Mercedes staat er met een derde plaats bij de constructeurs, een zege en meerdere podiums relatief goed voor, maar mist het zelfvertrouwen dat McLaren wel heeft. Ondanks een derde plaats, kijkt de Duitse renstal aan tegen een gat van 250 punten ten opzichte van het team uit Woking. Analist Gary Anderson stelt vast dat er nog een flinke schep bovenop kan, vooral in het geval van Andrea Kimi Antonelli.
George Russell begon 2025 sterk als vaste waarde in de top vijf, maar de resultaten van de Zilverpijlen lijken halverwege het seizoen steeds wisselvalliger te worden. ‘Mercedes staat derde in het prestatieklassement (van Anderson zelf, red.) én in het constructeurskampioenschap, dus je zou kunnen zeggen dat het heeft bereikt waartoe de auto in staat is’, geeft de journalist aan. ‘De willekeurigheid van de resultaten is echter iets waar goed naar gekeken moet worden’, stelt Anderson vast in zijn analyse voor The Race.
Het hoogtepunt van de eerste seizoenshelft vond voor Mercedes plaats op het Circuit Gilles Villeneuve. ‘Mercedes en George Russell domineerden in Montréal’, prijst de Noord-Ier het team en met name de man die in Canada de zege pakte. Het enthousiasme was van korte duur. ‘Ze waren twee weken later nergens op de Red Bull Ring’, benadrukt Anderson. Antonelli crashte met Max Verstappen en viel uit, terwijl Russell vijfde werd met een minuut achterstand op de McLarens. ‘Silverstone was oké, totdat de race werd weggegooid door te vroeg naar slicks te gaan’, stelt de journalist.
Mercedes vertrouwt te veel op simulatordata
Anderson vermoedt dat de resultaten schommelen, omdat het team te veel twijfelt. ‘Mercedes is lang niet zo zelfverzekerd als McLaren als het gaat om het vinden van een ontwikkelingsrichting’, weet hij. ‘Dit laat zien dat wat ze ook doen met het simulatieprogramma, ze een beetje uit balans zijn. Al deze exotische apparatuur is geweldig, maar ze zijn slechts zo goed als de input’, legt de Noord-Ier uit. Mercedes gaf in het verleden al aan te veel te vertrouwen op de simulator, en verschillen te zien in de data van de simulator ten opzichte van de data op de baan. ‘Soms heb je iemand met een buikgevoel nodig om de output in twijfel te trekken’, concludeert Anderson.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In 2024 was al te merken dat de Mercedes het beter doet in koele omstandigheden, terwijl het team tijdens warme raceweekenden juist terugviel. Mercedes heeft dat ook tijdens de eerste seizoenshelft van 2025 al meermaals vastgesteld. ‘Teambaas Toto Wolff blijft maar zeggen dat de auto niet houdt van de hitte, het schurende wegdek en de lange bochten’, stelt Anderson. Deze conclusie is volgens hem nutteloos wanneer er niets mee gedaan wordt. ‘Als je de problemen kent, moeten ze worden opgelost’, benadrukt de analist. ‘Het heeft geen zin om alleen maar te herhalen dat dat nodig is, terwijl je geen vooruitgang boekt’, uit hij kritiek op de Zilverpijlen.
Russell heeft een contractverlenging verdiend
Kijkend naar de prestaties van de coureurs, is Anderson onder de indruk van wat Russell heeft neergezet. De Brit staat momenteel vierde in het kampioenschap en kijkt op tegen een gat van achttien punten tot Verstappen. Dit gat was een stuk kleiner na de uitvalbeurt van de Nederlander in Oostenrijk, maar de slechte bandenkeuzes van Mercedes op Silverstone gaven Verstappen de kans het gat weer uit te breiden. ‘Wat de coureurs betreft: George Russell heeft tot nu toe het zware werk gedaan en hij verdient een verlenging van zijn contract’, is de Noord-Ier van mening.
Antonelli staat momenteel op plek zeven in het kampioenschap. Enkel de coureurs van McLaren, Ferrari, Verstappen en zijn teamgenoot Russell staan voor hem. ‘Ik neem aan dat het te verwachten was gezien Kimi Antonelli's gebrek aan ervaring, maar hij zal moeten verbeteren in de tweede helft van het seizoen’, is Anderson niet mild voor de rookie. De journalist ziet dat er zeker potentieel in de jonge Italiaan zit, maar dit komt er niet altijd uit. ‘Hij heeft bij vlagen laten zien dat hij de snelheid heeft, maar er worden meer fouten gemaakt dan ik zou willen’, sluit Anderson zijn analyse van Mercedes af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties