FIA overweegt geven van straf bij veroorzaken gele of rode vlag in de kwalificatie Formule 1
Formule 1

FIA overweegt geven van straf bij veroorzaken gele of rode vlag in de kwalificatie

FIA overweegt geven van straf bij veroorzaken gele of rode vlag in de kwalificatie

De FIA onderzoekt het plan om een straf te geven aan een coureur bij het veroorzaken van een gele of rode vlag in de kwalificatie. Verschillende Formule 1-coureurs zijn het eens met het plan van de FIA om degene die in de kwalificatie een gele of rode vlag veroorzaakt, daarvoor te bestraffen.

Het onderwerp kwam tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan weer ter sprake. Fernando Alonso schoot aan het einde van Q1 rechtdoor, en dat resulteerde in een gele vlag, waardoor alle rijders achter hem hun tijd niet meer konden verbeteren. Williams-coureur Alexander Albon, verdacht hem ervan bewust rechtdoor te zijn geschoten.

Mogelijk al vanaf Canada

De huidige reglementen bieden de stewards al de mogelijkheid om straffen uit te delen wanneer een rijder van de baan schiet. Zo staat er in de reglementen: 'Coureurs moeten elke redelijke inspanning leveren om ten allen tijde het circuit te gebruiken en mogen niet zonder gegronde reden de baan verlaten.' Als dit wel gebeurt mogen de stewards de tijd van de betreffende ronde of van de gehele sessie schrappen.

Als de stewards en de wedstrijdleiders het erover eens zijn dat het handhaven van deze mogelijke regel acties zoals van Alonso in de toekomst kunnen voorkomen, dan kan dit al vanaf de komende race in Canada gebruikt worden. Crashes die een einde maken aan een sessie, zoals Charles Leclerc in Monaco 2021 en Sergio Pérez dit jaar, zal verder over moeten gesproken worden.

Coureurs positief over straffen

Motorsport.com vroeg een aantal coureurs over de mogelijkheid om straffen uit te delen in dergelijke situaties. Alonso schaarde zich achter het idee: 'We moeten voorzichtig zijn hoe we met de situaties omgaan, maar met name in de kwalificatie moet het anders. We hebben nu langzaam rijdende coureurs, minimumtijden waar we ons aan moeten houden, verkeer in de laatste bocht, slipstream of geen slipstream… ik denk dat we slim moeten zijn en iets moeten verzinnen voor de kwalificatie.'

McLaren-coureur Lando Norris is eveneens voorstander: 'Er is een verschil tussen coureurs die het per ongeluk doen, en rijders die het vrij bewust doen. Als je het zelf doet, wenste je dat de regel er niet was. Als het jou overkomt, wil je dat er wel regels zijn.' Teamgenoot Daniel Ricciardo vult aan: 'Het is lastig, want elk incident is anders. Tenzij je je auto volledig afgeschreven hebt, kan er gekeken worden naar een straf. Misschien moeten de tijden dan geschrapt worden.'

Alpine-coureur Esteban Ocon ziet er ook wel wat in: 'Ik heb er in Monaco en Baku hinder van ondervonden. Men doet misschien wat voorzichtiger als ze bestraft kunnen worden. Je neemt dan minder snel de escape road. Ik ben er zeker voorstander van.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws