Max Verstappen wist zijn poleposition niet om te zetten in een zege, maar de Nederlander was er wel als de kippen bij om Nico Hülkenberg, de held van de dag, te feliciteren met zijn eerste podium. De Duitser deelde het podium met de mannen van McLaren, een van hen dolblij en de ander flink gefrustreerd. De internationale media zijn het er over eens dat de strijd voor de titel nu echt losgebarsten is en dat Verstappen daar niet aan meedoet.
De Corriere dello Sport spreekt over typisch Engels weer en vergelijkt de regenbuien tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië met de Niagara-watervallen. ‘Een paar centimeter en je ligt ernaast. Dat overkwam velen, eerst de twee Ferrari’s, maar ook Verstappen’, zegt de krant over de glijpartijen op het spekgladde Silverstone. ‘Nachtmerries, een vuist tegen de muur en gescheld’, vatten de Italianen de Grand Prix samen. ‘Verstappen had het zwaar, maar er waren verzachtende factoren: De auto was afgesteld om pole te pakken (gelukt) en om op een baan met een beperkte kans op regen te rijden.’ De regen bleek allesbehalve beperkt te zijn.
Piastri zette een val voor Verstappen en viel er zelf in
De Italiaanse krant, die Hülkenberg aanwijst als beste coureur van de dag en Charles Leclerc als de slechtste, gaat ook in op de actie die Oscar Piastri een penalty bezorgde. ‘Hij zette een val klaar, maar trapte er zelf in’, concludeert Corriere dello Sport. ‘Wie weet of hij ervan droomde om Max te diskwalificeren, omdat hij te veel strafpunten op zijn licentie heeft’, stelt de krant, die eraan toevoegt dat de Australiër een gevaarlijke situatie creëerde voor zowel Verstappen als Lando Norris en Lance Stroll. De coureur kreeg een straf en vroeg later om van plek te wisselen met Norris. ‘Een barstje in het staal waar Norris van zal proberen te profiteren’, aldus de Italianen.
De Grand Prix van Groot-Brittannië ging van start op een nat circuit. ‘Verstappen verdedigde tegen de McLarens, Hamilton probeerde, zonder succes, Norris onder druk te zetten en Gasly reed Alonso voorbij’, vat het Spaanse AS. De start samen. De eerste helft van de race werd getekend door safetycars en uitvalbeurten. De McLarens haalden Verstappen als snel in. ‘De Nederlander zat zo op de limiet dat hij in Stowe rondgleed als op een 500cc motor zonder tractiecontrole’, beschrijft de krant de worstelende wereldkampioen. De prestaties van Stroll en Hülkenberg in de openingsfase worden geprezen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De Spaanse krant gaat uiteraard ook in op het incident aan het einde van de safetycar. ‘De straf. Piastri bracht het hele veld met piepende banden tot stilstand’, schetst AS. ‘Hij verraste Verstappen, maar de stewards gaven hem een tijdstraf van tien seconden. Weer startend achter de Australiër (na de safetycar, red.), verloor Max de controle over de auto, wederom in Stowe’, gaat de krant verder. Met dat incident verloor de Nederlander de aansluiting en flink wat plekken, want hij viel terug naar P10.
La Gazzetta dello Sport heeft slecht nieuws voor de Verstappen-fans. ‘Verstappens wonderen zijn niet meer genoeg voor Red Bull’, stelt de krant, die ook weinig vertrouwen heeft in Ferrari. ‘Ze moeten alles op een rijtje zetten en vooral gaan focussen op 2026’, luidt het advies. De Ferrari’s werden genoemd als kanshebbers voor poleposition, maar startten uiteindelijk op rij drie. ‘Silverstone gaf hoop, maar we kregen in plaats daarvan teleurstelling’, aldus de publicatie. De krant raadt het team aan Hamiltons visie te volgen qua werk en qua auto. ‘Hij won sinds 2008 zeven wereldkampioenschappen, Ferrari geen enkele’, luiden de snoeiharde woorden richting de scuderia.
Verstappen gleed 300 kilometer lang in het rond
De Italiaanse krant is gecharmeerd van Verstappens vaardigheden, maar stelt vast dat deze niet genoeg zullen zijn in de jacht op een vijfde titel. ‘Verstappen, die als een waar fenomeen pole pakte, worstelde tijdens de race. Het is één ding om een enkele ronde op de limiet te rijden, maar een heel ander ding om dat 300 kilometer lang te doen’, zegt La Gazzetta dello Sport. ‘De regen hielp Max niet, maar de McLarens waar objectief gezien onbereikbaar voor iedereen’, menen de Italianen. De krant ziet Norris en Piastri nu als de enige overgebleven kanshebbers voor de titel.
In Groot-Brittannië kijkt men uiteraard vooral naar de zege van thuisheld Norris. ‘De Britse Grand Prix heeft bakken aan races van superlatieven voortgebracht en die van dit jaar verdient daar een plekje tussen’, stelt The Guardian. ‘Norris wilde deze zege al sinds zijn Formule 1-carrière begon in 2019. Zijn zege was een gecontroleerde rit op verraderlijke asfalt dat zelfs de beste coureurs op de proef stelde’, prijst de krant de McLaren-coureur, die zelf toegaf dat dit niet de zege was waar hij het hardst voor moest vechten. ‘De controverse staat centraal’, meent de krant.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Met de controverse doelt The Guardian uiteraard op de straf van Piastri. ‘Aan het einde van de safetycarperiode, remde de Australiër hard. Verstappen reed erlangs zodat hij hem niet zou raken’, beschrijft de krant. ‘De stewards keken ernaar en concludeerden dat hij Verstappen dwong tot een ontwijkende actie.’ De Australiër was het hier zelf niet mee eens en liet dat duidelijk merken. De Britse publicatie stelt vast dat de straf Piastri de zege heeft gekost. Er is ook nog een kleine uithaal naar de FIA. Piastri weigerde te zeggen hoe hij zich voelde, wetende dat het een straf tot gevolg kon hebben. ‘Het is een ongezond en onbevredigend scenario’, aldus The Guardian.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties