Boordradio's GP Spanje | Irritatie bij Red Bull: 'Kan je nu gewoon binnen de witte lijnen blijven?' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Spanje | Irritatie bij Red Bull: 'Kan je nu gewoon binnen de witte lijnen blijven?'

Boordradio's GP Spanje | Irritatie bij Red Bull: 'Kan je nu gewoon binnen de witte lijnen blijven?'

Max Verstappen won vandaag op dominante wijze de Grand Prix van Spanje, door vanaf poleposition naar de winst te rijden en tussendoor elke ronde van de race te leiden. In de slotfase van de race reed hij ook nog even de snelste rondetijd, en zo kon hij 26 punten en een Grand Slam op zijn CV bijschrijven. Aan die snelle rondetijd van de Nederlander ging wel nog de nodige discussie vooraf, terwijl Mercedes-coureur George Russell de enige was die regendruppels wist te ontdekken.

Voor aanvang van de race gingen zowel de teams als Pirelli al uit van twee-stoppers. Van de achttien coureurs die op de startopstelling stonden, gingen alleen de coureurs van Red Bull Racing van start met het mediumrubber. Alle andere zestien coureurs kozen ervoor om op zachte banden aan de race te beginnen. Ferrari, dat doorgaans met ontzettend veel verschillende strategieën rekening houdt, kon zich vandaag met thuisrijder Carlos Sainz aan het oorspronkelijke plan houden. 'We houden ons aan plan A', kreeg de Spanjaard al na negen ronde te horen. 'Ja, ik houd snelheid achter de hand', reageerde de coureur zelf, om maar aan te geven dat het team niet moest denken dat hij last had van hoge bandenslijtage.

Duel tussen Sainz en Hamilton

Een aantal ronden later vreesde Sainz er opnieuw voor dat het team hem zou oproepen om de pitstraat op te zoeken, iets dat hij zelf duidelijk nog niet zag zitten. 'Heb geduld, onze snelheid is goed', zo liet Sainz woorden weten die hij na afloop van de race nog tegensprak. 'Oké, maar rijd dan ook wat sneller', verzocht het team hem, aangezien Lewis Hamilton naderde. De Brit wist binnen DRS-afstand van de Ferrari-coureur te komen, waarna Ferrari Sainz toch naar binnen haalde, tot onbegrip van Sainz.

Hamilton liet vervolgens aan zijn team weten dat zijn banden nog erg goed aanvoelden, en niet veel later liet George Russell op soortgelijke wijze van zich horen. 'Er zit nog veel meer snelheid in deze banden. We moeten vooruit kijken, niet achteruit.' Na 21 ronden was de jonge Brit nog steeds blij met zijn banden en dacht hij zelfs eraan om de strategie aan te laten passen gezien de lage bandenslijtage. 'Denk je niet dat een éénstopper mogelijk is? De banden houden het goed vol. We moeten buiten blijven. De banden zijn goed en onze rondetijden gaan omlaag.' De Mercedes-coureur zocht uiteindelijk na 26 ronden de pitstraat op, en maakte uiteindelijk wel nog een pitstop op weg naar zijn derde plek.

Lokale regenbui bij Russell

Voor de race vermoedden veel coureurs dat het weer een bepalende rol zou gaan spelen, met donkere wolken rondom het circuit. Russell leek een van de coureurs te zijn, zeker gezien zijn lagere startpositie, die hoopte op regen. 'Regen in bocht vijf', meldde de Brit na 28 ronden aan zijn team. Uiteindelijk bleek Russell de enige coureur die nattigheid voelde en leek de wens de vader van de gedachte te zijn. 'Meldt verder niemand regendruppels? Volgens mij is het zweet aan de binnenkant van mijn helm!'

De andere coureurs hadden dus geen last van lokale neerslag, maar Sainz had wel steeds meer last van snelle Red Bull- en Ferrari-coureurs. Halverwege de race moest Sainz toegeven dat Hamilton en Russell te snel waren, dus richtte hij zich op de opstomende Sergio Pérez. 'Zorg dat je de beste kans vindt om Checo te verslaan', verzocht de Spanjaard. Dat bleek een vrij kansloze missie te zijn. De veel snellere Pérez zorgde ervoor dat Sainz na 42 ronden moest stoppen om een undercut te voorkomen, waarna hij alsnog eenvoudig werd ingehaald door de Mexicaan, nadat ook Pérez voor de tweede keer de pitstraat opzocht. Bij de andere Spanjaard in de race, Fernando Alonso, verliep het weekend ook niet naar wens. Nadat hij als achtste gestart was, kreeg hij teamgenoot Lance Stroll pas in de slotfase in zijn vizier. Op dat moment leken de extra twee punten Alonso niet meer genoeg waard om de relatie met teameigenaar Lawrence Stroll te riskeren. 'Zeg tegen Lance dat hij zich geen zorgen hoeft te maken. Ik wil alleen een gat bouwen in geval van regen', legt Alonso uit dat hij zijn teamgenoot niet zal aanvallen.

Verstappen jaagt op 26e punt

In de slotfase van de race zagen we een situatie die we ook in 2021 regelmatig zagen, met de coureurs van Red Bull en Mercedes op de eerste vier plekken. Verstappen was niet blij met zijn harde banden in de tweede stint: 'De banden zijn niet geweldig. Laat me dit nog een paar ronden aankijken. Ik heb het lastig bij het aanremmen en de voorbanden oververhitten', aldus Verstappen. 'Deze harde banden hebben geen grip, ik glij alle kanten op', liet de Nederlander zes ronden later weten.

Red Bull en Mercedes kozen uiteindelijk voor een relatief korte derde stint op zachte banden, en dus werd de strijd om de snelste rondetijd geopend. In eerste instantie ging dat punt naar Russell, maar Pérez scherpte de snelste rondetijd later naar 1:16,6 aan. Verstappen, die de zege al haast veiliggesteld had, toonde echter ook interesse, al riskeerde hij een vijfsecondenstraf vanwege het overschrijden van de witte lijnen. 'Dit was de derde overtreding qua track limits', kreeg Verstappen te horen. De Nederlander overschreed de baanlimieten in bochten vijf, negen en tien. 'Je hebt achttien seconden voorsprong, neem geen risico', zo gaf Gianpiero Lambiase zijn coureurs nogmaals een waarschuwing.

Verstappen bleek daar niet al te gevoelig voor te zijn. 'Wat is mijn snelste ronde?' vroeg Verstappen zich af. 'Een 1:17,3, maar je hebt dus een waarschuwingsvlag, zoals ik al zei, dus je kan je niks meer veroorloven.' De Nederlander kon het uiteraard toch niet laten om nog voor de snelste rondetijd te gaan en dat bleek met een 1:16,3 succesvol en goed voor een Grand Slam. 'Kan je nu gewoon naar de finish rijden, binnen de witte lijnen? Bedankt', zo toonde Lambiase enige ergernis. Hamilton deed later ook nog een poging, maar de Brit kwam met een 1:16,6 tekort.

Uiteindelijk won Verstappen met maar liefst 24 seconden voorsprong zijn veertigste Grand Prix-overwinning, waarmee hij nog maar één zege minder dan Ayrton Senna heeft. 'Goed gecontroleerd, Max', kreeg de Nederlander te horen. 'Dat was mega! Goed gecontroleerd, ook al ging je over de witte strepen. Dit was een masterclass!' De Limburger reageerde met zijn bekende woorden: 'Ja, heel lovely.' Aangezien Pérez niet verder dan P4 kwam, heeft Verstappen nu een voorsprong van 53 punten in het kampioenschap.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws