Ferrari staat derde in het constructeurskampioenschap en voelt de hete adem van Red Bull Racing in haar nek. Het lijkt allemaal niet te lopen bij de Italiaanse renstal, waar de onenigheid regelmatig te horen is op de boordradio. Robert Doornbos ziet dat er iets moet gaan veranderen bij het team en oppert dat een meer Engelse organisatie Ferrari goed zou doen.
De voormalig Formule 1-coureur ziet dat er vooral teleurstelling is bij de Italiaanse renstal. Leclerc heeft in 2025 al op het podium gestaan en Hamilton won een sprintrace, maar een Grand Prix-zege zat er nog niet in. ‘Ik zie een Lewis Hamilton, die al tien races geen podium heeft gepakt in de Formule 1. Dat is nog nooit in zijn carrière voorgekomen’, benadrukt de analist bij het Ziggo Sport Race Café. ‘Ik weet hoe het voelt. Ik heb elf races gereden en ook geen podium gepakt. Ik voel met die jongen mee’, grapt hij over zijn eigen korte, podium- en puntloze Formule 1-carrière.
Doornbos had graag een competitief Ferrari gezien, maar momenteel moet zij niet alleen McLaren, maar ook Mercedes en Max Verstappen vaak voor zich dulden. ‘Ik hoopte stiekem dat er een sprankeltje hoop was dat hij kampioen zou kunnen worden bij Ferrari. Dat hij de tools zou krijgen en het team naar zijn hand zou zetten’, aldus de oud-coureur. ‘Ze hebben echt veel veranderd in dat team en nog steeds is het dramatisch’, voegt hij eraan toe. Als voorbeeld neemt hij de soms verwarrende en hoorbaar geïrriteerde boordradioberichten over en weer. ‘Bij Leclerc, die boordradio’s? Dat kan gewoon niet. Je bent een topcoureur’, stelt de Nederlander.
Organisatie Ferrari is niet Engels genoeg
Presentatrice Shelly Sterk vraagt of het wellicht iets te maken kan hebben met de teambaas van het team uit Maranello. ‘Het is moeilijk om je vinger erop te leggen, maar als je kijkt naar het verleden, waar al die successen vandaan komen, dan was het toch bijna een Engelse organisatie die opereerde vanuit Italië’, sluit Doornbos niet uit dat de huidige organisatie, waar ook Frédéric Vasseur bij hoort, het probleem is, of in elk geval een onderdeel daarvan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Er zijn volgens Doornbos veel dingen op te merken aan Ferrari anno 2025. ‘Nu heb je een Fransman aan de leiding, die in Italië opereert met een Monegaskische coureur en een Engelsman met veel bagage, die niet de credits krijgt die hij verdient’, schetst hij een beeld van de situatie. ‘Aan de andere kant is hij ook niet snel genoeg, zou je kunnen zeggen’, zegt Doornbos, verwijzend naar de matige prestaties van Hamilton.
Andere mindset en topstart in 2026 zijn broodnodig
In de media is wel eens geopperd dat Ferrari naar Engeland zou moeten verhuizen, maar zo’n grote stap lijkt Doornbos niet nodig. ‘Ik denk dat je het vanuit Maranello wel kan bereiken, maar je hebt een andere mindset nodig. De synergie is er niet’, legt hij uit. ‘Dat kan je het wel aankijken een half jaar lang, maar als Lewis doorgaat met die engineer, dat wordt hem niet. Dan krijg je boordradiostiltes, echt ongemakkelijke situaties’, verwacht de voormalig coureur. ‘Vergeet niet: Je hebt een zevenvoudig wereldkampioen in je team. One of the all-time greats’, aldus Doornbos over Hamilton.
De analist stelt dat het weinig zin zal hebben Vasseur nu te vervangen. ‘Maar je moet hem wel een doel geven en als hij dat niet haalt, moet er iets veranderen’, benadrukt hij. De rest van 2025 zou gebruikt moeten worden om alles op orde te krijgen. ‘En het doel moet zijn dat je in 2026 waanzinnig uit de startblokken komt. Dit jaar kun je eigenlijk opgeven’, is Doornbos alle hoop voor 2025 kwijt. ‘Of ze moeten nog Monza winnen. Anders is het weer een verloren jaar voor Ferrari. Ferrari moet gewoon weer een keer races gaan winnen, of titels', sluit Doornbos af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties