max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zaterdag-3 Formule 1
Formule 1

F1Maximaal.nl voorspelt bijzondere strategie van Verstappen: 'Kan het plan van vader Jos afmaken'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zaterdag-3

Lando Norris ontpopte zich in Mexico tot duidelijke titelfavoriet en bevestigt die rol in São Paulo vooralsnog. De laatste weken laten echter zien dat onverwachte wendingen elkaar in hoog tempo kunnen opvolgen. Max Verstappen heeft zo'n onverwachte wending absoluut nodig. F1Maximaal.nl voorspelt vooral een interessante en boeiende race met veel strijd tussen verschillende generaties. Als autosportfan valt er genoeg te genieten.

Oscar Piastri liep in de sprintrace al veel schade op en er moet een wonder gebeuren wil Verstappen na São Paulo nog altijd gezien worden als serieuze titelkandidaat. Bij F1Maximaal.nl voorspelt kun het podium voorspellen en aangeven of je Verstappen nog in de top tien verwacht. Deel nu ook jouw voorspelling hier en win mooie prijzen! De winnaar gaat er met een Playseat, ter waarde van 2.500 euro vandoor. Dankzij Bleekemolens Race Planet en StichD: Fuel for Fans zijn er in totaal prijzen te verdienen ter waarde van ruim 4.000 euro.

- Wie eindigen op het podium?

De sprintrace zorgde enigszins voor een vertekend beeld. Lando Norris kwam namelijk wel onder druk te staan van de Mercedes-coureurs, maar Norris reed op dat moment op de zachte banden, terwijl de Mercedes-mannen op mediumbanden reden. De mediumbanden zullen in de race de favoriete bandenkeuze worden. Als Norris de leiding behoudt, is hij ook de duidelijke favoriet voor de zege.

Toch is er een factor die in het voordeel van Mercedes speelt. De temperaturen blijven op zondag laag en dat zorgt meestal voor een sterk Mercedes. Onderschat Kimi Antonelli en George Russell dus niet. Charles Leclerc komt naar mijn mening tekort voor het podium, maar de coureurs van McLaren en Mercedes zijn allemaal serieuze kandidaten. Als Antonelli de leiding bij de start grijpt, denk ik dat hij zijn eerste Grand Prix-zege ook kan pakken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando-norris-mclaren-andrea-kimi-antonelli-mercedes-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zaterdag-2
Krijgen we dit weekend een nieuwe Grand Prix-winnaar?

Antonelli zal bij de start meteen agressief zijn en op een droge baan is die binnenkant hier helemaal zo slecht niet. Als George Russell het podium wil halen, zal hij zo snel mogelijk voorbij Isack Hadjar en Charles Leclerc moeten komen, of anders op een late Safety Car moeten hopen. Ik verwacht dat veel mannen op de mediumbanden beginnen, maar Russell is vaak iemand die voor een alternatieve strategie kiest, vooral als hij niet vooraan start. Hij is dus een dark horse om in de gaten te houden.

- Heeft Red Bull een fout gemaakt met de afstelling?

Dat de afstelling niet goed was, is uiteraard duidelijk. Red Bull heeft echter geen behoefte aan een tweede plek. Na de sprintrace werd extra duidelijk dat Verstappen moet winnen om kans te maken op de titel, zeker aangezien Norris hier ook weer de favoriet is voor de zege. Als Verstappen hier tweede wordt achter de Brit, is het in principe einde verhaal. Ze hebben dus een gok genomen met een extreme wijziging in de afstelling, in de hoop dat ze nu opeens wel vooraan konden meedoen.

Daarmee verviel Red Bull wel in oude patronen, want Verstappen was na de zomerstop juist zo blij dat Red Bull een solide basis had gevonden waarop het kan voortborduren, terwijl het team voor de zomerstop van het ene extreme naar het andere overging. Ze hebben ongeveer anderhalf jaar lang de ervaring opgedaan dat dit niet werkt en dat de vastigheden in de races na de zomerstop tot een beter resultaat leiden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

liam-lawson-visa-cash-app-racing-bulls-gp-hongarije-2025-zondag-max-verstappen
Red Bull vervalt in fouten uit Hongarije.

Het is ergens prijzenswaardig dat Red Bull zich niet bij een tweede of derde plek wil neerleggen, maar hiermee verliest de renstal de belangrijke leerpunten van de afgelopen maanden uit het oog. Juist die vastigheden hebben ervoor gezorgd dat het potentieel vaak gemaximaliseerd werd en soms moet je accepteren dat er niet meer in zit dan een tweede of derde plek. Ik denk ook dat Red Bull na de sprintrace misschien iets té zelfkritisch was.

Een zesde startplek voor de sprintrace is niet goed, maar de verschillen zijn ontzettend klein. Twee tienden winst kun je ook uit de omstandigheden pakken en het verschil in de hoofdkwalificatie tussen plekken vijf en tien was bijvoorbeeld maar een tiende. Verstappen was in de sprintrace na de trage start nog best competitief. In 2018 startte hij hier als vijfde en haalde hij de hele top vier in. Met een plekje in de top zes en goede racesnelheid was er dus nog best wat mogelijk geweest. Red Bull kan in de komende weekenden bij een achterstand dus beter kleinere wijzigingen doorvoeren.

- Wat moeten Red Bull en Verstappen nu doen?

Verstappen lijkt het liefst gewoon als zestiende te willen starten. Vorig jaar reed hij in de eerste ronde al van P17 naar P11. Als hij nu de top tien inkruipt, is er nog best wel wat haalbaar. Als je vanuit de pitstraat start, weet je dat je in de openingsronde niks kan uitrichten. Toch hoop ik dat Verstappen er wel voor kiest om de afstelling aan te passen en vanuit de pitstraat aan de race te beginnen.

Het is overduidelijk dat deze afstelling niet goed is. Verstappen heeft daarnaast veel vleugel en dat maakt inhalen erg lastig. Je hangt je succeskansen vanaf P16 daarom volledig vast aan een wereldstart en je leert ook niks nieuws. Red Bull kan beter bij beide coureurs de afstelling wijzigen en Verstappen en Tsunoda ook met verschillende afstellingen op pad sturen. In het slechtste geval pak je dan ook geen of weinig punten, maar vergaar je wel veel nieuwe informatie.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

yuki-tsunoda-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zaterdag-6
Tsunoda houdt vol dat de afstelling goed is.

Verstappen kan dan sowieso voor meer topsnelheid kiezen en een afwijkende strategie. Je kunt op de harde banden starten en hopen op een late Safety Car, maar je kunt ook juist voor zachtere banden kiezen en hopen op een crash bij de start. In dit geval kun je na één ronde naar de harde banden wisselen en de hele race uitrijden. Daar zijn de harde banden sterk genoeg voor. Krijg je daarnaast ook nog een late Safety Car, dan kun je nog altijd een goedkope tweede stop doen. Je wil vanuit de pitstraat in ieder geval niet hetzelfde doen als de rest.

Grappig genoeg kan Max Verstappen hiermee de strategie van Jos Verstappen uit 2003 afmaken, als hij inderdaad de hele race op de harde banden zou rijden. Vader Jos reed in de legendarische regenrace op een nulstopstrategie, vóór de latere winnaar, Giancarlo Fisichella. De onderlinge verschillen zijn dit weekend minimaal, dus door niet meer te stoppen na de eerste ronde kun je heel veel posities winnen.

- Wat is nog realistisch voor Verstappen?

Ik verwacht dat ze de afstelling wel aanpassen. De kans is groot dat Verstappens gevoel nog altijd niet goed zal zijn, maar dat was het in de sprintrace ook niet, en daar was hij ook niet langzaam. De McLarens en Mercedessen blijven normaal gesproken wel buiten bereik, en vermoedelijk Charles Leclerc ook. Verder staat de top tien echter vol met coureurs uit het middenveld. De volgende coureur van een topteam is Lewis Hamilton op P13. Het maximaal haalbare voor Verstappen lijkt me in een normale race dus een zesde of zevende plek, maar dan moet wel veel meezitten.

Als we een gekke race krijgen met ongelukken en Safety Cars, moet het vooral goed vallen, en dan weet je nooit wat nog mogelijk is. Het is echter wel tijd om de wereldtitel voor Verstappen uit het hoofd te zetten. Dat is eigenlijk alleen nog denkbaar als Norris in Brazilië crasht en Verstappen via een wonder nog richting het podium gaat. Zelfs dan heeft McLaren in Qatar en Abu Dhabi vermoedelijk te veel snelheid.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oliver-bearman-haas-mexico-zondag-2025
Met Antonelli, Hadjar, Lawson, en Bearman staan er vier rookies in de top acht.

Er is echter meer dan genoeg om van te genieten in de Formule 1. Zelden hebben we zo'n getalenteerd deelnemersveld als dit jaar gezien. Met Lewis Hamilton en Fernando Alonso hebben we de twee meest ervaren coureurs ooit en twee bewezen kampioenen. De generatie van Verstappen is ongelofelijk getalenteerd, met ook Charles Leclerc, George Russell, en Lando Norris als uitstekende coureurs. Zij nemen het op tegen de volgende generatie, want die klopt met Oliver Bearman, Isack Hadjar, Kimi Antonelli, en Gabriel Bortoleto nadrukkelijk op de deur.

Op een circuit als Interlagos valt er dus nog meer dan genoeg om van te genieten, zelfs als Verstappen kansloos is voor het podium of de wereldtitel. Inhalen is niet makkelijk op dit circuit, maar wel mogelijk, en dat leidt vaak tot mooie gevechten. Het is zelden saai in Brazilië, en de race wordt vermoedelijk een throwback naar de Toro Rosso-dagen van Verstappen. Dat waren prachtige races, waarin Verstappen constant in mooie gevechten terechtkwam. Als Verstappen achteraan start, leidt dit nagenoeg altijd tot spektakel.

Speel mee en win prijzen ter waarde van € 4.000! Laat je voorspelling achter in een reactie onder dit artikel. Nog geen account? Registreer je dan hier.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws