Max Verstappen pakte de vierde plek tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van België. De Nederlander klaagde al op de boordradio zodra hij La Source uitkwam, waar hij een moment van wheelspin leek te hebben. Ook had hij last van een gebrek aan grip. Laurent Mekies verklaart dat er wat was gewijzigd op de auto wat mogelijk de oorzaak was.
Verstappen kon zich vrijdagmiddag nog bij de top twee melden nadat Red Bull Racing een enorme stap had gemaakt van VT1 naar de sprintkwalificatie. De viervoudig wereldkampioen kwam weliswaar een halve seconde tekort, maar pakte wel P2. Ditmaal lukte het niet om op de eerste startrij te kwalificeren. Verstappen moest genoegen nemen met P4 na een momentje in La Source, waarna hij niet genoeg grip had tijdens zijn ronde.
Lando Norris pakte de poleposition, met Oscar Piastri naast zich op P2. Charles Leclerc profiteerde van het momentje van de Nederlander en sloot zich aan op P3. 'Het was een beetje lastig', zegt Mekies tegenover Viaplay. 'En ook erg frustrerend om een plek te verliezen aan Charles met een paar duizendsten', baalt de Fransman. 'De ronde was wat moeilijker dan eerder in de kwalificatie', vervolgt hij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'In die context, het gat naar McLaren... we zitten in dat venster van twee à drie tienden, dat is ongeveer waar we momenteel staan. Laten we kijken of we op zondag mee kunnen vechten', aldus de Red Bull-teambaas. Verstappen liet tijdens de sprintrace al zien dat het niet nodig is om op pole te staan als je de race wilt winnen. Hij verschalkte Piastri in de run naar Les Combes, maar lag toen wel tweede, en niet vierde.
Kans op regen
Mogelijk is de slipstream van drie auto's nog krachtiger en kan Verstappen opnieuw mooie inhaalacties doen in de eerste ronde. Door Viaplay wordt Mekies gevraagd of er iets is gewijzigd betreffende de downforce op de RB21. Op vrijdag loste Red Bull het tekort aan downforce op met een gurney flap. 'Dat vertel ik je na de race', knipoogt Mekies. 'Nee, eerder vandaag waren we erg agressief met de downforce, we waren ook erg licht', duidt hij de afstellingen in de sprintrace.
'Hij reed geweldig', vervolgt hij over Verstappen. 'Hij heeft een fantastische prestatie afgeleverd door de McLarens achter zich te houden. Er is kans op regen en die race (op zondag, red.) is ook wat langer, dus we moesten wel wat meer downforce toevoegen aan de auto. We zullen zien tijdens de race, maar we denken wel dat het zal helpen op zondag', aldus Mekies. Vooral in de regen kan het nuttig zijn om wat meer downforce aan boord te hebben.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Topsnelheid inleveren
Meer downforce op de auto betekent echter wel dat Verstappen een beetje topsnelheid zal moeten inleveren. Dat is weer nadelig voor de rechte stukken in sectoren 1 en 3. Hij zal wel weer wat tijd kunnen pakken in de middensector. Red Bull heeft voor de race nog nieuwe sets harde banden over en één nieuwe set mediums, omdat ze besloten op gebruikte banden te rijden tijdens de sprintrace. Dit kan een strategisch voordeel opleveren, maar het is vooral afwachten wat het weer doet.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties