Ferrari-ingenieur denkt niet dat Audi en Ford gelijk aan de top meedoen: 'Dat is voor niemand eenvoudig' Formule 1
Formule 1

Ferrari-ingenieur denkt niet dat Audi en Ford gelijk aan de top meedoen: 'Dat is voor niemand eenvoudig'

Ferrari-ingenieur denkt niet dat Audi en Ford gelijk aan de top meedoen: 'Dat is voor niemand eenvoudig'

Ferrari-ingenieur Enrico Gualtieri heeft enorm veel respect voor de motorleveranciers die in 2026 tot de Formule 1 toetreden. Volgens de Italiaanse ingenieur staat Ford en Audi, die in 2026 respectievelijk met Red Bull Racing en Sauber gaan samenwerken, een enorme uitdaging te wachten. Ook voor Ferrari zelf is het werk voor de 2026-motor namelijk niet makkelijk.

In 2026 gaat een nieuwe motorreglement van kracht in de Formule 1, en ook twee nieuwe motorleveranciers, Audi en Ford, zullen zich dan bij de koningsklasse aansluiten. Ferrari-ingenieur Gualtieri denkt niet dat beide leveranciers zomaar gelijk met de rest van het veld mee kunnen gaan strijden, omdat het nieuwe motorreglement voor de ervaren leveranciers al een hele uitdaging wordt.

'Ik kan het niet zeker weten, want ik weet niet hoe het er bij hen aan toegaat, maar ik weet dat het ontwikkelen van dit product heel erg complex is', legt Gualtieri uit, tegenover de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'En dan heb je ook nog dat ze bezig zijn met het opzetten van een gloednieuw project. Dat is voor niemand eenvoudig.' De Italiaan zegt respect te hebben voor de nieuwe leveranciers die deze uitdaging aangaan. 'Ze zijn met meer bezig dan alleen het ontwerp en de competenties en de skills van de ingenieurs. Het is ook een groot project op het gebied van infrastructuur en logistiek. Ik denk dus er op dat vlak een enorm grote en belangrijke uitdaging staat te wachten.'

Niet alleen voor de nieuwkomers, maar ook voor de bestaande fabrikanten, waaronder Ferrari, is de uitdaging volgens Gualtieri enorm, mede omdat Ferrari ook voor het 2024-seizoen moet doorontwikkelen. 'Voor ons is het natuurlijk iets anders. Wij moeten ons inderdaad bezighouden met het huidige project. Dat kost dit jaar ook wat energie, we houden goed in de gaten wat we dit jaar nog met de motor willen doen. Het zijn dus andere uitdagingen, maar beide vergen veel inzet.'

Ferrari steekt steeds minder tijd in 2024

Gualtieri licht ook alvast een tipje van de sluier op betreffende de stand van zaken bij Ferrari voorafgaand aan de invoering van het 2026-reglement. 'We zitten inderdaad in de tijd dat we nu bezig zijn met het ontwikkelen van de kern van de krachtbron', geeft de Italiaanse ingenieur toe. 'Het wordt wel wat makkelijker om daar tijd in te steken, want we krijgen elk jaar minder tijd voor de ontwikkeling van de huidige krachtbron. Ook dit jaar hebben we minder tijd op de testbank met deze motor en dus steken we daar minder tijd in. De rest van de tijd gaat in het nieuwe project.'

Toch wil Ferrari, en ook Gualtieri, niet alleen maar de focus op 2026 leggen. 'We zijn ook op 2024 gefocust', aldus de ingenieur. 'Dit gaat het langste seizoen ooit worden en we weten dat dat voor de duurzaamheid van de motorcomponenten een enorme uitdaging wordt. We hebben dus nog een groot deel van onze focus op het aankomende seizoen.'

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws