Leclerc wil 'volledig beeld krijgen' van pitstopstrategie Ferrari tijdens safety car Formule 1
Formule 1

Leclerc wil 'volledig beeld krijgen' van pitstopstrategie Ferrari tijdens safety car

Leclerc wil 'volledig beeld krijgen' van pitstopstrategie Ferrari tijdens safety car

Charles Leclerc wil graag met Ferrari bespreken wat de reden was achter het niet stoppen tijdens de safety car-periode in de Grand Prix van Groot-Brittannië. De Monegask lag aan de leiding toen Esteban Ocon stilviel en de safety car de baan op werd gestuurd. In tegenstelling tot teamgenoot Carlos Sainz moest Leclerc echter doorrijden op zijn harde banden.

'Ik wil het erover hebben met het team en een volledig beeld krijgen van de reden hierachter, zo opent de 24-jarige tegenover Motorsport.com. 'Natuurlijk voelde ik persoonlijk dat ik in het eerste deel van de race erg sterk was en dat ik een beetje tijd verloor - of dit het eindresultaat zou hebben veranderd, ik denk niet dat dat zo zou zijn geweest, maar voor de toekomst moeten we alles controleren.'

Leclerc was niet van plan om zijn eigen plan te trekken door wel naar binnen te gaan tijdens de safety car-periode: 'Nee, want het was natuurlijk erg laat en het team zei dat ik buiten moest blijven. Dan kan ik natuurlijk niet naar binnen komen als dat niet zo is afgesproken en dat is hoe het is gegaan.' Uiteindelijk verloor Leclerc de tweede én derde plek aan Sergio Pérez en Lewis Hamilton.

Binotto wilde Leclerc opvrolijken: 'Maar dan nog was mijn teleurstelling groot'

Mattia Binotto kwam na afloop van de race kijken bij zijn coureur en wilde hem opvrolijken: 'Dat probeerde hij, maar dan nog was mijn teleurstelling groot', zegt Leclerc, die terugblikt op de wedstrijd: 'Het was een achtbaan van een race. In de eerste ronde beschadigde ik mijn voorvleugel en toen dacht ik al dat het voorbij was, er was best veel onderstuur. Toen speelde ik een beetje met wat schakelaars en kreeg ik een sterkere voorkant.'

Leclerc had schade opgelopen door contact met Pérez tijdens de herstart na de rode vlag-periode. Na wat aanpassingen doorgevoerd te hebben, keerde de snelheid in de F1-75 weer terug bij de 24-jarige Ferrari-coureur: 'Daardoor voelde de overwinning steeds meer mogelijk, maar toen kwam natuurlijk de safety car en dat was het dan. Het is frustrerend.'

Leclerc op de limiet in gevecht met Pérez en Hamilton

Na de safety car-herstart moest Leclerc het gevecht aangaan met Pérez en Hamilton en dat leverde spectaculaire beelden op, weet ook de Monegask zelf: 'Het was best op de limiet. En ik moest wel op de limiet zitten om mijn positie te behouden, wat in eerste instantie lukte. Ik denk niet dat ik het veel beter had kunnen doen dan dat. Het was leuk, maar aan de andere kant was ik zwaar gefrustreerd. Ik zat op de limiet, maar ik moest wel.'

'Ik zat op oude banden en dat was erg lastig', gaat de voormalig Formule 2-kampioen verder. 'Ik moest alles gebruiken en aangrijpen wat mogelijk was. Ik dacht ook al die tijd dat alles nog mogelijk was en ik gaf alles tot en met het einde. Het was niet genoeg, maar hoewel ik wist dat het erg, erg lastig voor me zou worden, geloofde ik erin tot de laatste ronde', besluit Leclerc.

Altijd al willen schrijven over Formule 1? Solliciteer dan nu bij F1Maximaal!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws