De race van Alonso | Bandenstrategie flopt volledig tijdens bloedstollende thuisrace Formule 1
Formule 1

De race van Alonso | Bandenstrategie flopt volledig tijdens bloedstollende thuisrace

De race van Alonso | Bandenstrategie flopt volledig tijdens bloedstollende thuisrace

In 'De race van' houdt F1Maximaal iedere Grand Prix de bezigheden van een Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week volgen we Fernando Alonso, die in Spanje zijn eerste thuisrace in de Formule 1 ervoer sinds 2018 en het Grand Prix-weekend op eigen bodem in eerste instantie met schommelende resultaten aftrapte.

Tijdens de eerste vrije trainingen voor de Grand Prix van Spanje trapte de Alpine-coureur de reeks kwalificatiesimulaties van de teams als eerste af, maar was het uiteindelijk teamgenoot Esteban Ocon die voor zijn ervaren collega eindigde. In VT1 klokte Ocon de twaalfde tijd met een 1:19,681, Alonso zette de vijftiende tijd neer met een 1:19,950. In VT2 waren de beide heren plotseling te vinden in de top vijf, maar was het wederom Ocon die voor Alonso stond. De laatstgenoemde was met een 1:18,518 de hekkensluiter van de top vijf en stond daarmee een tiende achter zijn teamgenoot.

Het weekend begon wat dat betreft uitstekend voor Alpine, het team waarmee Alonso tussen 2005 en 2006 kampioen mee werd toen het nog Renault heette. Op de zaterdag was Alonso in de eerste instantie de snellere in VT3, maar keerde het tij om tijdens de kwalificatie. Ocon klokte knap de vijfde tijd en was met een 1:17,580 maar liefst zes tienden van een seconde sneller dan de tweevoudig wereldkampioen die zelf tiende werd. Daarmee werd het 3-1 voor de Europees Formule 3-kampioen van 2014 in het kwalificatieduel dit jaar.

Goede start wordt niet beloond

Alonso kende een goede start van de race op zondag, maar wist geen posities te winnen. In bocht 1 ging de Spanjaard voor een flinke duik waardoor hij mogelijk op een zevende plaats terecht had kunnen komen. Het gedrang hielp hem echter niet en daardoor moest hij voor heel even genoegen nemen met een negende plaats. Deze werd hem meteen ook alweer afgepakt door Lando Norris, die in bocht 3 een soortgelijke inhaalactie voltooide op de Spanjaard zoals hij dat zelf in 2013 al een keer deed op Lewis Hamilton.

Norris kon al snel wegkomen na de manoeuvre en daardoor leek het er al snel op dat een tiende plaats meteen het maximaal haalbare zou zijn voor de thuisheld. Alonso's ingenieur Karel Loos had er nog wel vertrouwen in dat een beter resultaat mogelijk zou zijn en stelde zijn coureur op de hoogte dat Norris meer moeite had met zijn achterbanden dan de andere rijders voor hem. Het was inmiddels ronde 8 en de safety car werd de baan opgestuurd wegens het stilvallen van Yuki Tsunoda. Alonso gaf zijn ingenieur een update over zijn auto: 'Over het algemeen is er weinig grip. Ik voel meer overstuur mijn kant op komen.' Volgens Loos moest Alonso dan ook spelen met zijn brake bias tijdens de safety car-periode, die uiteindelijk zou duren tot en met het einde van ronde 10.

Na de herstart maakte Alonso een fout en ging hij van de baan in bocht 1. Daardoor moest de 39-jarige via een speciale, aangelegde route naast het asfalt weer daarop terugkomen. Het gaf Lance Stroll alle mogelijkheid om zijn voorligger in te halen en dat deed de Canadees ook. Alonso kwam zo buiten de punten terecht en moest nu proberen om Strolls teamgenoot Sebastian Vettel achter zich te houden. Stroll had namelijk al een seconde voorsprong weten te pakken na de safety car-fase. Alonso was snel onderweg en wist in ronde 14 alweer in het DRS-venster van Stroll te komen. Helemaal blij klonk de man uit Oviedo niet bepaald over de boordradio. 'Er is veel herrie op de achtergrond op het rechte stuk, praat alsjeblieft niet tegen me op dat moment', sprak hij zijn ingenieur toe. Een update over de strategie kwam namelijk niet helemaal goed binnen bij de Spanjaard.

Undercut-strategie helpt Alonso niet

In ronde 21 was het uiteindelijk zo ver voor Alonso om zijn eerste pitstop te maken van de race. De thuisheld wisselde van de zachte banden naar de mediums. Veel langer had Alpine ook niet moeten wachten, want Alonso besloot zijn beklag te doen over de banden. Zelfs de vloer voelde niet helemaal goed voor hem, al is het onbekend waarom dat het geval was. Loos stelde zijn coureur al snel gerust dat alles gewoon goed leek vanaf de pitmuur. De pitstop moest perfect verlopen, gezien ook Vettel dezelfde ronde naar binnen ging voor vers rubber. Dat lukte, want de stop van de Duitser duurde vier seconden. Alonso's bandenwissel werd gedaan binnen twee en een halve seconde.

Een ronde later ging Stroll ook naar binnen voor nieuw rubber, maar de undercut bleek niet effectief genoeg. Het verschil tussen de twee bleef ongeveer gelijk als voor de pitstops, om en nabij de één seconde. Doordat George Russell, Nicholas Latifi en Antonio Giovinazzi alle drie tijdens de safety car-fase naar binnen gingen en Kimi Räikkönen überhaupt nog geen stop had gemaakt, lag Alonso nu op een vijftiende plek. Loos zag dit ook, maar besloot in overleg om 'plan A' aan te houden.

In ronde 30 maakte Alonso niet al te veel werk van het passeren van Giovinazzi, die op oudere mediums reed. In bocht 1 ging de 39-jarige aan de buitenkant voorbij aan de Italiaan in de Alfa Romeo. Helemaal zonder zorgen was Alonso echter niet. Zo vroeg hij om een update over zijn motor, die een paar keer een ontstekingsfout kende. 'Niets aan de hand', aldus Loos, die de Spanjaard geruststelde.

In ronde 39 ging Stroll, op dat moment bijna drie seconden los van de tweevoudig kampioen, naar binnen voor een gebruikt setje zachte banden. Alonso schoof hierdoor een plekje omhoog naar de tiende plek, gezien Russell, Latifi en Räikkönen inmiddels ook al naar binnen waren gegaan voor nieuwe banden. Tot vreugd van het social mediateam van Alpine zorgde de stop van Stroll er ook voor dat beide blauwe bolides nu weer terug te vinden waren in de top tien.

Stroll en ook Vettel, die een ronde eerder naar binnen ging dan zijn teamgenoot, lagen nu respectievelijk op plaatsen veertien en zestien. Alonso, de man waarop de twee Aston Martins nu aan het jagen waren, reed ondertussen zijn eigen race. Norris lag nog steeds op P9, maar het verschil bedroeg ruim acht seconden. Pierre Gasly, nu de coureur achter Alonso, lag op twee seconden afstand van de Alpine. Een uitstekend uitgangspunt voor de Franse renstal, ware het niet dat Alonso zeer spoedig de degradatie van de achterband bij zijn A521 begon te voelen.

De jacht van Gasly, die al eenmaal gestopt was, liep uit op niks en in ronde 49 ging de AlphaTauri-coureur naar binnen voor een nieuw set zachte banden. Daardoor lag Russell nu elfde en achter Alonso. Gek genoeg liep de Williams-coureur in, zelfs met banden die al twintig ronden ouder waren dan die van Alonso. Het verschil was twee seconden in ronde 52. Stroll was al helemaal bloedsnel en in dezelfde ronde bedroeg het verschil tussen de Canadees en de Spanjaard nog maar zes seconden. Na de pitstop van Stroll liep hij ruim een seconde per ronde in op de Alpine.

Bandenstrategie flopt volledig

Het was ook de fase dat Alonso op een ronde werd gezet door de twee leiders van de race, Max Verstappen en Lewis Hamilton. Over de boordradio zei de 39-jarige dan ook het volgende: 'We verliezen zoveel tijd wanneer we te leiders voorbij moeten laten gaan.' In ronde 53 besloot Norris naar nieuwe zachte banden te gaan, waardoor Alonso weer een plekje opschoof, ditmaal naar P9. Iedereen om hem heen had nu nieuwe banden. Het zou een hels karwei worden om die positie vast te houden, zeker gezien het feit dat Alonso meerdere keren liet weten dat zijn banden done waren.

Alonso zou niet slagen in zijn missie om P9 vast te houden. Norris wist al in ronde 56 zonder enige moeite voorbij te gaan aan de Alpine op het rechte stuk tussen de laatste en eerste bocht. De Spanjaard zakte naar P10, maar daar zou het niet bij blijven. In ronde 59 ging Stroll voorbij aan Russell en zo lag alleen nog Alonso in de weg voor de 22-jarige. Zonder slag of stoot zou dat duel niet gaan, gezien de 39-jarige zijn collega in bocht 1 een klein duwtje gaf.

Stroll moest net als Alonso eerder die race de run-off naast de baan gebruiken, maar keerde niet op de juiste manier terug op het asfalt. De plek moest worden teruggegeven aan Alonso, maar ook dat zou uiteindelijk niets helpen. Stroll zou later alsnog voorbijgaan aan de Spanjaard en zelfs Gasly en Räikkönen maakten eveneens gebruik van de veel langzamere Alonso. 'Ik wil een pitstop maken', roept een teleurgestelde Alonso over de boordradio in ronde 61. De thuisheld zou deze vervolgens ook maken en zakte nog verder weg naar P17. Punten waren nu definitief uit zicht voor Alonso.

In Alonso's laatste ronde schoot Latifi plotseling van de baan in de chicane voor de laatste bocht. De Canadees had geen schade en kon zijn weg vervolgen naar de eindstreep. De tweevoudig wereldkampioen kon geen gebruik maken van de fout van de Williams-coureur en eindigde op slechts drie tienden achterstand als zeventiende. Een teleurstellende dag voor zowel Alonso als zijn fans.

Teleurgestelde Alonso bedankt team na thuisrace

'Ongelooflijk, die Williams ging nog van de baan af in de laatste chicane', meldde Alonso na afloop aan zijn team. 'Verdomme, die snelle ronde van mij is voor niks geweest nu.' Loos gaf zijn coureur nog wel de nodige complimenten en Alonso bedankte zijn team voor het weekend: 'Het was niet de zondag waar we op hoopten, maar het team heeft het goed gedaan.'

Ocon eindigde wel in de punten voor Alpine, maar zakte van een vijfde startplaats naar een negende eindklassering. Het verschil tussen de teamgenoten van het omgedoopte Franse team bedroeg uiteindelijk zo'n 32 seconden. Ocon kreeg door zijn negende plaats twee punten erbij en staat nu ook in het kampioenschap op P9 met tien punten op zak. Alonso staat na de eerste vier races op een twaalfde plek en op de helft van het aantal punten van zijn teamgenoot. In Monaco, waar de volgende Grand Prix zal plaatsvinden, zal de Spanjaard ongetwijfeld uit zijn op revanche.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws