Charles Leclerc zag in Hongarije zijn eerste kans op een Grand Prix-zege in 2025 in rook opgaan na een opmerkelijk technisch mankement. George Russell speculeerde er flink op los, maar heeft het volgens Leclerc bij het verkeerde eind met zijn analyse. De Ferrari-coureur reageerde daarnaast op de enorme zoektocht van Red Bull Racing, Ferrari, en Mercedes naar hét geheim van McLaren.
Leclerc stuntte op de Hungaroring met een poleposition. De Monegask behield de leiding bij de start van de race en leek een serieuze kanshebber om McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris af te troeven richting de zege. In de laatste stint viel Leclerc echter steeds verder terug vanwege een probleem met zijn SF-25. Ferrari heeft nooit gedeeld wat het probleem precies was, maar Leclerc bevestigde wel al dat het om een probleem met het chassis ging.
Leclerc geïrriteerd door woorden van Russell
Russell profiteerde van de problemen bij zijn concurrent en kon de laatste podiumplek pakken. 'Toen ik zag hoe traag hij was, ging ik er wel al vanuit dat hij een probleem had', vertelde Russell in Hongarije. 'Het enige wat ik kan bedenken is dat hun auto te laag afgesteld was, en dat ze de bandendruk moesten verhogen in de laatste stint. Ze gebruikten ook een engine mode, waardoor de motor trager werd aan het einde van het rechte stuk, en daar slijt de plank onder de auto het meest.'
Ferrari kreeg in China ook al een dubbele diskwalificatie te verwerken vanwege te veel slijtage aan de plank onder de auto, waardoor de analyse van Russell niet zo vreemd leek. Leclerc lijkt zich er in gesprek met onder meer F1Maximaal.nl echter aan te ergeren dat Russell zich niet met zijn eigen team bemoeit. 'Ik ga hier niet op reageren', laat Leclerc optekenen, voordat hij toch iets uitgebreider reageert.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het maakt me niet echt uit wat George (Russell, red.) gezegd heeft na de race', deelt de 27-jarige, die zich in Hongarije ook al kritisch uitliet over het geklaag van de Mercedes-coureur over de boordradio. 'De situatie is veel complexer dan hoe hij het over laat komen, maar ik wil hier niet te veel op reageren. Ik heb na de race in Boedapest al gezegd dat we niet in detail gaan treden over wat er gebeurd is. Ik kan alleen zeggen dat het iets is dat we proberen op te lossen. Daar werken we allemaal aan, maar het enige wat ik er verder over kan zeggen is dat het veel complexer is dan wat George roept.'
Leclerc geeft zijn fout toe
Red Bull domineerde in 2023 nog, en Leclerc gaf toen in Zandvoort aan dat hij niet dacht dat het Oostenrijkse team voor 2026 nog achterhaald kon worden. 'Ik had het duidelijk fout', grinnikt de Ferrari-coureur. 'Daarom zal ik het woord onmogelijk ook niet meer gebruiken. McLaren heeft ons allemaal weten te verrassen. Zij zijn dé verrassing van het jaar. We dachten allemaal dat we een stap vooruit gezet hadden.'
'We dachten ook allemaal dat het in het laatste jaar onder deze reglementen dichter bij elkaar zou zitten. Dat is ook het geval voor Red Bull, Mercedes, en Ferrari, maar McLaren lijkt iets gevonden te hebben dat de rest niet gevonden heeft. Ze hebben ongelofelijk werk geleverd. Het is nu aan ons om beter werk te leveren en om hen in te halen. Daar is het nu natuurlijk wat te laat voor, want ze hebben een behoorlijk grote voorsprong in het kampioenschap. Het wordt dus lastig als het om de titel gaat, maar we blijven ons erop richten dat we zo snel mogelijk weer races kunnen winnen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Klopjacht op McLaren
Red Bull maakte aan het begin van het seizoen serieus werk van het ontdekken van het grote McLaren-geheim. Zo werd gekeken naar vloeistoffen in de banden, en onderdelen die bij een bepaalde temperatuur gingen smelten. Leclerc geeft toe dat Ferrari zich ook bezig heeft gehouden met de bandenmagie van McLaren. 'Dat is een hele goede vraag. De paddock is heel klein. Elk jaar zijn er ook weer monteurs en engineers die van één team naar een ander team gaan.'
'Dan hoor je dus wel eens wat, waardoor je in een bepaalde richting begint te denken', vervolgt Leclerc. 'Dan begin je na te denken over hoe ze dit voor elkaar krijgen, en de media speelt natuurlijk ook een grote rol in het uitvogelen van het geheim van McLaren. Het is onze prioriteit om hier bovenop te zitten en om ervoor te zorgen dat we niet achter de feiten aanlopen met de laatste ontwikkelingen. We moeten ervoor zorgen dat we dingen ontdekken die andere teams nog niet gevonden hebben, want als je de rest volgt, kun je hooguit het tweede team worden.'
Leclerc geeft toe dat het zeer opmerkelijk is dat McLaren dit jaar zo dominant is. 'Aan het einde van een tijdperk is het duidelijk dat alle teams proberen uit te vogelen wat er aan de hand is, als een team zo'n grote stap zet als McLaren gedaan heeft, want ze zijn dit jaar echt dominant. Het speelt een rol in onze hoofden, maar we voeren die ontwikkelingsstrijd liever zelf aan en proberen oplossingen te vinden die de rest nog niet gevonden heeft.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties