max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zaterdag-10 Opinie
Opinie

Windsor wijst boosdoener voor Verstappen-debacle aan: 'Vraag maar aan Russell, Hamilton of Alonso'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zaterdag-10

Peter Windsor heeft het verschil tussen McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri geanalyseerd. De Brit prijst Norris, maar ziet wel met lede ogen toe hoe Max Verstappen op harde wijze uit de titelstrijd getrokken wordt. Windsor ziet Verstappen daarbij niet als schuldige, en vindt ook dat Red Bull Racing niet veel te verwijten valt. Hij wijst vooral met de beschuldigende vinger naar de Formule 1 en Pirelli.

Norris lijkt voorlopig bezig met een droomweekend. De kampioenschapsleider heeft twee polepositions en één zege op zak. Daarnaast laten zijn concurrenten steken vallen: Oscar Piastri heeft McLaren geen punten, maar wel schade bezorgd, en Verstappen is vooralsnog machteloos. 'Het lijkt tot nu toe op een bijna perfect weekend voor Lando Norris, de winnaar van de sprintrace. De omstandigheden waren wel lastig, met vochtige plekken op het circuit', geeft Windsor aan in zijn analyse op YouTube.

Norris oogt als een kampioen

'Piastri vloog uit de race, en daarna pakte Norris ook nog de poleposition voor de Grand Prix', zo somt Windsor de perfecte dag voor Norris op. 'Het was geen makkelijke dag, want de wind veranderde van richting. Daarnaast was het cruciaal om de banden aan het werk te krijgen.' Norris slaagde daar dus in, want in de hoofdkwalificatie was hij de te kloppen man. Zijn grootste concurrent was misschien wel Oliver Bearman, maar de Haas-coureur maakte in zijn Q3-ronden enkele fouten.

'Max Verstappen en Red Bull Racing kwamen niet eens door Q1', roept Windsor vol ongeloof uit. De 73-jarige kaart aan dat het een kwalificatie vol verrassingen was. 'Lewis Hamilton en Fernando Alonso overleefden Q2 niet, en Charles Leclerc zat ook in de gevarenzone. McLaren bewees, zoals ze al het hele jaar doen, dat ze altijd constant zijn en vooraan meedoen. In Brazilië hebben ze ook weer de beste auto. Lando Norris maakte daar perfect gebruik van.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando-norris-mclaren-andrea-kimi-antonelli-mercedes-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zaterdag-2
De snelste twee coureurs op zaterdag in Brazilië.

Windsor legt wel uit waarom hij van een 'bijna' perfect weekend voor Norris spreekt. 'In zijn eerste Q3-ronde verremde hij zich in de eerste bocht. Dit hebben we Piastri ook vaker zien doen.' Norris stond daardoor laatste in Q3, maar herstelde de schade met een ijzersterke slotronde. 'Dit heeft te maken met het perfect voorbereiden van de banden. Norris rijdt als een wereldkampioen. Hij straalt vertrouwen uit en heeft alles onder controle.'

'Norris maakt zich geen zorgen over de andere kant van de garage', gaat Windsor verder. 'Dat is ook niet nodig, want het was weer een erg lastige en teleurstellende dag voor Piastri. Hij crashte in de sprintrace en pakte daar geen punten. In de kwalificatie oogde hij sterk, want voor de laatste runs stond hij bovenaan. Hij vond in die laatste ronde echter maar één honderdste. Piastri start niet eens op de eerste startrij in de duidelijk snelste auto. Norris was overal sneller.' Piastri strandde achter Norris, Kimi Antonelli, en Charles Leclerc op de vierde plek met een achterstand van bijna vier tienden.

Kritiek op F1 en Pirelli

Windsor verschuift vervolgens de aandacht naar de Q1-uitschakeling van Verstappen. 'De sprintrace rechtvaardigde zijn bestaan niet, vond ik. Ik denk dat we beter nog wat meer vrije trainingen hadden kunnen doen. Misschien had Max Verstappen het dan beter kunnen doen in de kwalificatie', vermoedt de Engelsman. 'Dit heeft er niks mee te maken of ik wel of geen fan van Max ben', zo beseft Windsor meteen dat hij riskeert dat hij verwijten krijgt dat hij fan van de wereldkampioen is en niet partijdig is.

Windsor legt zijn mening vervolgens beter uit. 'Het is niet goed voor de Formule 1, als een coureur met de kwaliteiten van Max, met het momentum dat hij had in de laatste races om het kampioenschap spannender te maken, Q1 niet eens weet te overleven. De eenvoudige reden daarvoor was dat hij geen grip had. Red Bull kreeg de Pirelli-banden niet aan het werk. Hij had een moment in bocht 9 en deed daarna een nieuwe poging. In die ronde was hij ongelofelijk geduldig bij het op het gas gaan. Dat was ook meteen einde verhaal, want hij had gewoon geen grip.' Windsor is dus van mening dat Verstappen geen blaam treft.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zaterdag-13
De RB21 wilde niet draaien, een vrij cruciaal onderdeel van een F1-auto.

Windsor benadrukt echter dat dit probleem niet alleen bij Red Bull speelde. 'Waarom was dit het geval? Nou, vraag maar eens aan George Russell waarom de banden zo slecht aanvoelden in zijn eerste poging in Q3? Vraag het maar aan Lewis Hamilton of Fernando Alonso', zo benoemt Windsor de andere twee wereldkampioenen, die in Q2 afvielen. 'Er was een enorm verschil tussen de verschillende sets banden', zo wijst Windsor bandenfabrikant Pirelli aan als boosdoener bij de uitschakeling van Verstappen. Windsor vermoedt dat Verstappen het slachtoffer werd van een slechte bandenset.

Verstappen was machteloos

'De wind speelde ook een rol en het was lastig om de banden aan het werk te krijgen', zo kaart Windsor een andere factor aan die in het nadeel van Red Bull speelde. 'Je kunt wel stellen dat Red Bull op geen enkel moment grip had, terwijl Russell blijkbaar op bepaalde momenten wel grip had, want hij haalde Q3. Max had nooit grip. De zachte banden werkten nooit', luidt het lichte kritiekpunt op Red Bull. Dat klopt overigens niet helemaal, want in zijn eerste Q1-ronde kwam Verstappen slechts twee tienden tekort op Norris, terwijl de McLaren-coureur op nieuwe banden reed en Verstappen op gebruikte banden.

Windsor probeert te zoeken naar andere opties voor Red Bull. 'Het enige wat ze hadden kunnen proberen is om Max op mediumbanden naar buiten te sturen en hem rondjes te laten rijden, in de hoop dat hij de banden op temperatuur zou krijgen. De zachte band was natuurlijk sneller en Red Bull nam uiteraard aan dat dit de logische keuze was. Het heeft dus geen zin om achteraf te zeggen dat ze het anders hadden kunnen doen', zo beseft Windsor dat Red Bull geen fouten heeft gemaakt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-2025-zaterdag-schoenen
Verstappen lijkt spoedig afscheid te moeten nemen van startnummer 1.

Verstappen kon in ieder geval niks aan zijn uitschakeling doen. 'Als je de banden niet aan het werk krijgt, is er helemaal niks wat een coureur kan doen. Het maakt dan niet uit of je Max Verstappen, Michael Schumacher, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, of wie dan ook bent. Als je niet de juiste bandentemperatuur hebt, kun je niks doen. Als je dan geen grip voelt, wordt het alleen maar erger. De auto begint dan te glijden en de banden geven het dan op', weet de ervaren analist.'

'Waarom weet Red Bull niet hoe ze dit probleem moeten oplossen? Een paar andere teams hadden er ook last van, al was het dan wel minder extreem. Andere teams, zoals Alpine, hadden opeens wel grip. Ze hebben waarschijnlijk geen idee waarom. Dit is een van de grote mysteries van de Formule 1. Ik denk dat het deels ermee te maken heeft dat Pirelli een monopolie heeft en de banden dit weekend dus harder kan maken', zo komt hij terug op zijn kritiek op de Formule 1 en Pirelli. 'Dat beïnvloedt sommige teams meer dan andere teams, vooral Red Bull. Zij zitten namelijk op het randjes van hun werkvenster.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws