Tijdens de wintertest in Bahrein waren op de Red Bull RB16B duidelijk een aantal nieuwe sponsoren te zien en dat is geen toeval. Een aantal daarvan zijn de partners van Sergio Perez, de coureur die dit jaar voor het eerst naast Max Verstappen zal rijden. Dit brengt natuurlijk een hoop geld met zich mee, maar wat doen die sponsoren dan precies en hoe impactvol is de financiële steun eigenlijk?
Perez' deals kunnen over het algemeen gelinkt worden aan de steenrijke Mexicaan Carlos Slim. In totaal sponsoren vier van zijn bedrijven de coureur. Allereerst is er Telcel, deze naam was goed te zien op de voorvleugel van de RB16B. Het bedrijf specialiseert zich in telecommunicatie en communicatie binnen bedrijven. Hun mobiele netwerk wordt gebruikt door naar schatting tachtig procent van de bevolking in Mexico.
Het web van Slim
Telcel is onderdeel van een andere sponsor: América Móvil, wederom een bedrijf dat zich specialiseert in telecommunicatie. Alleen opereert deze ook buiten Mexico, onder andere in Latijns-Amerika, de Verenigde Staten en Europa. In essentie doet het bedrijf exact hetzelfde als Telcel, alleen dan op grotere schaal. Slim zit zoals wel te merken valt voornamelijk in deze bedrijfstak.
Is de volgende sponsor, Telmex, dan enigszins vernieuwend? Nee, je raadt het al, het bedrijf specialiseert zich in telecommunicatie. Alleen is Telmex weer de baas over América Móvil en is Carlos Slim de CEO van dit bedrijf. Van de vierde sponsor Claro hoeft niet eens meer uitgelegd te worden wat het bedrijf doet. Hint: het is in bezit van Slim.
INTERprotección als outsider
Eigenlijk de enige sponsor van Perez die van de telefonie en communicatie afwijkt, is INTERprotección. Dit bedrijf is een online winkel voor verzekeringen, een revolutionair concept in Mexico. Veel mensen in Mexico zijn niet verzekerd, vanwege hoge kosten of een gebrek aan tijd. INTERprotección heeft hier de oplossing voor bedacht, met een website waarop binnen vijf minuten een verzekering kan worden afgesloten. Klanten kunnen als het ware shoppen naar de goedkoopste optie.
Beide partijen zijn erg tevreden met het nieuwe partnerschap dat is ontstaan door de komst van Perez. Zo beschreef de voorzitter van het verzekeringsbedrijf de samenwerking volgens Forbes als volgt: 'We zijn zeer vereerd dat we samen met Red Bull nieuwe uitdagingen aangaan en ons in gaan zetten voor kansen en triomfen. We willen graag getuige zijn van de overwinningen die Checo (Sergio Perez, red.) gaat binnenhalen.'
Twee zeer verschillende soorten sponsoren dus, maar wat ze doen is niet per se belangrijk voor teams. Kijk bijvoorbeeld naar het Mission Winnow partnerschap van Ferrari. Het bedrijf voegt niets toe voor het team, maar brengt bakken met geld binnen. Het zal ook niet zo zijn dat Telmex met zijn communicatiekennis de boordradio van Red Bull onder handen gaat nemen. De vraag is alleen of de sponsoren van Perez door Red Bull als een jackpot kunnen worden ervaren.
Het evenwicht van Perez
Naar schatting leveren de sponsoren van Perez in totaal elf tot veertien miljoen euro op. Dat is een fors bedrag, maar daar moet een salaris van vijf miljoen euro vanaf. Dat houdt nog steeds een substantieel bedrag over, maar de aftreksom stopt daar niet. Een aantal van Red Bulls partners uit 2020 hebben dit jaar namelijk het team verlaten. Aston Martin vertrok om zich te storten op het team van Lawrence Stroll en het automerk was als hoofdsponsor één van de grootste inkomstenbronnen. Daarnaast zijn enkele kleinere partners vertrokken, waaronder AT&T, IBM, Dita Eyewear en W66.
Waar het op neerkomt is dat het vertrek van deze partners bijna al het sponsorgeld van Perez teniet doet. Red Bull heeft enkele nieuwe sponsors kunnen aantrekken van buitenaf, maar het zijn geen baanbrekende deals. Tel het salaris van de Mexicaan bij de verloren kosten van de vertrokken sponsoren op en je houdt bijna niets meer over.
Is dit per se slecht? Nee, totaal niet zelfs. Met het huidige budgetplafond hoeven teams geen astronomische bedragen meer uit te geven. Daarnaast rijdt Perez hierdoor eigenlijk 'gratis' in de Red Bull. Voor een coureur van zijn kaliber kan het team uit Milton Keynes zeker niet klagen. Het rechtvaardigt ook enigszins de keuze om geen coureur uit eigen opleiding in het stoeltje te plaatsen. Een Pierre Gasly kostte qua salaris destijds nog geen half miljoen euro en zou daardoor niet duurder of goedkoper zijn dan Perez. De keuze om de Mexicaan naast Verstappen te zetten was dus een puur sportieve keuze.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties