FIA neemt angst rondom te snelle topsnelheden weg: 'We willen geen risico's nemen' Formule 1
Formule 1

FIA neemt angst rondom te snelle topsnelheden weg: 'We willen geen risico's nemen'

FIA neemt angst rondom te snelle topsnelheden weg: 'We willen geen risico's nemen'

De FIA reageert op de vele kritiek rond de recent aangekondigde 2026-regels. Het bestuursorgaan maakte dit nieuwe reglement begin juni bekend, en kreeg vooral veel vragen over het veiligheidsrisico rondom de verhoogde topsnelheden. Volgens de FIA zijn er genoeg manieren om de veiligheid van de coureurs te waarborgen, al wil de federatie nog geen concrete maatregelen vastleggen.

Begin deze maand maakte de FIA de nieuwe technische en motorische regels voor 2026 bekend, en gelijk was er van alle kanten forse kritiek. Zo zei bijvoorbeeld George Russell, in zijn rol als voorzitter van de rijdersvakbond, dat hij de nieuwe auto's op de rechte stukken 'buitengewoon hard' vond gaan, 'alsof (een coureur, red.) door de lucht vliegt'.

De FIA reageert nu op de kritiek. 'We zijn ons hiervan bewust en we willen dit benadrukken: We zullen ervoor zorgen dat de snelheden niet op een niveau komen waarop ze een veiligheidsprobleem worden', zei Jan Monchaux, technisch directeur bij de autosportfederatie, tegen onder anderen de Nederlandse tak van Motorsport.com. Monchaux kwam ook al gelijk met concrete oplossingen. 'We kunnen bijvoorbeeld verbieden dat de achtervleugel op sommige rechte stukken afgevlakt wordt of specificeren hoe ver de achtervleugel open kan. Op die manier kan de topsnelheid worden geregeld.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

2026 car render 4 2
De FIA kreeg gelijk veel kritiek te verduren, nadat ze begin juni de nieuwe regels bekendmaakte (Foto: FIA)

Volgens de technisch directeur zou eventueel zelfs gereguleerd kunnen worden hoeveel elektrische energie wordt gebruikt voor acceleratie. 'In geen geval willen we absurde risico's nemen', benadrukt Monchaux, die hoopt met deze nieuwe maatregelen topsnelheden van 400 kilometer per uur te voorkomen. 'Dat is onzin en zal niet gebeuren. Maar als we niet zouden ingrijpen, zou dat risico er natuurlijk wel zijn', waarschuwt de Fransman.

Toch wil Monchaux en de rest van de FIA niet gelijk ingrijpen. Het bestuursorgaan hoopt eerst de nieuwe technische regels te laten 'rijpen', zeker omdat de onderhandelingen nog niet zijn afgerond. 'Zodra de auto-ontwerpen en de simulaties van de teams zich wat verder hebben ontwikkeld, zullen we de nodige aanpassingen doen, zodat we snelheden kunnen halen die ongeveer op het huidige niveau liggen. Plus minus vijf km/u of zoiets', zegt Monchaux.

Ook downforce veranderd

Het probleem van de te hoge topsnelheden is alleen van toepassingen op de rechte stukken op circuit, want naar verwachting zullen de snelheden in bochten vanaf 2026 juist dalen. 'De auto's zullen lichter zijn en minder downforce hebben dan de huidige auto's', legt de Fransman uit. De 2026-bolides zullen zelfs meer dan een derde van de downforce verliezen in vergelijking met de huidige generatie auto's. 'Zodra de teams de komende maanden hun simulaties hebben uitgevoerd en de nieuwe regels beter begrijpen, zullen we een passend downforce-niveau bespreken. Dit zou een paar procent boven de drempelwaarde kunnen liggen die momenteel in de reglementen staat.'

Ook op het gebied van downforce voorziet Monchaux verder geen problemen, en zijn ook weer aanpassingen mogelijk. 'Je kunt bijvoorbeeld gemakkelijk een paar extra punten downforce toevoegen via de vloer. Maar we zullen zeker proberen om een limiet in te stellen: hoger dan nu gepland, maar lager dan de huidige auto's. De bochtensnelheden zullen dus iets lager liggen. Dat kunnen we niet vermijden', aldus de technisch directeur.

Horner hoopt op vrijheid

Wat er uiteindelijk ook op detailniveau wordt afgesproken voor het 2026-reglement, Red Bull-teambaas Christian Horner hoopt alvast dat de FIA voldoende vrijheid overlaat voor de teams om de reglementen naar eigen inzicht te interpreteren. 'Iedereen zal compromissen moeten sluiten, maar ik denk dat het belangrijk is dat er in ieder geval genoeg vrijheid is om de reglementen zelf in vullen', zei Horner tegenover internationale media. 'We moeten voorkomen dat de auto’s er straks hetzelfde uitzien.'

De Brit hoopt daarnaast dat de Red Bull-ingenieurs de vrijheid krijgen om 'een goede balans te vinden tussen het chassis en de motor. Als je motor niet de beste is, moet je dat altijd nog kunnen compenseren met het chassis en andersom. Die balans is heel belangrijk. Hopelijk kunnen we die, samen met de FIA, proberen te waarborgen.'

Ben je in het buitenland en wil je live het EK kijken? Verbind met een NL-server door middel van een VPN.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws