De Grand Prix van São Paulo is stilgelegd na een harde klapper van Franco Colapinto, die tijdens de Safety Car crashte, nadat de wedstrijdleiding bij extreme regen weigerde om met de rode vlag te zwaaien. Esteban Ocon leidde de race op dat moment, voor Max Verstappen en Pierre Gasly, met Lando Norris op de vierde plek voor George Russell. De race wordt om 18:02 uur Nederlandse tijd weer hervat.
Lando Norris mocht de eerste startplek innemen, voor landgenoot George Russell, en daarachter Yuki Tsunoda, Esteban Ocon, en Liam Lawson. Charles Leclerc startte als zesde, Sergio Pérez als twaalfde, Lewis Hamilton veertiende, en Verstappen dus op zeventien met Sainz in de pitstraat: een recept voor spektakel dus. Daarbij was er ook goed nieuws, want het regende niet bij de start van de race, die gewoon van start kon gaan. Wel was het asfalt nat, waardoor iedereen van intermediatebanden voorzien was, en werd er later in de race regen voorspeld.
Opstartproblemen, Verstappen en Norris met hoofdrol
In de opwarmronde kwam al het eerste incident. Lance Stroll spinde bij bocht 4, en raakte de muur. De miljardairszoon had geluk, want de schade viel reuze mee, en hij stond nog op het asfalt, en kon dus terug de baan oprijden. Stroll koos er alleen voor om niet via het asfalt terug te gaan naar het circuit, maar door de grindbak, en Stroll maakte zichzelf belachelijk door daar vast te komen zitten.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
De rest moest daardoor een extra opwarmronde doen, waarbij de chaos alleen maar groter werd. Franco Colapinto nam de verkeerde startplek in, en daarna reed Lando Norris opeens weg, terwijl de nieuwe formatieronde nog niet aangegeven was. De meeste andere coureurs reden weg, met uitzondering van coureurs in de achterhoede, waaronder Colapinto, Valtteri Bottas, en Verstappen. De Formule 1 brak de hele start af. Dat was ongunstig, omdat de regenbuien eraan zaten te komen. Norris zat dan ook in de problemen. Hij was under investigation vanwege zijn fout bij de start, en datzelfde gold voor Russell, Tsunoda, en Lawson.
Nieuwe poging
Zo'n tien minuten later begonnen de coureurs weer met een nieuwe opwarmronde, met de plekken van Alexander Albon (zevende) en Lance Stroll (tiende) dus leeg. Verder begon het ook te druppelen in deze derde opwarmronde, maar toch namen de coureurs hun plekken in, om zich dan eindelijk klaar te maken voor de start van de Grand Prix.
Russell greep bij de leiding bij de start voor Norris, met Tsunoda, Ocon, Leclerc, en Lawson in de top zes. Verstappen kwam geweldig weg, en haalde in de eerste bochten al meerdere coureurs in. Vervolgens zat hij even vast achter Lewis Hamilton, maar aan het einde van de eerste ronde remde hij zijn voormalige titelrivaal uit. Hij reed na één ronde op de tiende plek, achter voormalig teamgenoot Pierre Gasly. Bij Sergio Pérez ging het minder goed, want de Mexicaan spinde in de openingsronde en kon achteraan aansluiten, achter Sainz, die meldde dat het in de slotsector hard regende.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Na vier ronden schoof Verstappen weer een plekje op, en sloot hij aan achter Fernando Alonso, terwijl de volgende spin op naam kwam te staan van Oliver Bearman, na een incident met Colapinto, waar Bearman voor bestraft werd. Die straf deed de wenkbrauwen fronsen, want Bearman spinde nadat hij Colapinto van achteren aanraakte, en zelf spinde. Colapinto ondervond geen hinder van het incident.
Verstappen-show
Alonso maakte het leven van Verstappen niet zuur, zodat Verstappen al snel op de achtste plek zat. Het volgende doelwit zou Verstappen echter minder makkelijk langs laten: Oscar Piastri. McLaren-teamgenoot Norris reed vooraan zo'n seconde achter Russell. In een vrije ronde reed Verstappen zes tienden sneller dan Norris, en binnen no-time had hij het gaatje op Piastri gedicht. De Limburger zat een rondje vast achter de McLaren-coureur, maar remde de 23-jarige daarna uit met een gat van vier tienden op start-finish!
Lewis Hamilton had het heel lastig en kwam naast het circuit terecht, waarna Colapinto hem in de eerste bocht uitremde. De Brit zat wel nog voor Sainz en Pérez. Verstappen was de enige die wel meters kon maken. Na de inhaalactie op Piastri zat hij op P7, met nog twee Visa Cash App RBs voor zich. Lawson zorgde dan ook dat hij Verstappen niet ophield, die plek zes overnam, en nu achter Leclerc zat.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Ondertussen werd ook duidelijk dat het resultaat van de race niet definitief zal zijn. Norris, Russell, Tsunoda, en Lawson worden pas na de race verder onderzocht vanwege het startincident. Dat vergroot de kans dat ze met een teamvertegenwoordiger met een ingestudeerd verhaal zonder straf ontsnappen, zeker omdat de wedstrijdleiding niet graag de uitslag achteraf aanpast.
Hamilton kent dramatische race
Verstappen begon wat meer tijd te verliezen doordat hij wat langer vastzat achter Leclerc, die op zijn beurt weer vastzat achter Ocon en Tsunoda. Hamilton bleef in het achterveld fouten maken, en verloor zo ook plekken aan Sainz en Bearman, waarna hij alleen Pérez en de Saubers nog achter zich had. Hamilton gaf ook aan het team aan dat zijn auto onbestuurbaar was.
Na twintig ronden kwam de verwachte regen, en werden de omstandigheden alleen maar zwaarder. Leclerc maakte op dat moment een foutje bij het opkomen van het rechte stuk, waarop Verstappen de aanval opende. Leclerc verdedigde echter fel en sterk, en behield de positie, terwijl het gat naar Russell en Norris naar vijftien seconden groeide. Leclerc dichtte het gat naar Ocon weer, waardoor de kans van Verstappen voorlopig vervlogen was.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Pitstops en meer regen
Nu het harder begon te regenen, werd een wissel naar nieuwe intermediates interessanter. Ferrari hapte met Leclerc als eerste toe, om zo te zorgen dat hij niet meer vastzat achter Ocon en Tsunoda. De Monegask kwam echter nipt achter Bearman en Hamilton weer terug op het circuit. Verstappen kreeg de vijfde plek in handen, en mocht nu kijken of hij Ocon wél kon inhalen. Lawson lag zesde, maar de Nieuw-Zeelander werd in eerste bocht door Piastri in een spin getikt, waardoor hij drie plekken inleverde. Piastri kreeg tien seconden straf voor dat incident.
Vooraan twijfelde Norris ook over een pitstop. McLaren verzocht hem om buiten te blijven, maar hij schroefde de druk op leider Russell wel op. De regen zorgde voor meer fouten, waarbij Hülkenberg spinde, en een Virtual Safety Car veroorzaakte, net nadat Ocon Tsunoda in het duel voor de derde plek inhaalde. Hülkenberg kwam uiteindelijk net weer weg toen Russell en Norris de pitstraat inreden, net als Tsunoda. Ocon leidde dus voor Verstappen, met Russell en Norris nu op vier en vijf, achter Gasly, bij extreme regen. Het was dan ook een kwestie van tijd tot er een rode vlag kwam.
Safety Car met Verstappen en Alpines vooraan
De wedstrijdleiding liet de race echter doorgaan onder bizarre omstandigheden. Norris nam meer risico dan Russell en haalde zijn landgenoot in, net voordat de wedstrijdleiding eieren voor haar geld koos met een Safety Car. Ocon, Verstappen en Gasly waagden het erop en bleven buiten, in de top drie, voor Norris, Russell, Tsunoda, en Leclerc, die wél gestopt waren. Tsunoda, Lawson, Pérez, Zhou, en Hülkenberg reden op de full wets, de rest op de intermediates.
Rode vlag
Achter de Safety Car haalde Franco Colapinto nieuwe intermediatebanden. Toen hij weer aansluiting probeerde te vinden bij de rest van het veld, crashte hij, waarna de wedstrijdleiding niet anders kon dan met de rode vlag te zwaaien. Verstappen en de Alpines waren zo slim om bij de Safety Car geen pitstop te maken, en te wachten op de rode vlag. Dat zorgde ervoor dat deze drie mannen ook vooraan zullen starten bij de herstart na de rode vlag. Alle coureurs mogen hier nieuwe banden laten monteren.
Verschillende coureurs moeten nog straffen inlossen, waaronder Oscar Piastri. Daarnaast moet Norris nog vrezen voor een straf vanwege het startincident. Ook Russell, Tsunoda, en Lawson waren nog niet vrijgepleit. Hülkenberg werd ondertussen gediskwalificeerd, omdat hij hulp had gekregen om weer terug het circuit op te rijden.
Wat gebeurt met de punten?
De race werd na 33 ronden stilgelegd. Als de race niet meer hervat wordt, zou Verstappen dan tien punten krijgen, terwijl Norris voor de vierde plek zes punten zou krijgen. Als meer dan de helft van de 69 ronden verreden worden, maar minder dan 75 procent (minimaal 52 ronden), dan krijgt de coureur op de tweede plek veertien punten en de nummer vier negen punten minder.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties