De Grand Prix van Spanje was een belangrijk meetpunt in het huidige Formule 1-seizoen, waarbij McLaren met een dubbelzege een mokerslag uitdeelde aan de concurrentie. Max Verstappen liep verdere schade op in de titelstrijd na een tijdstraf en flirt momenteel met een schorsing. De verhoudingen staan dan ook op scherp, nu George Russell en Verstappen de eerste rij delen. F1Maximaal.nl voorspelt een sterke race voor Verstappen, waarbij het vooral spannend wordt voor de overige podiumplekken.
F1Maximaal.nl voorspelde eerder al dat de gevolgen van de strengere FIA-test voor flexibele voorvleugels groter zouden zijn in Canada en Oostenrijk, dan in Spanje. De reden hiervoor is dat de minder flexibele vleugels voor meer overstuur zorgen. In Spanje zijn de voorbanden echter de beperkende factor, terwijl de circuits in Canada en Oostenrijk met de kortere knikken juist rear limited zijn.
McLaren zet een stapje terug
McLaren bevestigde dat dit een probleem voor het team is. De constructeurskampioen kende een zwakke vrijdag, en teambaas Andrea Stella gaf toe dat men vooral op zoek was naar meer grip aan de achterkant van de auto. Het is dan ook geen toeval dat McLaren juist in Canada een nieuwe upgrade introduceerde met een nieuwe voorwielophanging. Dit heeft er deels mee te maken dat de luchtstromingen veranderd zijn, nu de voorvleugel is aangepast. Een doorslaand succes is dit nog niet, want Oscar Piastri koos ervoor om de nieuwe onderdelen niet te gebruiken.
Piastri verwacht vanaf de derde plek niet voor de zege te strijden, en Stella rekent ook op schadebeperking. Dit kan niet los gezien worden van de regelwijziging. Op rear limited circuits zal McLaren mogelijk haar voordeel inleveren. Op front limited circuits was het voor de regelwijziging al spannend. Dit zijn voornamelijk de circuits met lange doordraaiers, zoals Japan, Spanje, Engeland, en Hongarije en België. De dominantie van McLaren valt dus niet weg, maar het gevolg is wel dat het nu op alle circuits spannender wordt. Machtsvertoon zoals in Miami zullen we niet snel meer zien.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Wie pakt de zege?
Als Piastri zichzelf weinig kansen op een overwinning toedicht, wie kan dan wel toeslaan? Daarvoor komen vooral de mannen op de eerste startrij in aanmerking. George Russell en Max Verstappen deelden al zes keer eerder de eerste startrij, en elke keer wist Verstappen te winnen. Dat scenario is nu ook waarschijnlijk. Er zijn meerdere factoren waardoor Russell het lastig zal krijgen om te winnen.
Ten eerste is Mr. Saturday een kwalificatiespecialist, die zijn poleronde zijn beste ronde ooit noemde. Het is dus onwaarschijnlijk dat zijn poleposition een goede weergave is van zijn snelheid in de race. In Spanje gaf Russell nog toe dat Mercedes in de races vaak terugvalt, en dat was tot de late Safety Car ook het geval. Daarnaast houdt Mercedes van de kou. Op zondag wordt het in Montréal echter vier graden warmer dan op zaterdag, en daarnaast begint de race twee uur eerder. De temperaturen zullen dus veel hoger liggen.
Dit seizoen hebben we vaak gezien dat Verstappen en McLaren qua race pace een klasse apart zijn, en daarom is Verstappen de duidelijke favoriet. De Limburger staat wel op elf strafpunten, en Russell grapte al dat hij meer marge heeft. Als Verstappen Russell op het circuit moet inhalen, is de kans wel groot dat Russell Verstappen het leven zuur zal willen maken. Bandenmanagement is cruciaal voor Verstappen: een goede exit uit de hairpin kan met goede tractie voor een inhaalkans met DRS zorgen. Verstappen was voor het eerst dit seizoen de snelste coureur in de racesimulatie, en is de duidelijke favoriet.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kanshebbers op het podium
Achter Verstappen zijn er veel kanshebbers op een podiumplek. De coureurs van McLaren, Ferrari, en Mercedes behoren allemaal tot de kanshebbers, waarbij Lando Norris en Charles Leclerc na fouten vanaf de vierde startrij moeten komen. Lewis Hamilton staat er met een vijfde plek beter voor, maar mist vaak racesnelheid. Kimi Antonelli komt ook nog net dat laatste beetje tekort.
De kans is dan ook groot dat Piastri en Russell voor de tweede plek strijden. Norris en Leclerc kunnen vermoedelijk opklimmen tot de top vijf, waardoor Antonelli en Hamilton juist zullen terugvallen. McLaren moet wel oppassen voor graining. In Canada ligt dit fenomeen op de loer, en hoewel McLaren vaak de koning is van het bandenmanagement, hebben de McLaren-coureurs wel vaker last van graining. Dit gebeurt vooral in verkeer, en beide heren zullen geen vrije baan hebben aan het begin van de race. Houd daarom vooral Leclerc in de gaten voor een opmars.
Achter de zeven favorieten lijkt Fernando Alonso vanaf de zesde plek wel de favoriet om weer punten te pakken. Alexander Albon is vanaf P9 ook een gevaarlijke kanshebber, terwijl Isack Hadjar na een gridstraf ook weer kan opklimmen naar de top tien. Carlos Sainz start als zestiende, maar zal vermoedelijk voor een afwijkende strategie gaan, om zo toch progressie te kunnen boeken.
Speel mee met F1Maximaal.nl voorspelt en win prijzen ter waarde van € 4.000! De winnaar gaat er met een Playseat, ter waarde van 2.500 euro vandoor. Dankzij Bleekemolens Race Planet en StichD: Fuel for Fans zijn er in totaal prijzen te verdienen ter waarde van ruim 4.000 euro. Laat je voorspelling achter in een reactie onder dit artikel. Het wordt aangeraden om meteen de kwalificatie en de race te voorspellen. Deze voorspelling kan later nog aangepast worden. Nog geen account? Registreer je dan hier.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties