De Formule 1 gaat een nieuw tijdperk in met de reglementen van 2026. De grootste regelwijzigingen in de geschiedenis van de sport kunnen de pikorde flink veranderen. Wat zeker is, is dat de onderlinge verschillen tussen de teams flink gaan groeien. De hoofdrolspelers in de Formule 1 zien de nadelen daarvan in en hebben de technische reglementen aangepast om de zwakkere motorleveranciers een handje te helpen.
Elk kwartaal vindt een vergadering van de World Motor Sport Council (WMSC) plaats. Via een videoverbinding hebben de hoofdrolspelers uit de verschillende autosportklassen meerdere regelwijzigingen goedgekeurd. Daarbij kwam ook de Formule 1 uitgebreid aan bod, waarbij het vooral over de nieuwe reglementen van 2026 ging. De laatste hand wordt momenteel gelegd aan het nieuwe Concorde Agreement, en dat is een ideaal moment om ook nog enkele laatste technische veranderingen door te voeren voor 2026.
Achterstand voor Audi en Red Bull?
De reglementen gaan in 2026 volledig op de schop, zowel voor de power units als bij het chassis. De elektrische systemen van de krachtbron zullen bijna drie keer zoveel vermogen gaan leveren, waardoor de motorleveranciers zwaar op de proef gesteld worden. Daarnaast krijgen we twee nieuwe leveranciers met Audi en Red Bull Powertrains. De algemene verwachting is dat beide nieuwkomers voor een uitdagende start staan.
Audi zou volgens de laatste berichten twintig kW achterstand hebben bij de verbrandingsmotor, in theorie het eenvoudigste onderdeel van de krachtbron. Red Bull Powertrains hoopt de achterstand daarbij tot vijf kW te beperken, maar vreest vooral dat de verschillen bij de batterij veel groter worden. Max Verstappen wees Mercedes al aan als favoriet onder de motorleveranciers, en hoopte dat Red Bull in de buurt kan blijven. Van Ferrari en Honda wordt ook verwacht dat beide krachtbronnen competitief zijn.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

ADUO moet redding bieden
Niemand heeft er op de lange termijn baat bij als de verschillen tussen de power units enorm worden. In 2014 domineerde Mercedes met haar fabrieksteam, terwijl klantenteams Williams, Force India, en McLaren meeprofiteerden. De huidige constructeurskampioen stapte een jaar later over op Honda-motoren en viel ver terug. Het duurde zo'n vijf jaar voordat Honda competitief was, waarbij het Japanse bedrijf veel geld investeerde. Dat is anno 2026 niet meer mogelijk gezien de budgetbeperkingen.
Om te vermijden dat één of enkele motorleveranciers jarenlang een enorm voordeel behouden, heeft de WMSC nu toch enkele aanpassingen doorgevoerd via het ADUO-concept. Dit staat voor Additional Development en Upgrade Opportunities, en is in het leven geroepen om de zwakkere leveranciers te helpen om het gat sneller te dichten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De prestaties van de verschillende motoren worden na de zesde, twaalfde, en achttiende race vastgesteld, waarna motorleveranciers extra budget mogen inzetten, meer uren op de testbanken kunnen krijgen om hun krachtbronnen te verbeteren, en zelfs de homologatie van de power unit aangepast mag worden.
Daarnaast krijgen leveranciers kansen om buiten het budgetplafond te sleutelen aan serieuze betrouwbaarheidsproblemen. Details over de voorwaarden om dit soort hulpmiddelen te bemachtigen zijn nog niet vrijgegeven. De FIA zal er wel voor willen waken dat leveranciers betrouwbaarheidsklachten niet gaan gebruiken om de krachtbron zelf te verbeteren, zoals in het verleden regelmatig gebeurd is. Dat de FIA nu al maatregelen neemt, is waarschijnlijk een teken dat de zorgen over grote onderlinge verschillen aanzienlijk zijn.
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties