'De vloer van de RB16B biedt een stuk minder dan die van de W12' Formule 1
Formule 1

'De vloer van de RB16B biedt een stuk minder dan die van de W12'

'De vloer van de RB16B biedt een stuk minder dan die van de W12'

Mercedes en Red Bull Racing werden tijdens de eerste testdag in Bahrein gedwongen om de nieuwe vloeren tentoon te stellen. Bij Mercedes zijn er enkele interessante details te zien aan het onderdeel dat op de schop ging afgelopen winter. Bij de Oostenrijkers lijkt het alsof ze zich een stuk minder uitgeleefd hebben, of komt men daar over twee weken nog met vernieuwing?

'De Mercedes vertoont een opvallend golfprofiel aan de voorkant van de bodemplaat', zo wordt de analyse van het onderdeel bij de twee topteams bij Auto, Motor und Sport geopend. 'Die golven moeten kunstmatig het oppervlak vergroten, wat het verlies aan neerwaartse druk door de kleinere vloer moet compenseren', wordt daaraan toegevoegd.

Met behulp van een extra horizontaal element wordt de luchtstroom naar de vloer van de bolide begeleid. Dit vermindert turbulentie en houdt de luchtstroom naar de achterkant rustiger. Vlak voor het wiel buigt de ondervloer ook iets naar boven. Deze buiging wordt gecomplementeerd door een combinatie van verticale en horizontale vinnen op de vloer. Mercedes heeft dus wel degelijk geprobeerd het optimale te halen uit het gewijzigde onderdeel.

Red Bull minder innovatief, of houden ze iets achter?

'Ook Red Bull heeft lange tijd de vloer geheim gehouden, maar de RB16B biedt een stuk minder dan de Mercedes', aldus de visie op het onderdeel van de renstal uit Milton Keynes. In eerste instantie lijkt het alsof Adrian Newey voor een stuk minder radicaal ontwerp gegaan is. 'Voorin zitten vijf kleine details waarmee de lucht naar buiten wordt gericht. Aan de achterkant zie je een paar kleine verticale details die daarnaast de luchtstroom nog in de juiste richting mikken.'

'Topontwerper Newey vertrouwt dus op een hele 'schone' versie van het onderdeel of Red Bull laat nog niet alles zien tijdens de tests', wordt besloten bij het Duitse autosportmedium. Twee scenario's zijn dus nog mogelijk. Red Bull kan nog met een extreme vernieuwing van het onderdeel komen om de directe concurrenten aan de seizoenstart te verrassen, of het team van Max Verstappen hoopt met het versimpelde model zo min mogelijk balansproblemen te veroorzaken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws