In 'Dit vinden de teams...' richt F1Maximaal het vizier op de wat kleinere teams in de Formule 1: Alpine, Alfa Romeo, Haas, McLaren en Williams. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van de betreffende renstallen te zeggen hebben over hun recente prestaties op de baan.
Alpine
Bij Alpine was het ongetwijfeld nog lang onrustig na de Grand Prix van Monaco. Met Esteban Ocon wist de Franse renstal haar eerste podium van het seizoen te pakken, ondanks dat de natte straten van Monaco een grote uitdaging vormden. 'Wat een gevoel!', zegt Ocon in het persbericht van Alpine. 'Ik ben zo blij voor het team en deze prestatie op dit fantastische circuit, tijdens het legendarische evenement in Monaco. Ik bedank het team in Viry, Enstone en hier op de baan voor wat we samen bereikt hebben. Iedereen heeft superhard gewerkt en dit gaat ons motiveren terwijl we de auto blijven updaten gedurende het seizoen. We hebben nog een race in Barcelona en dat moet onze focus zijn nu. Voor nu geniet ik van het vieren van deze prestatie!'
Teamgenoot en landgenoot Pierre Gasly pakte de zevende plek en vulde de punten van Alpine in het klassement verder aan. 'Gefeliciteerd aan Esteban en het team, het was een erg goede dag voor het team en een beloning voor het harde werk van iedereen', zegt Gasly. 'We gaan alles reviewen, van mijn kant ging niet alles zoals ik het graag had gezien. We gaan focussen op de positieve dingen en het feit dat de auto het hele weekend goed was. We kijk uit naar Barcelona in het aankomende weekend, daar moeten we ervoor zorgen dat onze performance er net zo uitziet als in Monaco, op een meer conventioneel circuit.'
Alfa Romeo
Alfa Romeo begon goed aan de Grand Prix van Monaco, maar was de dupe van de regen. De stortbui in de laatste twintig rondes heeft de race van de Italiaanse renstal sterk beïnvloed. 'We hadden een solide race en hebben waarschijnlijk het maximale uit de dag gehaald. Als je in Monaco vier plaatsen goedmaakt, is dat geen slecht resultaat en het is alleen jammer dat we geen punten uit onze inspanningen konden halen', zegt Valtteri Bottas in het persbericht van Alfa Romeo. 'Het was niet gemakkelijk, zelfs op de intermediates, want de baan was op sommige plaatsen erg nat en op andere droger. De auto voelde beter aan met de upgrades die we hebben aangebracht en hopelijk zullen we er in Barcelona, een sneller circuit waar ons pakket wat beter zou moeten werken, meer prestaties uit halen. Ik kijk er naar uit.'
Ook teamgenoot Guanyu Zhou was dicht bij de punten in Monaco, hij finishte als dertiende. 'We hadden een goede race in zeer moeilijke omstandigheden en gezien waar we begonnen, kunnen we tevreden zijn met de vooruitgang die we konden boeken. We besloten in de eerste ronde te pitten, een agressieve keuze die zou hebben betekend dat we de race op slechts één set harde banden zouden moeten uitrijden. Het tempo dat we daarop hadden was behoorlijk goed en ik maakte een paar plaatsen goed, door auto's op versere banden af te houden voordat de regen begon', zegt Zhou. De regen gooide echter roet in het eten. 'Uiteindelijk hebben we zes plaatsen goedgemaakt en het was best leuk. Het belangrijkste is dat ons racetempo goed was en een goede indicatie voor andere circuits en andere omstandigheden.'
Haas
Haas had een lastige dag in het prinsdom. Nico Hülkenberg kreeg een penalty aan de broek, en later nog één, voor het incorrect uitvoeren van de tijdstraf. 'Het weekend is niet al te best geweest, maar toch was de race leuk om door alle verschillende stages te gaan met verschillende banden en omstandigheden. Ik ben blij dat ik het gehaald heb en er goed doorheen ben gekomen', klinkt de Duitser toch enigszins opgelucht. 'Voor mijn gevoel was het tempo best behoorlijk toen ik wat vrije lucht had, maar het grootste deel van de race zat ik vast in het verkeer zoals in Monaco. Ik heb het gevoel dat de problemen die we in Monaco hadden tot op zekere hoogte specifiek waren voor Monaco, dus ik heb goede hoop dat we er in Barcelona beter voor staan, dus daar kijk ik naar uit.'
De dag van Kevin Magnussen was niet veel beter. 'We hebben alles geprobeerd. We probeerden het tegenovergestelde van iedereen te doen en dat lukte niet. Aanvankelijk, in het droge, zag het er interessant uit, maar toen de regen kwam, bleef ik buiten in de hoop op een safetycar of een rode vlag, maar dat gebeurde natuurlijk niet. We eindigden als laatste, met de full wets onder de auto, maar we kregen ze helemaal niet aan de praat, dus toen was de race al voorbij. Er zijn veel prikkels om risico's te nemen als je buiten de top tien staat en dat hebben we vandaag gedaan, maar het pakte niet goed uit. Volgende week is weer een raceweek', haalt Magnussen zijn schouders op.
McLaren
McLaren wist wat punten te scoren in Monaco en daar zijn de coureurs blij mee. Lando Norris pakte twee punten en eindigde op P9, Oscar Piastri pakte één punt met P10. 'Dat was een vrij goede race!', trapt Norris af in het persbericht van McLaren. 'Misschien niet perfect, we stopten vlak voor de regen, waardoor we ongeveer twintig seconden racetijd verloren omdat we opnieuw moesten pitten voor de inters. De regen was sterker dan verwacht, maar helaas was de stint niet lang genoeg om het goede tempo dat we toen hadden optimaal te benutten.'
Ook Piastri is tevreden met het resultaat. 'Ik ben blij met P10 en een punt. Op zondag kun je in Monaco niet veel doen, maar ik denk dat we een goede strategie hadden door op de harde band te starten. Toen het begon te regenen, was de communicatie erg goed en besloten we of en wanneer we naar de Intermediates moesten gaan. Natuurlijk gaan we kijken of we op zondag iets beter hadden kunnen doen, maar het voelt alsof we het goed hebben gedaan en ik ben erg blij dat we allebei in de punten zijn geëindigd.
Williams
Williams hoort bij de teams die een lastige zondag kenden in Monaco. Alexander Albon kon er niks meer van maken dan P14, en Logan Sargeant werd 18e. 'Het was een saaie maar zware race. De regen was leuk en maakte het anders, maar het veranderde ons resultaat niet echt of schudde de dingen zo door elkaar als ik dacht dat het zou doen', zegt Albon. 'Veel coureurs startten op de harde banden en dat zorgde voor een soort treintje, maar de harde band was zoveel beter dan de mediumband. Het was eigenlijk een race waarin je zo snel mogelijk op de harde banden wilde zitten. We probeerden het een beetje vast te houden en hadden veel last van graining met de mediums. De pace was een korte tijd goed, maar toen de banden eenmaal oververhit raakten, was het moeilijk om nog iets te doen.'
Sargeant kreeg kort na de start een lekke band en had in de regen moeite om zijn banden aan de praat te krijgen. 'Het was zeker een moeilijke race', verklaart de Amerikaan. 'Het begon goed met de eerste tien ronden of zo, daarna had ik veel degradatie op de mediumband. Toen we eenmaal op de harde band zaten, hadden we binnen een paar ronden een lekke band. Ik blokkeerde een paar keer in de regen, dus al met al was het geen geweldige dag, maar we nemen er het beste van en gaan verder. Er zijn ook positieve punten: ik heb nu met de auto in de regen gereden dus ik weet hoe het is en ik denk niet dat het af en toe heel slecht was, maar ik had alleen veel last van degradatie. Ik zit dinsdag op de simulator, dus we resetten en gaan naar Barcelona. Het is een circuit dat ik goed ken en we zullen proberen om het beter te doen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties