Doornbos verwacht 20 pk verlies per race voor nieuwe motor Hamilton Formule 1
Formule 1

Doornbos verwacht 20 pk verlies per race voor nieuwe motor Hamilton

Doornbos verwacht 20 pk verlies per race voor nieuwe motor Hamilton

Robert Doornbos verwacht dat het voordeel van de nieuwe Mercedes-motor van Lewis Hamilton in de komende races flink zal afnemen. In Brazilië was Hamilton dominant, met name op de rechte stukken. Doornbos denkt echter dat de motor ook weer snel vermogen verliest. Toch lijkt het hem voor Mercedes niet verstandig om nog meer motorwissels te maken.

Jarenlang was de Duitse renstal dominant op motorisch gebied. Bij de introductie van de hybride V6-motoren in 2014 was Mercedes vanaf het begin al veruit het beste qua vermogen én betrouwbaarheid. Tot dit jaar stond die overheersing niet ter discussie, behalve toen Ferrari in 2019 met een illegale motor rondreed. In 2021 ligt dat echter anders vanwege de vele motorwissels, schrijft Doornbos in Top Gear Magazine. ‘Er zijn met name veel verbrandingsmotoren gewisseld.’

Dat heeft volgens de oud F1-coureur te maken met andere prioriteiten bij Mercedes. Prestaties worden belangrijker gevonden dan betrouwbaarheid. ‘Dat betekent dat ze heel veel vermogen uit de motor halen in het eerste en tweede weekend dat deze gebruikt wordt.’ Volgens Doornbos betekent dat dus dat een nieuwe Mercedes-motor alleen in het begin veel voordeel oplevert. ‘Daarna zakt het vermogen gewoon af.’ Hij schat in dat de blokken maar liefst 20 pk verliezen per Grand Prix-weekend. Dat zou een verlies van 60 pk betekenen tegen de tijd dat de Grand Prix van Abu Dhabi komt. ‘Het vermogen gaat dus snel omlaag, maar daarentegen is het eerste weekend wel waanzinnig goed.’

Elk weekend een nieuwe motor?

In Brazilië werkte dit uitstekend; Hamilton wisselde naar een nieuwe motor en kreeg vijf plekken gridstraf, maar was ook zoveel sneller dat hij de race alsnog won. Bovendien moest hij de sprintkwalificatie achteraan beginnen vanwege een ongerelateerde straf. Als het met een nieuwe motor zo makkelijk is om door verkeer te snijden, zou Mercedes ook elke race een nieuwe motor kunnen plaatsen. Dat vindt Doornbos echter een slecht idee. Starten in het middenveld brengt namelijk ook risico’s met zich mee: ‘Je zit daardoor in het drukke verkeer van de middenmoot en dan moet je je auto wel heel zien te houden. In die middenmoot heb je ook altijd meer risico dan als je eerste of tweede start. Je hebt dan auto’s achter je én voor je.’ Dan is de kans op schade dus groter: ‘De coureurs die daar rijden hebben vaak ook minder te verliezen, waardoor er gewoon meer brokken gemaakt worden in de middenmoot dan vooraan.’

Hamilton verbetert odds voor titel, Verstappen blijft licht favoriet

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws