Dit is hoe de Formule 1-teams de kortere testdagen moeten aanpakken Formule 1
Formule 1

Dit is hoe de Formule 1-teams de kortere testdagen moeten aanpakken

Dit is hoe de Formule 1-teams de kortere testdagen moeten aanpakken

Zoals ieder jaar weer begint een nieuw Formule 1-seizoen met de traditionele wintertests. Dit jaar vinden deze plaats op het Bahrain International Circuit in het prinsdom uit het Midden-Oosten in plaats van in Barcelona. Dat is niet het enige dat is veranderd, want dit jaar zijn er maar drie testdagen, in tegenstelling tot de zes van vorig jaar. Hoe de teams de kortere wintertest moeten aanpakken op een nieuwe locatie, heeft Gary Anderson uitgelegd in zijn analyse voor The Race.

Zo zet Anderson eerst de positieve en negatieve aspecten op een rijtje van de aanstaande testdagen: 'Het positieve is uiteraard dat de eerste Grand Prix van het jaar ook in Bahrein is. Daardoor hebben de teams het logistiek een stuk makkelijker. Het negatieve is dan weer dat ze maar heel kort de tijd hebben om alles uit te testen en daar moeten mee om zien te kunnen gaan.'

Bahrein logistiek niet alleen positief

Hoewel het voor de teams logistiek makkelijker is, omdat de eerst volgende race op hetzelfde circuit wordt verreden, ziet Anderson alsnog een logistiek nadeel: 'Omdat de testdagen maar drie dagen duren, hebben de teams korter de tijd om onderdelen over te laten vliegen. Daarnaast is de ligging van Bahrein nu juist weer onhandig, want het ligt verder weg van de fabrieken van de teams dan Barcelona.'

Ook zijn er dit jaar nieuwe technische regelementen om de downforce van de auto's terug te schroeven. Teams zullen dan ook die verloren downforce proberen terug te winnen, maar Anderson weet niet of dat veel zin zal hebben tijdens de testdagen: 'Teams gaan hier uiteraard op focussen, maar ze gaan daardoor hoogstwaarschijnlijk andere zaken over het hoofd zien. Dat kunnen ze niet permitteren met maar drie dagen aan testtijd en straks komen ze met iets wat die downforce zou moeten terugwinnen, maar dan werkt het toch niet helemaal zo goed op de baan zoals het in de testresultaten wel deed. Dat is weggegooide tijd en geld.'

'Teams zouden moeten kijken naar hoe zij hun auto kunnen optimaliseren voor de banden'

Nog iets waar de teams mee moeten kunnen omgaan, zijn de nieuwe Pirelli-banden voor 2021. Volgens Mario Isola, de hoofd van het Formule 1-departement van de bandenleverancier, zorgt het nieuwe rubber voor meer onderstuur. Anderson: 'Uiteindelijk is dit iets waar de teams vrij weinig mee kunnen doen. Pirelli regelt immers de temperatuur voor de bandenwarmers en de druk van de banden. Teams zouden dus eigenlijk moeten kijken naar hoe zij hun auto kunnen optimaliseren voor de banden en niet andersom.'

Gelukkig voor de teams ziet Anderson een manier om de testdagen alsnog zo goed mogelijk te laten gaan in Bahrein: 'Blijf niet hangen in de fabriek, ga gewoon meteen de baan op en blijf er zo lang mogelijk op. Alleen dan kan je genoeg en zo snel mogelijk data verzamelen om dat weer terug te sturen naar je thuisbasis. Zij kunnen dan snel ervoor zorgen dat als iets misgaat, er zo snel mogelijk iets wordt ingevlogen om het probleem op te lossen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws