Horner staat nog altijd achter motorproject Red Bull: 'Zelfs Mercedes heeft dit niet' Formule 1
Formule 1

Horner staat nog altijd achter motorproject Red Bull: 'Zelfs Mercedes heeft dit niet'

Horner staat nog altijd achter motorproject Red Bull: 'Zelfs Mercedes heeft dit niet'

Christian Horner staat nog altijd achter het ambitieuze project van Red Bull Racing om een eigen motorafdeling op te zetten. Red Bull Powertrains heeft al veel werk moeten verrichten om voor 2026 klaar te zijn om te gaan racen. De beëindigde samenwerking kwam hard binnen bij de Oostenrijkse renstal, maar Red Bull twijfelde er niet aan om ambitieuze doelen te stellen. Met de hulp van Ford moeten deze doelen gehaald kunnen worden.

Na het vertrek van Honda werd het duidelijk dat Red Bull zijn eigen motorafdeling uit de grond wilde gaan stampen. Red Bull heeft als klantenteam namelijk niet altijd even veel geluk gehad en begon dus aan het eigen grote project. 'Het is ontzettend ambitieus, maar ik denk dat het gaat over controle nemen over ons eigen lot op de lange termijn', zegt Horner tegenover Motorsport.com. 'Toen Honda besloot zich terug te trekken uit deze sport, stonden we voor een dilemma: worden we weer een klantenteam, of gebruiken we dit moment om te investeren?'

Met een eigen motorafdeling in Milton Keynes is Red Bull één van de uitzonderingen in de Formule 1. Horner denkt zelfs een streepje voor te hebben op Mercedes door de auto en de motor op dezelfde plek te ontwikkelen. 'Voor de toekomst is het een unieke positie om het chassis en de motor op één plek te ontwikkelen. Net als Ferrari, hebben wij alles op één campus gevestigd. Dat creëert efficiëntie en synergieën, en zelfs Mercedes heeft geen gemeenschappelijk eigendom of bevindt zich niet op dezelfde campus wat betreft chassis en motor.'

Horner blij met enthousiasme Ford

Red Bull gaat het ontwikkelen van de motor niet helemaal alleen doen. De Oostenrijkse renstal gaat samenwerken met Ford, dat zich vooral gaat richten op het elektrische deel van de motor. 'Het is een rechttoe rechtaan partnerschap. Het enthousiasme dat ze toevoegen aan de organisatie is fenomenaal geweest.' Daarnaast investeert Ford ook nog eens vijftig miljard dollar in de batterijceltechnologie. 'Dat heeft voordelen, omdat het ons op gelijkwaardiger niveau brengt met sommige van onze concurrenten die natuurlijk toegang hebben tot die investering', aldus Horner.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws