Max Verstappen was positief verrast door de achterstand van een kleine vier tienden op polesitter Lando Norris in de kwalificatie voor de Grand Prix van België. Toch gaf de wereldkampioen aan dat hij voor de laatste podiumplek moet strijden. F1Maximaal.nl voorspelt blikt vooruit op een vermoedelijk natte race, waarbij al snel duidelijk wordt dat de coureurs moesten gokken met hun afstelling.
Verstappen koos voor de sprintrace nog voor een afstelling met relatief weinig neerwaartse druk. Voor het bandenmanagement was dat niet ideaal, maar de Limburger wist met zijn keuze wel de leiding te grijpen in de openingsronde. De vrije lucht en het voordeel aan topsnelheid bleek vervolgens voldoende te zijn om de McLarens achter zich te houden, ook al startten Lando Norris en Oscar Piastri op nieuwe banden, en begon Verstappen op gebruikte banden aan de race.
Dat verschil valt terug te brengen naar de vrije training, waarin alleen Red Bull Racing en Haas met mediumbanden aan de sessie begonnen. De andere acht teams kozen voor harde banden, en gingen daardoor met twee sets nieuwe mediumbanden richting Q2. Verstappen had nog maar één nieuwe set banden, en hield die set achter de hand voor de Grand Prix, omdat de C3-banden ook dan de voorkeur krijgen op droog asfalt.
Verstappen stelt concurrentie voor groot dilemma
In de beginjaren van het hybride tijdperk was inhalen in Spa makkelijk, soms zelfs te makkelijk. Dat was in 2024 duidelijk anders, toen de topteams lange tijd in een treintje rondreden, en ook in de sprintrace was inhalen niet bepaald eenvoudig. Verstappen liet dan ook zien dat een afstelling met weinig downforce op een droge baan weliswaar wat langzamer kan zijn, maar wel gunstiger is voor het eindresultaat.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Daarmee zadelde hij zijn concurrentie met een groot dilemma op. Op een droge baan is minder neerwaartse druk namelijk beter, maar als het regent, riskeer je daarmee een soortgelijke race als Verstappen had in Silverstone. De coureurs moeten dus echt gokken met het oog op het weer. Pirelli-baas Mario Isola zet in op tachtig procent kans op regen in de ochtend, waarna de kans op neerslag tot veertig procent zakt tijdens de start van de race. Rond 17:00 uur stijgt de regenkans dan weer tot zestig procent, dus de kans is groot dat de coureurs het niet zonder regenbanden gaan redden.
McLaren hoe dan ook dominant
Verstappen verwacht hoe dan ook geen overwinning. De Nederlander weet dat McLaren snel is op een droge baan, en oververhitting speelt in de regen een nog grotere rol, waardoor hij verwacht dat het voordeel van de Britten dan uitvergroot wordt. Daar staat tegenover dat Verstappen nu wel met meer neerwaartse druk reed dan in de sprintrace.
De wereldkampioen liet bij onder meer F1Maximaal.nl optekenen dat hij positief verrast was door de achterstand van nog geen vier tienden op Norris. Verstappen verloor in de eerste bocht namelijk al twee tienden door een foutje, en was verder niet erg tevreden over de balans. Desondanks had de achterstand zonder dat foutje dus minder dan twee tienden kunnen zijn. Voor de overwinning zal hij echter moeten hopen op chaos, anders is de kans op een McLaren-dubbelzege levensgroot, tenzij het gevecht tussen Norris en Piastri in de eerste ronde al in tranen eindigt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen denkt dat hij vooral met Charles Leclerc voor de laatste podiumplek strijdt. De Monegask werd in de sprintrace in vijftien ronden tijd echter op meer dan tien seconden achterstand gezet. Leclerc koos voor low downforce en moet dus hopen op droog weer. In de regen presteert Leclerc sowieso al jarenlang belabberd. Ook in Silverstone eindigde de Ferrari-coureur zonder punten, en het was in de afgelopen jaren een zeldzaamheid als Leclerc in een regenrace in de top acht eindigde. Verstappen is dus de torenhoge favoriet voor P3.
Gokken in het middenveld
In het middenveld zijn de onderlinge verschillen erg klein, en dat zorgt ervoor dat coureurs in deze situatie andere keuzes proberen te maken, in de hoop op een topresultaat, zoals de podiumplek van Nico Hülkenberg in Engeland. Carlos Sainz gaf aan dat beide Williams-coureurs voor de snelste optie in de kwalificatie gegaan waren. Dat betekent dus weinig neerwaartse druk. De redenatie van de Spanjaard was dat er in de regen ook veel Safety Cars en rode vlaggen kunnen komen. Naast Leclerc, Alexander Albon, en Carlos Sainz, gaf ook Esteban Ocon aan dat hij voor een droogweerafstelling gegaan was, al toonde de Fransman wel vertrouwen in een goed resultaat in de regen.
Verstappen is dus duidelijk meer naar een regenafstelling gegaan, en datzelfde gold ook voor Nico Hülkenberg en Oliver Bearman. De Sauber-coureur bevestigde dat hij meer achtervleugel had gekozen, en Ocon liet optekenen dat men bij Haas beide coureurs verschillende afstellingen gegeven had. Ocon mikt meer op het droge weer, terwijl Bearman juist met meer neerwaartse druk reed. In de achterhoede zullen verschillende coureurs hun startplek bij regen eventueel opgeven om de afstelling aan te passen. Denk daarbij aan Lewis Hamilton, Kimi Antonelli, en beide Aston Martin-coureurs.
Speel mee met F1Maximaal.nl voorspelt en win prijzen ter waarde van € 4.000! De winnaar gaat er met een Playseat, ter waarde van 2.500 euro vandoor. Dankzij Bleekemolens Race Planet en StichD: Fuel for Fans zijn er in totaal prijzen te verdienen ter waarde van ruim 4.000 euro. Laat je voorspelling achter in een reactie onder dit artikel. Nog geen account? Registreer je dan hier.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties