit kon rijden. 'We zoeken naar een mogelijkheid aan het einde van de race..', verklapte Mercedes.

Billenknijpen bij Ferrari

De laatste ronden was het billenknijpen bij Ferrari. Met Leclerc ging het goed, maar toch ervoer de renstal weer problemen. Sainz' motor vloog in brand toen hij Verstappen in aan het halen was, en wederom moest de Spanjaard dus een DNF noteren zonder dat hij daar zelf verantwoordelijk voor was. 'Nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee...', stelde een balende Sainz.

Niet veel later begon het materiaal ook bij de op P1 rijdende Leclerc tegen te stribbelen: 'Het gaspedaal voelt wat vreemd..', meldde hij zijn team. 'We zien in de data dat alles prima is bij het gaspedaal', kreeg hij terug. 'Wat gebeurt er? Wat gebeurt er met het pedaal?', aldus Leclerc enkele minuten later. Ferrari: 'Soms blijft het gaspedaal vastzitten. Probeer je voet er dus zo veel mogelijk vanaf te halen als je kan.'

Verstappen in jaagmodus

Het ontging Red Bull niet dat Ferrari problemen ervoer. Ze besloten om Verstappen nog even extra te motiveren: 'Leclerc heeft mogelijk problemen met zijn gaspedaal, houd de druk erop.' Precies dit deed de WK-leider, maar het bleek niet voldoende om de Grand Prix te winnen. 'Goede poging, Max. P2, flink wat punten', sprak het team. 'Liever tweede dan derde, want daar leek het een lange tijd op', zo beaamde Verstappen de instelling van zijn team.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws