Voorbeschouwing GP Rusland | Verstappen wacht een monsterklus in Sochi Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Rusland | Verstappen wacht een monsterklus in Sochi

Voorbeschouwing GP Rusland | Verstappen wacht een monsterklus in Sochi

Na een stampvolle triple header en een vrij weekend is het weer tijd voor een nieuwe Grand Prix, aankomend weekend in Rusland. In Sochi barst de kampioensstrijd weer los tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, maar wat zal er overblijven van die strijd op het circuit? Met minimaal één gridstraf voor Verstappen lijken alle seinen op groen te staan voor zijn concurrent. Met deze voorbeschouwing van F1Maximaal ben jij optimaal voorbereid op het raceweekend dat komen gaat.

We racen dit weekend op het Sochi Autodrom, een door Hermann Tilke ontworpen baan aan de Zwarte Zee. Het circuit is nog geen zeven jaar oud, want al in 2014 werd de baan gebouwd en direct in gebruik genomen. Het circuit is 5,8 kilometer lang en daarmee wat aan de lange kant, als je het gemiddelde erbij pakt. Officieel is het Sochi Autodrom onderdeel van het Olympisch park in Sochi, waardoor de baan omringd is door schaatsbanen, curlingbanen en honderden hotels.

Sochi is een Olympisch biljartlaken

Onder de Formule 1-fans en de coureurs staat het Sochi Autodrom doorgaans bekend als 'biljartlaken'. Dit komt omdat het circuit bijna Nederlands plat is. Het totale hoogteverschil bedraagt namelijk maar 1,9 meter en dat maakt het circuit het platste circuit van de Formule 1-kalender. Daarmee is de baan in Sochi een tegenhanger van Spa-Francorchamps, waar het totale hoogteverschil 102 meter is. Ook staat het asfalt erom bekend dat het letterlijk glad is, waardoor coureurs die weinig grip nodig hebben kunnen excelleren in Rusland.

Voorbeschouwing GP Rusland | Verstappen wacht een monsterklus in Sochi

Het Sochi Autodrom in Rusland. (Foto: Mercedes AMG F1)

De eerste sector van het circuit begint met een lang recht stuk, dat door een flauwe eerste bocht eigenlijk doorgetrokken wordt tot aan bocht 2. Dit aspect is erg interessant voor de start, want dat maakt een eerste startpositie voor de race minder aantrekkelijk. Door het lange rechte stuk en de mogelijkheden voor een slipstream gebeurt het dan ook vaak dat de nummer twee of drie als eerste mag aanremmen voor bocht 2. Dan volgt een lange doordraaier op hoge snelheid, een bocht die doet denken aan de bekende bocht 8 van het Formule 1-circuit in Istanbul, Turkije.

Bochtige en technische sectoren

De tweede sector is erg technisch, met hoekige bochten, veel remzones maar ook een belangrijke exit richting het rechte stuk naar sector 3. Zoals op de track map goed te zien is, zijn dat veelal snelle bochten, die veelal in de vierde of vijfde versnelling genomen zullen worden. Met de sterke mechanische grip van de RB16B zou het dan ook geen verrassing zijn als dit het gedeelte is waar Red Bull Racing het meeste tijd zal gaan winnen ten opzichte van aartsrivaal Mercedes.

Ook de derde sector is wederom hoekig, met een haast rechthoekige laatste bochtencombinatie. Ook hier zijn alle bochten met de huidige Formule 1-auto's vrij snel, wat inhoudt dat geen enkele bocht normaliter in de tweede versnelling zal worden genomen aankomend weekend. Wat dat betreft zijn inhaalacties in langzame remzones dus niet van toepassing en is een goede exit richting start-finish van levensbelang om een inhaalactie te wagen op het rechte stuk richting bocht 2.

Weinig grip, en regen maakt dat nog veel erger

Wat betreft de afstellingen van de Formule 1-auto's zullen de teams zich vooral focussen op balans en grip op de baan, mede omdat het circuit in Oost-Rusland vaak glad is. De coureurs zullen dus hameren op stabiliteit in de remzones en de bochten, om zo volledig om de auto te kunnen leunen in de snelle bochten. Wie zich inhoudt op Sochi verliest tijd en dus moet de auto voorspelbaar zijn om in elke bocht met het mes tussen de tanden te rijden.

Ook is het de vraag wat het weer gaat doen, of in zekere zin, hoe de teams met de voorspelde regen zullen omgaan. Voor zowel de trainingen, kwalificatie als de race is er regen voorspeld en dat zou er voor kunnen zorgen dat alle draaiboeken de prullenbak in kunnen. Voor de kwalificatie is de kans op regen zelfs 95 procent, waardoor de zaterdag nog wel eens een heel bijzondere dag kan worden. Ook tijdens de race is er zo'n 70 procent kans op regen, waardoor de teams in het bepalen van de set-up ook rekening moeten houden met de grip van de auto op een natte baan.

Start Verstappen in Sochi achteraan?

De grote vraag is hoe de verhoudingen in het kampioenschap zich zullen ontwikkelen bij de Russische Grand Prix. Momenteel gaat Verstappen in het WK nipt aan de leiding met 226,5 punten, vijf punten meer dan concurrent Hamilton. Het lijkt er echter op alsof Hamilton dit weekend flink wat voordelen geniet. Zo zal Verstappen om te beginnen op de startgrid al drie plekken naar achteren worden gezet wegens zijn crash met Hamilton in Italië.

Dan is er nog de vraag wat Red Bull gaat doen met de Honda-motor achterin de RB16B. Red Bull zal ergens in dit restant van het seizoen een vierde motor moeten inzetten, omdat de huidige derde motor van de Nederlander het niet vol zal kunnen houden tot en met november. Een vierde motor betekent een fikse gridstraf, dus het is zaak om een penalty 'slim' te plannen. De keuze om dat aankomend weekend in Rusland te doen ligt voor de hand, want Mercedes is doorgaans het te kloppen team in Sochi en het pakken van een gridstraf door Verstappen zou relatief gezien dus de minste pijn op kunnen leveren.

Verstappen in 2020: Met een beetje geluk op P2

Ondanks de geweldige reeks van Mercedes (het team won altijd in Sochi, red.), deed Verstappen het vorig seizoen naar behoren op het Olympisch Park. Bij de kwalificatie splitte hij de twee Mercedes-auto's, waardoor hij vanaf P2 mocht starten bij de race. Door een slechte start viel de Red Bull-coureur terug naar P4, maar daar kon uiteindelijk P2 van worden gemaakt, omdat Hamilton een dubbele tijdstraf aan zijn broek kreeg na het uitvoeren van een illegale proefstart voorafgaand aan de race. De Nederlander had dus een beetje geluk nodig om de twee Mercedes-auto's te kunnen 'splitten', iets wat dit jaar waarschijnlijk ook het geval zal zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws