11 sunday montecarlo 2024 monaco leclerc ferrari Formule 1
Formule 1

Leclerc heerst in straten van Monaco, Verstappen met zeer moeizame sessie

11 sunday montecarlo 2024 monaco leclerc ferrari

Charles Leclerc heeft ook de tweede vrije training als snelste afgesloten. Na verschillende pogingen kwam Lewis Hamilton tot een derde tijd, vlak achter Oscar Piastri en voor Lando Norris. De Racing Bulls-coureurs stonden knap vijfde en zesde, al wist Isack Hadjar niet één, maar twee keer te crashen. Max Verstappen sloot de sessie als tiende af, vlak voor Yuki Tsunoda.

Na een onderbreking van enkele uurtjes werden de Formule 1-coureurs weer losgelaten. Ze mochten in de tweede vrije training een uur lang vertrouwen opbouwen in de krappe straten van het prinsdom. Alle coureurs grepen meteen hun kans en reden in de openingsminuten alweer naar buiten. Daarbij zagen we aan het begin van de sessie vooral de mediumbanden. De reden daarvoor is dat deze banden vermoedelijk de favoriete racebanden zullen zijn.

De tweede vrije training staat ook in het teken van de racesimulaties. Die kunnen dit jaar iets belangrijker zijn dan in andere jaren, nu de verplichte tweestopper voor een strategisch schouwspel zal zorgen. De coureurs werken hun racesimulatie in VT2 doorgaans af met de set banden, die ze aan het begin van de sessie gebruiken. Dat was bij de meeste teams de mediumband (C5). Alleen Charles Leclerc en de Saubers (hard) en Carlos Sainz en Oliver Bearman (zacht) vormden daar uitzonderingen op.

Vroege rode vlag, Verstappen op P1

Van de topteams zette Lewis Hamilton als eerste een rondetijd neer, maar hij werd opgehouden door Alexander Albon. Zijn eerste tijd werd dan ook al snel aangescherpt door Leclerc op de harde banden, al was het verschil klein. De McLarens namen het stokje vooraan over, waarbij Piastri twee tienden sneller was dan Norris. Verstappen schoot bij zijn eerste poging met 1:12,9 naar de eerste tijd, al waren de coureurs nog een kleine twee seconden langzamer dan Leclerc in VT1.

Verstappen klaagde vooral over het slechte gevoel bij het opschakelen, maar de coureurs kregen geen tijd om zich verder te verbeteren. Na zeven minuten stuurde Isack Hadjar namelijk te scherp in voor de chicane na de tunnel. De Racing Bulls-coureur raakte de muur en veroorzaakte de eerste rode vlag van de sessie. Hij viel eerst stil, maar reed daarna toch langzaam terug naar de pitstraat.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Crash voor Piastri!

Na een korte onderbreking werden de coureurs met 46 minuten op de klok weer op pad gestuurd. De vier topteams lieten meteen hun snelheid zien. Verstappen werd al snel terugverwezen tot de zesde plek, achter Piastri, Kimi Antonelli, George Russell, Lewis Hamilton, en Pierre Gasly. De favoriet tot nu toe is echter Charles Leclerc, en de Monegask maakte die rol zelfs op harde banden volledig waar. Met een 1:12,1 was hij vier tienden sneller dan wie dan ook.

Verstappen kwam niet tot een volgende snelle ronde, want kampioenschapsleider Oscar Piastri zorgde voor de volgende rode vlag. De McLaren-coureur raakte de muur in de eerste bocht frontaal met een snelheid van ongeveer honderd kilometer per uur. Wonder boven wonder was alleen zijn voorvleugel kapot. Hij kon dus terugrijden naar de pitstraat en met een nieuwe voorvleugel weer op pad gaan.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Leclerc een klasse apart

Na de tweede rode vlag was het tijd voor kwalificatiesimulaties op de zachte banden. Fernando Alonso trapte het bal af en greep de snelste tijd met slechts 0,016 seconden voorsprong op Leclerc. Hij werd afgetroefd door Hamilton, die nog steeds op mediumbanden reed. Alonso heroverde de leiding met een 1:11,890.

Leclerc ging halverwege de eerste sessie als eerste topper met zachte banden naar een 1:11,414. Daarmee had hij bijna een halve seconde voorsprong op Alonso, maar hij was nog wel iets langzamer dan zijn eigen tijd uit VT1. De Monegask versnelde bij zijn volgende poging naar 1:11,3, terwijl Norris met een halve seconde achterstand de tweede plek overnam. Verstappen had het op zachte banden lastig en kwam acht tienden tekort, met een zevende tijd.

Na veertig minuten leidde Leclerc voor Norris, Hamilton, Alonso, Alexander Albon, Carlos Sainz, Verstappen en Piastri. Bij een nieuwe poging schoof Verstappen een plekje op, maar hij kwam alsnog zeven tienden tekort. Mercedes had het ook lastig en was niet vooraan terug te vinden. Leclerc bleef de ene na de andere topronde klokken, en benaderde zijn snelste tijd tot op 0,011 seconden.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Racesimulaties grotendeels overgeslagen

De coureurs kennen het belang van de kwalificatie in Monaco, en er waren dan ook veel coureurs die slechts enkele ronden met brandstof aan boord reden. De teams richtten zich vooral op de kwalificatiesnelheid. Met tien minuten te gaan stonden de Ferrari's vooraan, met Hamilton nu een tiende achter Leclerc. De McLarens waren inmiddels aangesloten op plekken drie en vier, terwijl Racing Bulls verrassend goed presteerde op de vijfde en zesde plekken.

Verstappen was afgezakt tot de tiende plek en richtte zich op een racesimulatie. Piastri bleef zich op snelle rondetijden richten en schoof op tot de tweede plek. Verstappen maakte ook geen vlekkeloze long run mee want de Nederlander schoot in de middensector even rechtdoor, waarna het lastig was om de achteruit van de RB21 te vinden. Vooraan bleef de pikorde ongewijzigd. Leclerc sloot de sessie dus als snelste af, voor Piastri, Hamilton, Norris, Lawson, Hadjar, Alonso, Albon, Antonelli, en Verstappen, met Tsunoda en Russell net buiten de top tien.

Uitslag tweede vrije training GP van Monaco 2025

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws