De race van Sainz | Frustraties lopen hoog op in Zandvoort: 'Ik ben zo sloom' Formule 1
Formule 1

De race van Sainz | Frustraties lopen hoog op in Zandvoort: 'Ik ben zo sloom'

De race van Sainz | Frustraties lopen hoog op in Zandvoort: 'Ik ben zo sloom'

In 'De race van' houdt F1Maximaal iedere Grand Prix de bezigheden van een Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week volgen we Carlos Sainz, die met een zevende plek een verdienstelijk resultaat wist te bemachtigen, maar er zelf niet helemaal tevreden mee was.

Sainz begon op uitstekende wijze aan zijn weekend in Zandvoort. Tijdens de eerste vrije training was zijn 1:11,601 goed genoeg voor een derde plek, tevens 22 duizendsten sneller dan de tijd van Charles Leclerc die vierde werd. Tijdens de tweede vrije training stond Ferrari er al helemaal goed voor in de vorm van een 1-2. Ditmaal was het Leclerc op kop met een 1:10,902, een anderhalve tiende harder dan de tijd van zijn teamgenoot.

Voor Sainz ging het vervolgens fout tijdens de derde vrije training op zaterdag. De Spanjaard crashte hard in de Hugenholtzbocht en kon zo de sessie niet meer vervolgen. Het lukte de Ferrari-ingenieurs nog wel om de auto te repareren en zo kon de 27-jarige alsnog meedoen tijdens de kwalificatie. Gezien de crash in VT3 mag je diezelfde kwalificatie gerust een succes noemen, want met een zesde tijd deed hij het uitstekend. Wel moest de Madrileen zijn meerdere erkennen in zijn teamgenoot die vijfde werd. Het verschil? Exact een honderdste van een seconde.

Balans van SF21 frustreert Sainz

Op zondag 5 september was het dan zover: de eerste Grand Prix van Nederland sinds 1985. Sainz vertrok vanaf de zesde startplaats en hij kwam redelijk goed van zijn plek. Een positie winst zat er echter niet in en door een slechte exit uit bocht 3 verloor Sainz meteen terrein ten opzichte van Leclerc voor hem. In ronde 3 bedroeg het verschil al een anderhalve seconde. Gelukkig voor de oud Toro Rosso-rijder zat Fernando Alonso op redelijke achterstand met een verschil van één seconde.

Ondertussen hield ingenieur Riccardo Adami zijn coureur op de hoogte over de verschillen. In ronde 5 zei de Italiaan het volgende: '(Pierre) Gasly nu drie seconden voor Leclerc, Alonso op 1,4 van jou.' Een ronde later meldde Adami tegenover Sainz dat Alonso al was begonnen met het sparen van zijn banden. Het gat groeide al naar ruim twee seconden tussen de twee landgenoten, wat Adami's uitspraak kan bevestigen.

Aan het begin van ronde 9 liet Sainz op zijn beurt weten niet blij te zijn met de auto. De balans van zijn SF21 zou niet in orde zijn. Adami liet enkel een simpele 'understood' horen als antwoord. Een ronde later stelde hij zijn coureur op de hoogte over de rondetijden om hem heen: 'Gasly noteert een 1:16,8, Leclerc een 1:16,5.' Sainz zelf reed een soortgelijke rondetijd aan die van Gasly.

Een eenzame fase breekt aan

In ronde 11 krijgt de oud teamgenoot van Max Verstappen te horen dat zijn energieverbruik in de voorgaande ronde te hoog was in één van de bochten. Welke bocht dat was, vertelt Adami niet. Wel vroeg hij of Sainz een update kon geven over de stand van zaken met zijn banden. 'Wel oké', was het antwoord van de Spanjaard. Maar dat hij moeite had, bleek wel uit het verschil met Leclerc.

Sainz lag in ronde 15 al op ruim vijf seconden achterstand ten opzichte van zijn teamgenoot. Het gat met Alonso was daarentegen al over de tien seconden. Het werd in deze fase een beetje eenzaam voor de Ferrari-coureur, die wel nog Mick Schumacher op een ronde zette na een vroege pitstop van de Duitser. In ronde 21 was het verschil met Leclerc uitgegroeid tot 6,6 seconden.

Aan het begin van de 22e ronde kwam Adami over de boordradio met een belangrijke mededeling voor Sainz: 'De afgelopen twee ronden pushte je te veel in bochten 7 en 8. Ik laat het aan jou over, maar dat je het weet', aldus de ingenieur. Dat Sainz aan het pushen was daar, bleek wel uit zijn onboard-beelden. Heel af en toe had hij in bochten 7 en 8 kleine overstuur-momentjes. In ronde 24 steeg Sainz een positie, omdat Gasly zijn enige bandenwissel van de wedstrijd maakte.

Sainz verwart Gasly's harde banden met mediums

'Oké, Alonso zegt dat het nog te vroeg is om een pitstop te maken', vertelt Adami tegen Sainz in ronde 26. Gasly was uiteraard twee ronden daarvoor naar binnengegaan en de Spanjaard vroeg het zich af hoe de AlphaTauri-coureur het deed: 'Hoe doet hij het op de harde banden?', vraagt een nietsvermoedende Sainz die niet doorhad dat Gasly naar de medium-banden was gewisseld.

Een antwoord kreeg de Madrileen niet en even later vroeg Sainz zich af waar hij tijd verloor: 'Waar gebeurt dat dan, want ik krijg dat nooit te horen?' Adami vertelde vervolgens dat het inkomend van bochten 9 en 10 wat beter kan. In ronde 29 volgde een bandenupdate: 'Ik begin nu wat vibraties te voelen.' Niet veel later in de 31e ronde besloot Ferrari hem naar binnen te halen voor een pitstop.

'Ik moet echt stoppen', is wat Sainz riep over de boordradio toen hij naar binnen werd geroepen. De bandenwissel ging van de zachte naar de harde banden. Hij zakte terug naar een zevende plaats, achter Alonso die nog zijn pitstop moest maken. Dat gebeurde in ronde 33 en de Alpine-coureur zakte terug naar P9. Wel was hij gewisseld naar de mediums, een op papier betere band dan het harde rubber van Pirelli.

Sainz: 'Ik ben zo sloom'

In dezelfde ronde dat Alonso zijn pitstop maakte, namen de frustraties bij Sainz alleen maar toe: 'Ik ben zo sloom, ik weet niet waarom.' Een tip van Adami was om het rustiger aan te doen in bocht 8 om zo de banden te sparen. Daarvoor deed de Spaanse coureur dit juist de bocht daarna, maar dit bleek geen baat te hebben. 'Het gevoel is daar ook écht helemaal niks', verklaart Sainz.

'Bespaar meer van je banden in bocht 7, verder is de levensduur zoals verwacht', meldt Sainz' ingenieur in ronde 37. Nog diezelfde ronde zou de Spanjaard dat goed hebben gedaan: 'Dat was heel goed, voor alle vier de banden.' Toen brak er opnieuw een stille periode aan over de boordradio. Sainz lag nog wel op P6, maar dan op bijna twaalf seconden achterstand van Leclerc. Inmiddels was het Sergio Pérez achter hem op een soortgelijke achterstand, maar het was niet de Mexicaan waar Sainz op moest letten.

Nee, dat was Alonso. De tweevoudig wereldkampioen was bezig aan een goede fase in de race en na de tweede pitstop van Pérez lag Alonso in ronde 48 op 18 seconden achterstand ten opzichte van Sainz. Een redelijk groot verschil op een kleine baan als Zandvoort, maar de routinier zou het gat dichtrijden. In de tussentijd had Adami nog een tip voor Sainz: 'Leclerc remt een beetje een bocht 7, dat kan jij ook proberen.'

Het duel der Spanjaarden in de duinen

Dat Alonso goed bezig was, bleek wel in ronde 56. Het gat was inmiddels gekrompen tot twaalf seconden tussen hem en Sainz voor hem op de baan. De harde banden aan de Ferrari leken het een stuk minder te doen en de mindere balans van de SF21 van Sainz hielp ook niet mee. In ronde 58 scheelde het zelfs nog maar acht seconden en het gat zou alleen nog maar gaan dalen. De rondetijden van Alonso lagen dan ook rond de 1:14,3. Om dat even in perspectief te zetten: Sainz reed rond in een tempo van 1:15,3, een goede seconde langzamer.

In ronde 62 moest de Ferrari-man ook nog eens Valtteri Bottas voorbij laten gaan om op een ronde gezet te worden door de Fin. Alonso ging plots van drie naar 1,2 seconden achterstand in het begin van de tweede sector. De ronde daarna zat de oud Ferrari-coureur binnen 0,7 seconden van Sainz en dus was de DRS een mogelijkheid voor Alonso om voorbij te gaan zijn landgenoot.

'Mag is pushen tot het einde?', vraagt Sainz zich vervolgens af in ronde 63. Dat mocht van Adami, maar of het ook zin had? Alonso passeerde de langzamere SF21 in ronde 70 in bocht 1 en nam zo de zesde plek over na rondenlang te hebben gejaagd. Die zou Sainz ook niet meer terugkrijgen en zo kwam er een einde aan zijn Grand Prix van Nederland. Over de boordradio liet Sainz weten teleurgesteld te zijn met zijn zevende plek: 'We moeten kijken wat hier gebeurde. Ik had geen snelheid, maar wel meer slijtage. Ik weet niet waarom.' De volgende race is de thuiswedstrijd van Ferrari in Monza. Hopelijk wordt het een betere race dan in Zandvoort voor Sainz.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws