McLaren mag auto niet ontwikkelen in de winter: 'Komt door Mercedes-motor' Formule 1
Formule 1

McLaren mag auto niet ontwikkelen in de winter: 'Komt door Mercedes-motor'

McLaren mag auto niet ontwikkelen in de winter: 'Komt door Mercedes-motor'

McLaren zal komende winterstop andere dingen doen dan in alle andere seizoenspauze's. Normaliter optimaliseren de teams hun bolides voor het seizoen erop, maar de renstal uit Woking is vanwege het nieuwe tokensysteem en de switch naar de Mercedes-motoren buitenspel gezet. Technisch directeur James Key verwacht echter geen achterstand op te lopen ten opzichte van zijn concurrenten.

Vanaf komende winter mogen de teams ieder jaar maar enkele aspecten van de auto veranderen en krijgen daar zogeheten tokens voor. Als je al je tokens hebt opgebruikt, zit je auto-ontwikkeling erop. Omdat McLaren overstapt van de Renault-motoren naar de Mercedes-motoren moet men alle tokens inzetten om de overstap te bewerkstelligen. Zo is een geheel nieuwe motor en de daarbij horende chassisaanpassing essentieel, maar dat betekent dat het de aerodynamica met rust zal moeten laten.

Een probleem noemt Key het in gesprek met Auto, Motor und Sport niet. 'Alles wat we in de winter willen veranderen moeten we nu al doen, dus de fabriek draait op volle toeren. Omdat de regels ten opzichte van volgend jaar niet erg zullen veranderen, introduceren we nu al zoveel mogelijk onderdelen. In dat opzicht verschuiven we de werkzaamheden voor de winterstop naar voren.'

Dat betekent niet dat er net zoveel gedaan kan worden als men zou willen. 'De auto had er volgend jaar anders uitgezien als we wel gewoon door mochten werken in de winter', gaat Key verder. 'Maar we hebben daar nu eenmaal geen vrijheid in. Ik geef de FIA niet de schuld, want zij moesten de beslissing over die tokes doen onder veel druk en onzekerheid. We moeten er nu maar mee zien te dealen. Uiteindelijk helpt het systeem om de teams kosten te laten besparen.'

Desalniettemin is er een zware taak weggelegd voor McLaren om de nieuwe Mercedes in het chassis te passen. 'Het is tegenwoordig erg ingewikkeld om van leverancier te wisselen, omdat de krachtbronnen erg complex zijn. Vroeger waren de meeste V8's zo ongeveer hetzelfde, maar dat geldt nu niet. De koeling, elektronische randvoorzieningen en de turbo zitten bij iedere leverancier op een andere plek.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws