F1 Techniek | Aston Martin wil inhaalslag, Ferrari experimenteert met remmen voor 2022 Formule 1
Formule 1

F1 Techniek | Aston Martin wil inhaalslag, Ferrari experimenteert met remmen voor 2022

F1 Techniek | Aston Martin wil inhaalslag, Ferrari experimenteert met remmen voor 2022

Iedere Grand Prix nemen de teams nieuwe onderdelen mee om de bolides zo veel mogelijk te optimaliseren. We hielden je natuurlijk al op de hoogte van de laatste technische snufjes in ons verzamelartikel, maar nu licht F1Maximaal iedere week de meest in het oog springende technische ontwikkelingen uit en leggen we uit hoe ze werken. Deze week kijken we naar de updates van Aston Martin, Ferrari en Alfa Romeo in het GP-weekend van Barcelona.

Ook in het Grand Prix-weekend van Spanje zaten we veel teams met aerodynamische updates. Hoewel Red Bull Racing vorig weekend de meest ingrijpende updates had, staat Aston Martin duidelijk op nummer twee. Het voormalig Racing Point is nog altijd op zoek naar neerwaartse kracht, iets waar ze sinds de seizoenstart al op achterlopen. Ferrari en Alfa Romeo proberen alvast terrein te winnen voor 2022 op gebied van innovatieve remmen.

Aston Martin productief wat betreft updates

Aston Martin heeft namelijk vanaf het begin van het seizoen al allesbehalve stil gezeten. Ondanks dat zij het afgelopen weekend zonder punten finishten, hangt het team nog steeds rond Q3 in de kwalificatie wat de prestaties betreft. Men blijft in Groot-Brittannië proberen om de verloren downforce terug te winnen. Daarbij kijkt het team specifiek naar de werking van de sidepods en de vloer.

Zo trad het team in het begin van het seizoen in Bahrein nog aan met sidepods die een stevige ‘downwash’ hebben. De luchtstromen over de vloer hebben echter minder effect en moeten sneller naar de diffuser worden geleid om daar zo veel mogelijk effectiviteit uit te halen. Daarom kiest Aston Martin nu voor een minder stevige ‘downwash’, maar een meer geleidelijk dalende sidepod. Die moet de luchtstromen soepeler naar de achterkant van de bolide krijgen (zie foto’s).

F1 Techniek | Aston Martin wil inhaalslag, Ferrari experimenteert met remmen voor 2022

De downwash bij Aston Martin was in Bahrein veel sterker (zie oranje lijn). (Foto: Aston Martin F1)

F1 Techniek | Aston Martin wil inhaalslag, Ferrari experimenteert met remmen voor 2022

Terwijl de downwash van de sidepod in Spanje alweer een stuk kleiner was. (Foto: Aston Martin F1)

Z-vorm in de vloer blijkt funest

Daar houdt het echter niet op. Ook heeft het team, net als veel andere teams, gekozen voor een ‘Z-vormige’ uitsnede van de vloer. Die Z-vorm moet een vortex creëren die ervoor zorgt dat de vloer mooi afgesloten raakt. Daarnaast blijft de vloer ook recht, dus het is makkelijker om de luchtstromen daar af te sluiten. Die aanpassingen moeten er in ieder geval dus voor zorgen dat de luchtstromen soepeler worden begeleid naar de binnenkant van de achterband en de brake-ducts.

Uiteindelijk wordt daar de aerodynamische druk vanaf de vloer constanter en worden de luchtstromen stabieler. Dat heeft tot slot weer het gevolg dat de diffuser effectiever is. Kortom, Aston Martin probeert met een totaalpakket aan aanpassingen zo veel mogelijk downforce terug te winnen door slim om te gaan met de vloer en de sidepods.

F1 Techniek | Aston Martin wil inhaalslag, Ferrari experimenteert met remmen voor 2022

De Z-vormige vloer van Aston Martin. (Foto: Aston Martin F1)

Ferrari en Alfa Romeo experimenteren met remmen voor 2022

Dan even een ander onderwerp dan aerodynamica. Ferrari en Alfa Romeo zijn namelijk gaan experimenteren met innovatief materiaal voor het komende seizoen. De beide teams werken al langer samen met fabrikant Brembo, volgens de geruchten die worden gemeld door de Italiaanse tak van Motorsport.com zou het gaan om remmen voor het komende seizoen. De remmen hebben het doel het leven van de remmen op te rekken.

Door: Marnik Kok en Merijn Kramer

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws