Yuki Tsunoda levert nog steeds niet de resultaten waarop Red Bull Racing had gehoopt. De Japanner voelt zich wel comfortabeler in de auto, maar goede punten blijven voorlopig uit. Liam Lawson kreeg aan het begin van het jaar slechts twee races om zichzelf te bewijzen en wil eigenlijk niet echt een oordeel vellen. Wel vindt hij dat er te veel over een onderwerp wordt gepraat.
De Nieuw-Zeelander kiest er vaak voor om zich afzijdig te houden, omdat hij maar twee races kreeg naast Max Verstappen. Tsunoda zit sinds de Grand Prix van Japan in de auto, maar men vraagt zich af of hij veel betere resultaten levert dan Lawson misschien had kunnen laten zien. Momenteel gaat het gerucht rond dat Verstappen volgend jaar weer een nieuwe teamgenoot krijgt: Isack Hadjar. In de persconferentie, waarbij F1Maximaal.nl ook aanwezig was, wordt Lawson naar de Fransman gevraagd.
'Het is een heel moeilijke plek om te zijn', begint hij. 'Voor mij is het lastig om echt terug te kijken en een goede vergelijking te maken, gewoon omdat het maar twee races waren. Ik denk dat mijn advies zou zijn: zorg dat je je goed voorbereid', vervolgt hij. 'Ik probeerde alles te doen wat ik kon. Natuurlijk kun je achteraf dingen beter doen. Ik zou zeggen: negeer alles wat er gezegd wordt. Ik denk dat er misschien te veel gepraat wordt over hoe moeilijk het is', geeft Lawson aan, die denkt dat dat vooral een onderwerp in de media is.
Complimenten voor Hadjar
Dat klopt, want er gaat geen weekend voorbij of er wordt over 'de vloek van het tweede Red Bull-zitje' gepraat. Als een Red Bull-junior het beter doet dan de teamgenoot van Verstappen, wordt er direct gespeculeerd over een rijderswissel. 'Uiteindelijk zijn we allemaal coureurs. We moeten genoeg zelfvertrouwen hebben om in deze sport te zitten. We komen hier niet met het idee dat anderen beter zijn dan wij; anders zouden we hier niet zitten', verklaart Lawson. 'Ik denk dat je vertrouwen in jezelf moet hebben.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Naast Verstappen rijden is niet niks. Naast de baan is hij behulpzaam en komt hij op voor zijn teamgenoot, maar op de baan telkens een paar tienden om je oren krijgen, is niet fijn. 'Isack heeft dit jaar goed gepresteerd. Als dat zo is (de promotie, red.), moet hij zich gewoon focussen op zijn werk, zich zo goed mogelijk voorbereiden, en niet luisteren naar wat er gezegd wordt over hoe het zou zijn. Niemand weet dat echt, behalve de jongens die het zelf hebben meegemaakt.'
Lawsons plannen voor 2026
Voor Lawson is het zeker dat hij niet opnieuw naar Red Bull promoveert. Of hij bij Racing Bulls blijft in 2026, is nog niet duidelijk, maar wel zijn doel. 'Voor ons coureurs is het het belangrijkste om in de Formule 1 te zitten, dus we richten ons op het bemachtigen van een stoeltje. Eerlijk gezegd is dat nu mijn doel', zegt Lawson. Hij geeft aan dat er geen gesprekken lopen met andere teams: 'Op dit moment overleggen we vooral met Red Bull en proberen we een zitje te krijgen waar ik nu zit', onthult hij.
'Verder denk ik dat het punt is bereikt waarop de meeste van die andere stoeltjes eigenlijk wel vergeven zijn, zou ik zeggen', besluit Lawson. De line-up van Mercedes is echter nog steeds niet bevestigd, al is de kans zeer groot dat de Zilverpijlen doorgaan met Kimi Antonelli en George Russell. Ook bij Alpine moet nog een zitje bevestigd worden, en beide stoeltjes van Racing Bulls. Als Hadjar promoveert, wordt er gezegd dat Arvid Lindblad, die nu in de Formule 2 rijdt, zijn stoeltje zal pakken. Lawson blijft dan waar hij is.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties