Marko legt verval AlphaTauri uit: 'Dat conflict verspreidde zich door de hele organisatie' Formule 1
Formule 1

Marko legt verval AlphaTauri uit: 'Dat conflict verspreidde zich door de hele organisatie'

Marko legt verval AlphaTauri uit: 'Dat conflict verspreidde zich door de hele organisatie'

Het contrast is momenteel enorm tussen de teams van Red Bull Racing en AlphaTauri: Red Bull heeft alle races, inclusief de sprintraces, gewonnen, terwijl AlphaTauri laatste staat in het kampioenschap. Teamadviseur Helmut Marko is logischerwijs dan ook niet tevreden over de situatie bij het zusterteam, en legt uit hoe deze situatie tot stand is gekomen, en hoe hij van plan is om het probleem op te lossen.

In het verre verleden waren de beide teams nog aan elkaar gewaagd. Zo eindigde Toro Rosso in 2008, mede dankzij de zege van Sebastian Vettel, nog als zesde in het constructeurskampioenschap, bóven Red Bull Racing, dat zevende eindigde. Nu is het ene team dus de hekkensluiter en het andere team de alleseter in de wereld der Formule 1. 'Dat vraag ik me ook af', reageert Marko op de vraag hoe het kan dat de Red Bull-auto zoveel sneller is dan die van AlphaTauri.

Om de vraag verder te beantwoorden, duikt Marko het verleden in. 'AlphaTauri, of Toro Rosso zoals het destijds heette, werd opgericht om jonge talenten beter te kunnen opleiden. We kregen toen de garantie van de Formule 1 dat we dezelfde auto konden gebruiken bij Red Bull en bij AlphaTauri. Dat betekende dat het puur een team was, dat geen technische ontwikkeling nodig had, geen aerodynamica, niks', zo legt Marko het Red Bull-slimmigheidje uit aan The Young Economist.

Zege Vettel luidt keerpunt in

'Toen won Sebastian Vettel opeens in Monza, waarna er veel geschreeuwd werd en de regels werden aangepast. Toen moesten we in Faenza een compleet nieuwe infrastructuur bouwen. Dat is heel complex, zowel financieel als qua personeel, dus dat startvoordeel viel weg', betreurt de Oostenrijker. 'Daarnaast hadden we ook nog verschillende motoren voor beide teams omdat we niet altijd dezelfde motoren konden krijgen, en daardoor liepen de plannen tussen Italië en Engeland steeds verder uit elkaar. AlphaTauri had ontwerpers, en wij hadden Adrian Newey, die dacht dat als AlphaTauri dezelfde middelen had als Red Bull, dat ze dan beter zouden zijn dan Red Bull (vanwege de motor, red.). Dat conflict spreidde door de hele organisatie', aldus Marko over de periode waarin beide teams aan elkaar gewaagd waren.

'We hebben nog een race gewonnen met Pierre Gasly', zo herinnert Marko zich een tijdelijke opleving', maar nu gaat het helemaal slecht met de nieuwe reglementen, waarbij de focus op aerodynamica ligt, en daar is het het kwaad geschied. Er komen nu twee nieuwe managers, en er zijn duidelijkere structuren. AlphaTauri heeft een afdeling in Bicester, in Engeland, met zo'n 150 mensen. Die verhuizen nu naar een gebouw in Milton Keynes, en de instructies zijn duidelijk: alles dat reglementair toegestaan is, moet van Red Bull worden overgenomen. Geen eigen projecten meer, en zoveel mogelijk gebruik maken van synergieën.'

AlphaTauri is momenteel een dure grap voor Red Bull

Het sportieve aspect is niet het enige probleem bij AlphaTauri. 'Waar Red Bull ook beter is, is in de marketingafdeling. Red Bull Racing verdient geld, AlphaTauri kost geld', geeft Marko toe. 'Het team is niet alleen sportief slechter, maar het kost ook geld en dat is niet erg aangenaam natuurlijk.' De ervaren Oostenrijker legt uit hoe het mogelijk is dat Red Bull Racing wél winst maakt. 'Dat hangt van het succes af. Je krijgt van Liberty Media een uitbetaling die afhankelijk is van je plek in het kampioenschap. Daarnaast hebben we bij Red Bull Racing 52 sponsoren of partners. Die leveren samen ruim 240 miljoen euro per jaar op. We maken bij Red Bull Racing winst. We maken geen winst bij Red Bull Powertrains, onze motorafdeling, maar als Formule 1-team maken we dus winst.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws