Dit vinden de teams na GP Oostenrijk | 'Balen dat uitgerekend Alonso achter mij zat' Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na GP Oostenrijk | 'Balen dat uitgerekend Alonso achter mij zat'

Dit vinden de teams na GP Oostenrijk | 'Balen dat uitgerekend Alonso achter mij zat'

In 'Dit vinden de teams...' richt F1 Maximaal het vizier op de wat kleinere teams in de Formule 1: Alpine, Aston Martin, Alfa Romeo, Williams en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van de betreffende renstallen te zeggen hebben over hun recente prestaties op de baan.

Alpine F1 Team

Het Franse team gaat met een punt naar huis, maar zal gehoopt hebben op meer. Esteban Ocon had pech bij de start en kwam terecht in een sandwich tussen Antonio Giovinazzi en Mick Schumacher. 'Het is een wat ongelukkig einde van onze race vandaag. Ik had niet veel kunnen doen, ik zat vast in de sandwich. Ik zie het als race-incident', zo luidt de reactie van Ocon op de officiële website van de Formule 1. 'Dat is het grote nadeel van achteraan in het veld moeten starten. Er is altijd kans op gevechten en de daarbij behorende problemen. We zullen even rust pakken, herstarten en ons klaarmaken voor Silverstone. We kunnen alleen vooruitkijken.'

Zijn teamgenoot Fernando Alonso kwam er beter vanaf met een tiende plek. Lange tijd was de Spanjaard verwikkeld in een duel met George Russell, die wederom dichtbij zijn eerste punten in een Williams was. 'Het was lastig om vandaag punten te scoren na de slechte kwalificatie. We zijn blij met het ene punt, ook al wisten we dat we meer hadden verdiend dit weekend', zo doelt Alonso op het incident met Sebastian Vettel in de kwalificatie. 'Het was een mooie strijd met George (Russel, red.). We konden hem uiteindelijk inhalen door onze betere banden. We hebben vooruitgang geboekt, de auto voelde goed en we zijn meer competitief', genoeg positieven dus.

Aston Martin

In de eerste fase van de race leek het een geweldig resultaat te worden voor Aston Martin. Beide coureurs reden in de top tien, maar door de zachte band moesten zij al vroeg hun pitstop maken. Hierdoor kwamen ze terecht in het verkeer en was de race al verloren. Vettel werd in de slotronde nog verrast door Kimi Raikkonen, die hem niet zag aankomen en op hem instuurde. 'Het was geen gemakkelijke race. Uiteindelijk eindigde ik in de grindbak na een misverstand met Kimi (Raikkonen, red.), die mij gewoon niet zag.' Ook zonder deze crash hadden punten er niet in gezeten voor de Duitser. 'We hadden de snelheid niet vandaag. Ik zat vast in verkeer en de anderen gingen beter op de mediumband. We zullen kijken waar we kunnen verbeteren voor Silverstone.'

Lance Stroll eindigde als dertiende en had ook op meer gehoopt. Om zout in de wonden te strooien kreeg hij nog een tijdstraf vanwege te hard rijden in de pitstraat. Geen gelukkige dag dus. 'Absoluut niet waar we op hadden gehoopt. Het is duidelijk dat de softs niet ideaal waren, maar we streden nog mee voor de punten in het begin. Na onze stop verloren we veel tijd in het verkeer en verloren we de race', aldus een teleurgestelde Stroll aan het einde van de 'triple-header'. 'Jammer om zo af te sluiten, maar ik kijk uit naar onze thuisrace op Silverstone. Het is een heel ander circuit en hopelijk kunnen we daar terugslaan. Het wordt interessant met het nieuwe format.'

Alfa Romeo

Beide coureurs van Alfa Romeo waren betrokken bij incidenten. Zo werd Antonio Giovinazzi onderdeel van de sandwich in de eerste ronde en Kimi Raikkonen tikte Vettel van de baan. Uiteindelijk kwamen de mannen als veertiende en zestiende over de streep. 'Een frustrerende dag, net als vorige week. Onze race was na de eerste ronde al verloren', zo doelt Giovinazzi op het incident met Ocon. 'Daarna hadden we een goede snelheid, maar het was lastig om veel terug te winnen. Het zat dicht op elkaar.' De Italiaan zat nog een tijdje klem achter een Williams en kreeg nog een tijdstraf. 'Een weekend om te vergeten. Hopelijk komen we op Silverstone beter voor de dag, want de snelheid is er.'

Teamgenoot Kimi Raikkonen kwam nog dicht bij de punten, maar zag in de laatste ronde Sebastian Vettel over het hoofd en belandde in het grind. 'De auto was de hele race goed, maar we misten net een beetje om in de top tien te eindigen. De eerste stint op de hard band was goed, waarna we op de mediumband nog tijd konden winnen op de coureurs voor ons.' Alonso haalde Russell in en Raikkonen kwam nog dichtbij. 'Het had ook niet uitgemaakt. Na het contact met Seb (Vettel, red.) was het klaar. Uiteindelijk kwamen we gewoon tekort en misten we de punten op een haar na.'

Williams

Na een topprestatie in de kwalificatie zaterdag was de hoop op punten groot bij Russell en Williams. De Brit mocht als achtste van start, maar kwam niet goed weg en verloor een aantal plekken. Dankzij een goede Williams wist hij echter terug te komen tot P10 en verdedigde deze plek met alles wat hij had. Uiteindelijk wist Alonso hem toch te passeren en miste hij net de punten. 'Dichtbij, maar toch zo ver weg', zo omschrijft Russell zijn race. 'Ik kwam goed weg bij de start, maar ik moest uitwijken en verloor een aantal posities. Dit maakte achteraf gezien ook niet veel uit, omdat die auto's ons toch hadden ingehaald. Het was balen dat uitgerekend Alonso achter ons zat, die was niet te stoppen. Het zou een overwinning zijn geweest voor ons, maar helaas. We boeken vooruitgang en ik kijk uit naar Silverstone.'

Zijn teamgenoot Nicholas Latifi maakte minder indruk en reed vrij anoniem naar de vijftiende plek. 'Het was niet echt een spannende dag voor mij. We hadden geen problemen en bleven uit de melee in de openingsronden. Daarna reed ik mijn eigen race', zo analyseert Latifi. Toch zijn er voldoende positieven om mee te nemen naar de volgende race. 'Het voelde voor mij alsof we snelheid tekort kwamen, maar het ging al een stuk beter dan vorig week. We hebben zeker stappen gezet. Voor de volgende race zullen we weer kijken wat we kunnen verbeteren.'

Haas F1 

In een toch spannende race speelden de mannen van Haas geen echte rol van betekenis. Mick Schumacher was nog betrokken bij het incident met Ocon, maar verder was het een eenzame race achteraan het veld. Zijn teamgenoot Nikita Mazepin kwam als laatste over de streep. 'We gingen voor een alternatieve strategie, met twee pitstops. Helaas werkte dit niet. Dit komt omdat de banden niet zo hard sleten als we hadden verwacht.' Als achterblijver kreeg Mazepin al snel te maken met blauwe vlaggen, die een eventueel herstel in de weg stonden. 'Je kunt je snelheid niet aanhouden omdat je de hele tijd aan de kant moet. Het was een lange middag zo.'

Schumacher wist het Haas-duel weer te winnen, maar dat was ook meteen het enige lichtpuntje. De snelheid om aan te sluiten bij het middenveld ontbreekt gewoon bij Haas. 'Het was een uitdaging. Dankzij de zachtere banden moesten we spaarzamer rijden. In een deel van de race hielden we Williams en Alfa Romeo bij, maar we konden deze rondetijden niet vasthouden.' In zijn debuutjaar leert de Duitser steeds meer en dus is er nog genoeg reden om hard te blijven werken. 'We moeten analyseren wat beter kan, vooral aan het begin van de race. Toch had ik een prima eerste ronde en de trainingen verliepen goed, dus daar hebben we veel geleerd.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws