Hoe Mercedes ook in 2020 op technisch gebied de overhand wist te houden Formule 1
Formule 1

Hoe Mercedes ook in 2020 op technisch gebied de overhand wist te houden

Hoe Mercedes ook in 2020 op technisch gebied de overhand wist te houden

Mercedes wist ook in 2020 de concurrentie op technisch gebied te slim af te zijn. Formule 1-journalist en technicus Mark Hughes legt tegen het einde van het seizoen uit op welk gebied Mercedes dusdanig veel tijd heeft weten te winnen dit jaar dat het ook in het afgelopen jaar weer met gemak leek te gaan in Brackley.

Eerst heeft Hughes het over de motor. De architectuur van de motor is hetzelfde gebleven als voorheen maar in het ontbrandingsproces is significante progressie gemaakt die Mercedes ook meeneemt 2021 in. Mercedes was het enige team dat ondanks de aangepaste technische reglementen met een motor voor de dag kwam die meer vermogen had.

'De noodzaak om deze stap te zetten kwam, ironisch genoeg, van het vermogensvoordeel dat Ferrari het jaar daarvoor kende', stelt Hughes bij Formula 1. Dat Ferrari's vermogen zo drastisch gedaald is, versterkt alleen maar het effect van de kracht die Mercedes gewonnen heeft.

Mercedes sleutelt voor wendbaarheid

Diverse, meer zichtbare veranderingen waren rondom het chassis te zien. Zo veranderde Mercedes in 2020 de achterwielophanging volledig, wat veel geholpen heeft in het ontwikkelen van neerwaartse druk aan de achterkant van de auto. Een idee dat uit de koker van Lewis Hamilton kwam.

Vanuit een technisch oogpunt een zeer ambitieuze onderneming, al helemaal omdat de achterwielophanging nu aan de structuur achter de versnellingsbak zat. Dit verkleint de kans dat de bolide door de crashtest komt. Toch heeft het team, naar aansturen van Hamilton, de auto dynamisch kunnen verbeteren.

Hamilton merkte met de lange Formule 1-bolides van vandaag de dag dat in de trage bochten het insturen nou eenmaal lastig ging vergeleken met de kleinere, wendbaardere auto's. 'Om alsnog die hoek te kunnen nemen, moesten de Mercedes-rijders sneller dan gewenst de banden opbranden', noemt Hughes als gevolg.

Daarom ging Mercedes voor de aangepaste ophanging. Hiervoor moesten ze de motor iets naar voren leggen in het chassis en was de input shaft naar de versnellingsbak iets langer, het aangepaste ontwerp was de boosdoener in Oostenrijk, waar we Mercedes in de eerste twee races al over vibraties in de W11 hoorden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws