Leclerc start achteraan de grid in Rusland dankzij nieuwe Ferrari-motor Formule 1
Formule 1

Leclerc start achteraan de grid in Rusland dankzij nieuwe Ferrari-motor

Leclerc start achteraan de grid in Rusland dankzij nieuwe Ferrari-motor

Charles Leclerc rijdt in Rusland met een vernieuwde Ferrari-motor. Hierdoor zal de Monegask achteraan de grid moeten starten. De motor moet een stap voorwaarts betekenen voor het Italiaanse team, dat het gat naar de concurrenten probeert te dichten. Naar verluid zou de update 15 pk opleveren, waardoor Ferrari qua vermogen op gelijke hoogte kan komen met Honda en Renault.

De winst komt niet uit een nieuwe verbrandingsmotor, maar uit de elektrische infrastructuur eromheen. De huidige 'engine freeze', die ervoor zorgt dat de motor zelf niet aangepast mag worden, geldt niet voor de bedrading en infrastructuur om de krachtbron heen. Ferrari gaat naar verluidt overstappen van een systeem met 400 volt naar een systeem met 800 volt, waarbij de energie, die wordt gewonnen uit de MGU-K en MGU-H, op een andere manier zal worden gebruikt. 'Deze beslissing is een voorzorgsmaatregel na de crash in Hongarije, waarbij de batterij beschadigd raakte', zo schrijft Ferrari in het persbericht.

Ferrari liep vorig jaar tegen een achterstand op motorisch gebied aan na een schikking met de FIA. De Italianen maakten in 2019 gebruik van een illegale constructie in de motor, hetgeen werd bestraft. De achterstand op de concurrenten werd geschat op 20 pk. Dit gat kan voor een groot deel worden gedicht door de nieuwe motor, waardoor Ferrari weer competitiever zou moeten worden. Leclerc mag de nieuwe motor als eerste uitproberen, maar wel met de consequentie dat hij achteraan moet starten in Sochi.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws