Het Mercedes-wapen dat Red Bull in 2021 tegen ze gaat gebruiken

Het Mercedes-wapen dat Red Bull in 2021 tegen ze gaat gebruiken

Hoewel Red Bull de details van de RB16B goed weet te verhullen, is er al wel wat duidelijk geworden over de nieuwe bolide. Uit de foto's van de wagen waarmee Max Verstappen en Sergio Perez Mercedes uit moeten dagen is namelijk duidelijk geworden dat Red Bull voor een aangepaste achterwielophanging is gegaan. Het vernieuwde onderdeel heeft nu wat weg van de versie die Mercedes vorig jaar een significant voordeel bood.

Naast het DAS-systeem was de vernieuwde achterwielophanging van de Duitse renstal vorig jaar misschien wel de meest revolutionaire innovatie die doorgevoerd werd. Door technische Formule 1-analist Mark Hughes werd het zelfs onthaald als een 'briljant staaltje ingenieurswerk'. Red Bull Racing heeft voor het 2021-seizoen naar haar directe concurrent gekeken en gaat voor een soortgelijke aanpak.

Red Bull heeft de structuur van de achterwielophanging herzien. Het voorste been van de lage wishbone ligt nu achter de suspention rod, in 2020 lag deze er nog voor. Daarnaast is de hoge wishbone iets naar achteren verplaatst, terwijl ophangingsonderdelen daar tussenin dichterbij elkaar lijken te liggen. Foto's van de details vind je hier.

Wat bereikt Red Bull precies met dit geschuif? The Race meldt dat vooral op aerodynamisch gebied er vooruitgang geboekt wordt. De luchtstroom moet zo min mogelijk verstoord worden tussen de banden en het chassis in om de aerodynamische aspecten van de bolide te optimaliseren. De herindeling slaagt hier beter in dan de versie van de ophanging waarmee de RB16 voor de dag kwam.

Daarnaast komt het ook de prestaties van de diffuser ten goede omdat het vernieuwde ontwerp minder lucht naar de buitenkant van de bolide forceert. Nu de reglementen rondom de zijkanten van de vloer aangescherpt zijn, zou er veel meer van de luchtstroom 'gemorst' worden naast de auto. Met de vernieuwing is dit niet het geval meer, wat onder de streep de prestaties van de diffuser weer verbetert en dus voor meer neerwaartse druk zorgt.

Red Bull sleutelt onder toeziend oog

Bijzonder dat Red Bull een significante aanpassing heeft kunnen doen die ook op aerodynamisch gebied voor tijdswinst gaat zorgen, al helemaal omdat de reglementen grote aanpassingen, zonder gebruik van tokens, niet toestaan. Het vorige ontwerp van de ophanging zou problemen met de FIA voor de Oostenrijkse renstal echter kunnen voorkomen.

Bij het betreffende onderdeel zaten de wishbones afgelopen seizoen namelijk al vast aan wat de 'crashstructuur' van de bolide genoemd wordt. Daarom was het in de winterstop meer een geval van de bestaande ophanging herzien en kleine wijzigingen doorvoeren, in plaats van dat er voor een hele nieuwe versie gekozen moest worden. Vermoedelijk is dat hoe Red Bull hiermee weg komt onder toeziend oog van de FIA, er wordt immers verwacht dat de ontwikkelingstokens naar de versnellingsbak gegaan zijn in Milton Keynes.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Perez: 'Ik leerde van Verstappen hoe ik de auto het beste kon rijden'

Sergio Perez gelooft dat hij in de eerste wedstrijd van 2021 veel van Max Verstappen geleerd heeft. De Mexicaan heeft gekeken...

Sainz: 'Vanaf moment één was duidelijk dat Verstappen speciaal was'

Carlos Sainz is van mening dat het talent van Max Verstappen in hun gezamenlijke periode bij Toro Rosso al voelbaar was. In g...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Gewijzigd Formule 1-tijdschema Grand Prix van Emilia Romagna

De Formule 1 heeft een wijziging aangebracht aan het tijdschema van aankomend weekend naar aanleiding van het overlijden van...

Update | Red Bull zonder differentieelprobleem in Imola? 'Dan doen ze het ongetwijfeld goed'

Max Verstappen verloor door problemen met zijn differentieel drie tienden van een seconde per ronde aan het begin van de GP v...

F1 in het kort | Ferrari brengt nieuwe upgrades mee naar Imola

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Mol ziet kansen voor Verstappen in Imola bij wisselvallig weer

Volgens Olav Mol zou regen in Imola in het voordeel van Max Verstappen kunnen zijn. Wanneer het circuit zeiknat is, heeft de...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Lees meer

Net binnen

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Een boycot, lege brandstoftanks en spectaculaire duels in Imola

Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, gelegen in de Italiaanse stad Imola, heeft in de geschiedenis van de Formule 1 voor tal aa...

Lees meer