De Pérez-express ontspoorde in sneltreinvaart: Pérez pakte slechts 56 punten in acht races Formule 1
Formule 1

De Pérez-express ontspoorde in sneltreinvaart: Pérez pakte slechts 56 punten in acht races

De Pérez-express ontspoorde in sneltreinvaart: Pérez pakte slechts 56 punten in acht races

Sergio Pérez kende na de zomerstop van het 2023-seizoen een aantal ups en downs. Zo behaalde hij in Monza nog wel een podium, maar ging het vervolgens in Singapore, Japan en Qatar erg slecht. Ook in Mexico ging het niet zoals de Mexicaan graag had gewild. Kortom: hoge pieken en diepe dalen. F1Maximaal duikt in de statistieken van de laatste races van Pérez in het jaar 2023.

Het seizoen begon goed voor de coureur uit Guadalajara, die de Grands Prix in Saoedi-Arabië en Bakoe won. Toen Max Verstappen echter eenmaal op stoom was gekomen was het gedaan voor Pérez en ontwaakte hij op hardhandige wijze uit zijn kampioenschapsdroom. In Miami was de Mexicaan nog zelfverzekerd. Door een zeldzame fout van Verstappen in de kwalificatie, die geen goede banker lap had neergezet en door een rode vlag niet nog een ronde kon klokken, mocht Pérez vanaf poleposition beginnen en rekende hij er niet op Verstappen nog in zijn spiegels te zien. Halverwege de race was het al zo ver, Verstappen kwam op de deur kloppen en de zege afpakken.

Vanaf Miami was de Nederlander niet meer te houden. Hij won non-stop tot aan de Grand Prix van Singapore en verpletterde de concurrentie, inclusief zijn teamgenoot. Het was te zien dat het wat deed met Pérez, die geen enkele kwalificatie meer goed aan elkaar leek te kunnen knopen en daardoor op zondag de prijs betaalde. Vlak voor de zomerstop leek de Mexicaan zich te hebben herpakt. Hij kwalificeerde dan wel negende in Hongarije, maar finishte als tweede. In België kwalificeerde hij zich als tweede en pakte hij ook P2 in de race. De zomerstop kwam wellicht op een goed moment voor de 33-jarige, die een reset nodig leek te hebben om het tij nog te kunnen keren.

In Singapore startte de drieluik van verdoemenis

Nadat Pérez in Monza nog een P2 kon vieren kende Red Bull Racing geen goed weekend in Singapore. Het stratencircuit lijkt een beetje de achilleshiel van de Oostenrijkse renstal te zijn. Pérez had goede herinneringen aan 2022, toen won hij de race op het Marina Bay Street Circuit. Daar was in 2023 geen sprake van. De RB19 liep niet in het gareel en de rijders en het team leken niets te kunnen doen om het te verbeteren. Na een rampzalige kwalificatie, waarbij Pérez als dertiende kwalificeerde, kon de Mexicaan er uiteindelijk niet meer van maken dan P8 in de race, waar Verstappen als vijfde eindigde.

Japan moest een beter weekend worden voor Red Bull, maar voor Pérez eindigde dat in tranen. Op zaterdag had hij de zaken wel wat meer op een rijtje, hij klokte de vijfde tijd en had daardoor een goede startpositie met genoeg mogelijkheden in de race. Toen de lampen uitgingen en de Grand Prix van Japan 2023 van start ging raakte de 33-jarige betrokken bij een incident in de eerste bocht, en dat leverde hem een beschadigde voorvleugel op. Red Bull haalde hem onder de safetycar naar binnen voor een nieuwe neus. Bij het uitrijden van de pitstraat was Pérez iets te enthousiast, hij had mensen ingehaald toen hij nog voor de safetycar-lijn zat.

Tekst gaat verder onder de foto.

perez gpjapan rb
De race van Japan betekende de eerste DNF van het seizoen voor Pérez. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Dat leverde hem vijf seconden op voor safety car infringement. Er was nog een lange race te gaan, dus Pérez had tijd om het goed te rijden, maar leek zichzelf teveel druk op te hebben gelegd. Toen de race werd hervat kwam hij aan bij Kevin Magnussen en tikte hij de Deen in de rondte toen hij een poging deed om de Haas-coureur in te halen. Red Bull kon niets anders doen dan de Mexicaan naar binnen halen om de auto te parkeren. Het betekende een weekend vol teleurstellingen waarbij geen enkel punt werd gescoord.

In drie races werden slechts vijf punten gescoord

Na de Grand Prix van Japan hoopte Pérez ongetwijfeld dat de gifbeker leeg zou zijn, maar niks was minder waar. Vanaf de eerste dag van het raceweekend in Qatar ging het niet van een leien dakje voor de Mexicaan. Op vrijdag tijdens de kwalificatie voor de hoofdrace belandde de Red Bull-coureur in de grindbak, waardoor hij de race op zondag moest aanvangen vanaf P20. De sprintrace creëerde nog een mogelijkheid om wat extra punten te scoren, maar op zaterdag crashte Pérez met Esteban Ocon en Nico Hülkenberg en belandde hij nog een keer in het grind. Een behoorlijk contrast met zijn teamgenoot, die zijn derde titel binnensleepte op zaterdag. Op zondag reed Pérez van P20 naar P10 en kreeg hij maar liefst vijftien seconden aan tijdstraffen om de oren vanwege track limits.

De resultaten van Singapore, Japan en Qatar leverden voor Pérez dus slechts vijf punten op. Het was duidelijk dat de Mexicaan echt een goed weekend nodig had. Na de zomerstop leek de Red Bull-coureur in een achtbaan te zitten die naar beneden raasde, maar in de Verenigde Staten ging die achtbaan een heuveltje op. Pérez kwalificeerde zich als negende en eindigde op zondag als vierde, waarbij hij kon profiteren van de diskwalificaties van Charles Leclerc en Lewis Hamilton. De stemming zat er in ieder geval weer een beetje in, want de race erna was de thuisrace van Pérez. Ook die race eindigde in tranen toen Pérez als vijfde startte, een heel goede start kende, maar aan de buitenkant zat van Leclerc en Verstappen en de Monegask tussen hem en zijn teamgenoot opsloot. Vanaf de zijlijn kon Pérez toekijken hoe Verstappen opnieuw zijn thuisrace won.

Pérez krabbelde op, maar verloor twee keer een podium in de laatste ronde

In de laatste drie races leek het wat beter te gaan met Mexicaan, die in ieder geval drie keer in de top vijf finishte. Ondanks alle ongeluk stond hij nog wel tweede in het kampioenschap, maar moest hij wel letten op Hamilton, die dichterbij gekropen was. In Brazilië was Pérez derde tijdens de sprintrace en stond hij ook op het punt om derde te worden in de hoofdrace, maar Fernando Alonso wist zijn P3 in de laatste ronde af te pakken. De twee coureurs waren al een lange tijd in gevecht en Alonso wist er uiteindelijk met de podiumplek vandoor te gaan.

Vrijwel hetzelfde gebeurde in Las Vegas. Pérez moest vanaf P11 komen vanwege een teleurstellende kwalificatie en na de start viel hij ook nog eens terug in het veld vanwege een chaotische openingsfase. Toen hij zich weer in het voorveld bevond was hij in gevecht met Leclerc, die ook in de laatste ronde zijn P2 af wist te pakken. Pérez kwam nog wel op het podium terecht, maar voor de kijker leek het net een herhaling van Brazilië te zijn. In Abu Dhabi werd tijdens de kwalificatie zijn vijfde tijd verwijderd vanwege track limits en finishte hij uiteindelijk als vierde door een tijdstraf van vijf seconden.

Tekst gaat verder onder de foto.

sergio perez rb19 gpabudhabi
Pérez sloot het jaar met een vijfsecondenstraf en een P4 af. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Die tijdstraf was wellicht niet uitgedeeld als Pérez zijn inhaalactie op Lando Norris wat had uitgesteld. De Mexicaan zette zijn auto ernaast en botste vervolgens met de McLaren-coureur. De andere kant van het verhaal zegt dat Norris hem wellicht meer ruimte had moeten laten. De wedstrijdleiding vond Pérez de schuldige in het incident. Red Bull had echter de kans om het jaar met een één-twee finish af te sluiten, wat uiteindelijk niet is gebeurd.

Na Singapore zaten er slechts twee podiums in

Om de verbale analyse hierboven om te zetten in cijfers, zijn een aantal statistieken vanaf de Grand Prix van Singapore tot en met de Grand Prix van Abu Dhabi meegenomen in de onderstaande tabel. Hierbij zijn de sprintraces niet meegerekend.

Race Startpositie Eindresultaat Punten
Grand Prix van Singapore P13 P8 4
Grand Prix van Japan P5 DNF 0
Grand Prix van Qatar P20 P10 1
Grand Prix van de Verenigde Staten P9 P4 12
Grand Prix van Mexico P5 DNF 0
Grand Prix van Brazilië P9 P4 12
Grand Prix van Las Vegas P11 P3 15
Grand Prix van Abu Dhabi P9 P4 12
Totaal punten 56

Met de bovenstaande resultaten is uit te rekenen wat de gemiddelde resultaten van Pérez waren. Die staan in de onderstaande tabel. Uit de tabel is dus te lezen dat Pérez in acht races tijd een gemiddelde startplek had van P7 - P8 en een gemiddeld eindresultaat van P5 - P6. In die acht races heeft hij twee keer op het podium gestaan. In totaal haalde hij 56 punten in acht races, wat goed is voor gemiddeld zeven punten per race. Pérez heeft zeven tijdstraffen gekregen van vijf seconden, dus in totaal heeft hij 35 seconden aan de broek gekregen van de wedstrijdleiding. De meeste tijdstraffen verzamelde hij in Qatar, daar kreeg hij er drie voor het overschrijden van de track limits.

Sergio Pérez  Statistieken
Gemiddelde startpositie P7,6
Gemiddeld eindresultaat P5,5
Podiums 2
Gemiddelde punten per race 7
DNFs 2
Aantal penalties

Wat valt er te concluderen?

In de laatste drie races van het seizoen ging het helemaal zo gek nog niet voor Pérez. De Mexicaan kende dan wel mindere kwalificaties, maar maakt zijn plekken tijdens de race wel weer goed. Helaas ging dit ook gepaard met wat klungelige dingen, zoals zijn podium kwijtraken in de laatste ronde en een incident dat hem nog vijf seconden kost. Pérez is uiteindelijk tweede geworden in het kampioenschap ondanks alles wat er is gebeurd. Hij heeft de pech dat Verstappen blijft bewijzen wat een coureur als hij met zo'n dominante auto kan doen, wat de verschillen tussen beide heren van Red Bull pijnlijk bloot heeft gelegd.

Een gemiddeld eindresultaat tussen de P5 en de P6 met de RB19 is vermoedelijk onder de maat, net als de gemiddelde kwalificatieresultaten en de gemiddelde punten per race. Verstappen bewijst elke keer dat hij het maximale uit die auto kan halen, terwijl Pérez achterblijft. De Pérez-achtbaan richting het einde van het seizoen denderde eerst heel snel naar beneden, maar vond vanaf Brazilië toch wel weer een weg omhoog. De Mexicaan heeft het doel om in 2024 voor de titel te gaan, maar dan moet die achtbaan vanaf begin tot eind een goede rit kennen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws