De beste inhaalraces in 2022 | Drie coureurs deden het beter dan Verstappens inhaalrace op Spa Formule 1
Formule 1

De beste inhaalraces in 2022 | Drie coureurs deden het beter dan Verstappens inhaalrace op Spa

De beste inhaalraces in 2022 | Drie coureurs deden het beter dan Verstappens inhaalrace op Spa

Het 2022-seizoen zag opnieuw voldoende inhaalraces. Zo won Max Verstappen bijvoorbeeld meerdere races vanaf een op het eerste ongunstige startpositie. Er waren echter ook voldoende andere coureurs die met een gridstraf te maken kregen of door een slechte kwalificatieprestatie achteraan moesten starten, maar dus wel veel posities wisten goed te maken om punten te scoren. F1Maximaal zet de races waarin coureurs de meeste posities wonnen op een rijtje.

5. Williams-coureurs scoren punten vanuit belabberde positie

Het werd voor het team van Williams allesbehalve een goed jaar. De Britse renstal had de langzaamste auto van de grid en het was voor Alexander Albon en Nicholas Latifi dan ook een zware opgave om punten te scoren. Daar was af en toe een zeer gewaagde strategie of een ware hoosbui voor nodig. Albon werd in Melbourne immers gediskwalificeerd in de kwalificatie voor de Grand Prix van Australië en moest helemaal achteraan beginnen. De Thaise coureur reed een megastint op de hards om voor de allerlaatste ronde over te schakelen op softs. Op deze manier wist de Williams-rijder wel P10 vast te houden en een punt te scoren.

Latifi had het in 2022 opnieuw lastig tegen zijn teamgenoten. Albon wist de Canadees relatief simpel te verslaan en ook Nyck de Vries scoorde eerder dan Latifi. Toen de coureur in Japan zichzelf voor schut had gezet nadat hij de verkeerde afslag nam, ging de race een stuk beter. Latifi moest wel vanaf de negentiende plek vertrekken, maar tijdens de Grand Prix won de Williams-coureur tien plekken om zo voor het eerst in het jaar punten te pakken. Latifi profiteerde vooral van verkeerde strategische keuzes bij andere teams, maar aan het einde van de race wist hij wel voor coureurs als Lando Norris en Daniel Ricciardo te eindigen.

4. Alonso heeft geen moeite met gridstraf, Schumacher en Ricciardo komen slechte zaterdag te boven

Fernando Alonso had in het 2022-seizoen meermaals last van betrouwbaarheidsproblemen. Dat gebeurde al vroeg in het seizoen en dat betekende dat de Spanjaard tijdens zijn thuisrace al te maken kreeg met een gridstraf. De coureur van Alpine begon helemaal achteraan op het Circuit de Barcelona-Catalunya, maar hij wist zijn weg omhoog wel te vinden. Alonso wist in de openingsfase al veel plekken te winnen en in ronde 9 vond hij zichzelf al op de twaalfde plek. Toen Alonso na een aantal ronden en een uitvalbeurt van Charles Leclerc op de negende plaats lag, gaf hij deze plek ook niet meer op en wist hij vanuit een belabberde startpositie toch twee punten te pakken.

Mick Schumacher en Daniel Ricciardo kenden in hun inhaalraces een vergelijkbaar verhaal. Schumacher kende een slechte kwalificatie op het natte asfalt van Silverstone terwijl Ricciardo een slechte kwalificatie kende op het natte asfalt in Singapore. Schumacher en Ricciardo konden daarnaast vooral profiteren van de chaos om hen heen. Hierbij was ook strategie en een goed getimede safety car van cruciaal belang, en dat kregen de coureurs van Haas en McLaren in hun schoot geworpen. Schumacher eindigde uiteindelijk P8 in Groot-Brittannië en Ricciardo kwam als vijfde over de streep in Singapore.

3. Alpine-mannen komen incidenten te boven

Het Grand Prix-weekend in Miami verliep voor Esteban Ocon niet zoals gehoopt. De coureur van Alpine kende een zware crash in de derde vrije training, waardoor hij niet mee kon doen aan de kwalificatie. Hierdoor startte hij helemaal achteraan tijdens de race, maar hij kon profiteren van zijn alternatieve strategie. De enkelvoudig racewinnaar begon immers op de hards en kon daardoor zijn eerste stint langer doorrijden dan de coureurs op mediums. Door de crash van Norris en Pierre Gasly kwam de safety car naar buiten en kon Ocon naar binnen duiken. Op verse softs kon hij uiteindelijk doorstomen naar P9, maar door een straf van zijn teamgenoot werd hij uiteindelijk achtste.

Alonso wordt nog een keer vertegenwoordigd in deze lijst en dat komt door zijn prestatie tijdens de Grand Prix van Brazilië. Tijdens de sprintrace van een dag eerder clashte hij nog met zijn teamgenoot, waardoor hij vanaf P17 moest starten. Het werd uiteindelijk een chaotische race op het circuit van Interlagos en daar was Alonso niet rouwig om. De coureur van Alpine wist uit het gedrang te blijven en zijn weg omhoog te vinden. Op softs was de man uit Oviedo sneller in de eindfase sneller dan Sergio Pérez en nam hij de vijfde plek over. Verstappen kreeg van Red Bull Racing de kans om Alonso aan te vallen, maar de vijfde plek kwam niet meer in gevaar.

2. Verstappen kan vanuit elke positie winnen

De meest fameuze inhaalrace uit 2022 gebeurde tijdens de Grand Prix van België. Verstappen moest door een gridstraf vanaf de veertiende plek beginnen, maar er heerste al het gevoel dat de regerend wereldkampioen zonder enige moeite de race zou winnen. Dat bleek uiteindelijk ook te kloppen. In de achtste ronde vond Verstappen zichzelf namelijk al op een podiumpositie en vier ronden later nam hij de leiding van de wedstrijd over. Na afloop was men ervan overtuigd dat de Nederlander ook had gewonnen als hij vanuit de pitstraat had moeten beginnen.

Niets of niemand kon Max Verstappen stoppen op Spa-Francorchamps.
Niets of niemand kon Max Verstappen stoppen op Spa-Francorchamps.

1. Onbetrouwbaarheid Ferrari levert mooie inhaalraces op, Hamilton doet kunstje na

Voor Ferrari was het, net zoals bij Alpine, een seizoen vol betrouwbaarheidsproblemen. In Spanje, Azerbeidzjan en Oostenrijk vielen Leclerc en Carlos Sainz bijvoorbeeld uit. Dat zorgde ervoor dat Leclerc in Canada achteraan moest starten. In de openingsfase wist Leclerc zeven posities te winnen, maar toen hij aan de staart van Lando Norris reed, stagneerde de opmars. Door verschillende strategieën en een late safety car vond Leclerc zichzelf uiteindelijk op de zesde positie. Hiermee kon hij wat goede punten pakken, maar hij zag titelconcurrent Verstappen de race winnen.

Drie races later was het de beurt aan Sainz om op de negentiende plek te starten nadat zijn krachtbron in brand vloog op de Red Bull Ring. De opmars van de Spanjaard tijdens de Grand Prix van Frankrijk was in eerste instantie verbluffend, want na de crash van zijn teamgenoot reed Sainz in de dertigste ronde op de vierde plek. Elf ronden later kon hij Pérez aan gaan vallen voor de laatste plek op het podium. De man uit Madrid had echter wel een probleem: hij had een tijdstraf voor een unsafe release en hij kreeg te maken met het strategische team van Ferrari. Met nog tien ronden te gaan kwam Sainz naar binnen en viel hij terug naar P9. In de laatste ronden van de race wist hij zichzelf nog wel naar de vijfde plaats te rijden.

De Grand Prix van Italië van afgelopen seizoen stond bekend om de chaos door de gridstraffen. Meerdere coureurs werden naar achteren gezet door een motorwissel. Sainz en Lewis Hamilton moesten daardoor respectievelijk op de achttiende en negentiende plek starten. De Ferrari-coureur wist zich al snel weer te bevinden op een plek die punten zou opleveren, waar Hamilton juist lang achteraan bleef bungelen. Toen de zevenvoudig wereldkampioen eenmaal op stoom was, ging het snel. Tegen het einde van de race vond hij zichzelf namelijk weer achter Sainz op de vijfde plek, waardoor beide rijders er een prima inhaalrace op hadden zitten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws