Tom Coronel zat tijdens de uitzending van Viaplay even sprakeloos toe te kijken na de uitschakeling van Max Verstappen in Q1. De coureur ziet op basis van de onboardbeelden ook waar het aan schort bij Red Bull Racing en denkt dat Verstappen zijn sterke punt juist inleverde. Coronel raadt Verstappen wel aan om naar het advies van zijn teambaas te luisteren om de zondag nog enigszins te overleven.
Verstappen zette in de sprintkwalificatie in de tweede sector slechts de dertiende tijd neer. 'Het pijnlijke is dat ze in de eerste en derde sector altijd wel oké waren. Ze waren niet het snelste, maar daar was geen bloed te vinden', weet Coronel. Dat voordeel viel echter compleet weg, waardoor Verstappen nipt tekortkwam om een plekje in Q2 veilig te stellen. De problemen in de middensector werden daarnaast alleen maar groter.
Verstappen wilde gevecht vermijden
Met zeven minuten te gaan stond Verstappen al op de zestiende plek. De wereldkampioen reed daarom op tijd naar buiten op nieuwe C4-banden. 'In de eerste ronde (op nieuwe banden, red.) zag je al dat hij met de auto moest vechten. Hij was de auto toch even kwijt.' Verstappen had in die ronde met vijf minuten te gaan een moment van overstuur in bocht 9. Dat moment kostte hem vier tienden. Zonder die correctie had Verstappen nog net wel een plek in Q2 kunnen veroveren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen verbeterde zich bij de herkansing met drie tienden, maar daarmee kwam hij nog 0,066 seconde tekort. 'Ik had het idee dat Max op een andere lijn zat. In bocht 10 moest hij nog een extra ruk aan het stuur geven om de auto verder naar binnen te laten sturen', zo ziet Coronel op de beelden terug dat de RB21 inderdaad niet wilde insturen. 'Het probleem zat constant in de tweede sector. Daar verloor hij constant vier tienden, en daar kwam nu nog vier tienden bij door dat gevecht met de auto. Dan weet je dat het probleem dus veel groter is.'
In de laatste minuut begon Verstappen aan zijn laatste snelle ronde. Nadat de RB21 hem geen enkele bevestiging gaf in zijn vorige ronde, leek de Limburger zijn aanpak te wijzigen. 'Zijn ronde zag er te netjes uit. Hij wilde dat gevecht met de auto niet aangaan, omdat hij dat tijdsverlies niet wilde hebben', denkt Coronel. 'Dan ga je maar zo mooi mogelijk rijden. Dan mis je dus die agressiviteit van hem.' De analist meent dat Verstappen daardoor juist zijn kwaliteiten niet kon inzetten.
Mekies heeft gelijk
Vervolgens komen Verstappen en teambaas Laurent Mekies aan het woord in de uitzending van Viaplay. Verstappen geeft aan dat hij niet erg enthousiast wordt van het idee van een nieuwe krachtbron. Daarmee laat hij ook blijken dat hij liever vanaf de zestiende startplek aan de race begint dan vanuit de pitstraat, want in dat geval is de nieuwe motor 'gratis' en hoeft Red Bull geen extra gridstraf meer te incasseren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Mekies ziet het juist wel zitten om het roer nog een keer om te gooien en met beide auto's vanuit de pitstraat aan de race te beginnen. Coronel snapt de Fransman wel. 'Als je geen feedback van de banden krijgt, dan is het alsof je op ijs schaatst. Als je de auto op deze startposities laat staan, dus met Max op de zestiende plek en Yuki op de negentiende plek, dan mag je niks veranderen. Als je de auto uit parc fermé haalt, dan mag je de afstelling van de auto veranderen', weet Coronel.
Coronel raadt Verstappen aan om van die ontsnappingsroute gebruik te maken. 'Als je dit houdt, wordt het een hele lange rit. Dan krijg je veel frustratie en dat levert niks op, want punten pak je dan niet', voorspelt de vader van Red Bull-talent Rocco Coronel. Verstappen zal vanaf de zestiende startplek juist de hoop hebben dat hij in de openingsronde al meerdere posities kan opschuiven. Vanuit de pitstraat is dat onmogelijk.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties