max verstappen red bull racing oscar piastri mclaren 2025 silverstone groot brittannie zondag race safety car Formule 1
Formule 1

Silverstone is Norris' tea party na eerste thuiszege, Hülkenberg zet legendarische prestatie neer

max verstappen red bull racing oscar piastri mclaren 2025 silverstone groot brittannie zondag race safety car

Lando Norris wint voor het eerst in zijn carrière zijn thuisrace. Nadat de Brit op P3 begon, hield hij stand in de regen en profiteerde hij van de tiensecondenstraf van teamgenoot Oscar Piastri. Max Verstappen startte de race vanaf poleposition, maar spinde halverwege de race na de safetycar-fase en kon lastig herstellen. Hij kwam uiteindelijk als zesde over de streep. Nico Hülkenberg levert een geweldige prestatie voor zijn team met een podium.

Het regende flink voor de start van de race, maar zodra de formatieronde begon, kwam de zon erdoor en was het asfalt snel aan het opdrogen. De wedstrijdleiding wilde eigenlijk dat de race achter de safetycar zou starten, maar besloot toch voor een staande start te gaan. Er kwam nog wel wat spray van de auto's af, wat hoe dan ook betekende dat de start op een natte baan zou plaatsvinden.

Voordat de race begon gingen een paar coureurs, waaronder George Russell en Charles Leclerc, al naar binnen voor slicks. Het werd Piastri afgeraden, omdat de laatste sector nog te nat zou gaan. Toen de lampen uitgingen was Piastri goed weg, maar Verstappen blokkeerde hem en behield de leiding. De Australiër kreeg het even lastig, want Norris zat hem op de hielen.

Verstappen vond grip op plekken waar andere rijders geen grip konden vinden en probeerde een gaatje te trekken naar de McLarens. Norris had zijn handen vol aan Lewis Hamilton, die aan het prikken was en een poging deed om hem in te halen. De gevechten werden gestaakt vanwege een virtuele safetycar voor Liam Lawson. De Nieuw-Zeelander stond naast de baan en kwam niet weg.

Later werd duidelijk dat hij contact had met Esteban Ocon. De Fransman zat klem tussen Lawson en Yuki Tsunoda, waarna Lawson over zijn voorband reed. Ocon kon doorrijden, maar had schade. Onder de VSC-periode ging Antonelli naar binnen, hij werd op de harde band gezet. Voorin maakte niemand aanstalten om naar binnen te gaan op dat moment. Verstappen discussieerde met zijn ingenieur over slicks, maar sector 3 was alsnog te nat.

De tekst gaat verder onder het X-bericht.

Verstappen en Piastri duelleren

In de vierde ronde van de race was het weer groen. Gabriel Bortoleto crashte, maar daarvoor was geen safetycar of virtuele safetycar nodig volgens de wedstrijdleiding. Met schade reed hij terug naar de pitstraat. Verschillende coureurs kregen van hun ingenieurs te horen dat er meer regen aan zat te komen, mogelijk binnen tien rondes. Piastri kon aanhaken bij Verstappen terwijl de baan aan het drogen was.

De Nederlander had een moment bij het opkomen van Hangar Straight, maar hij hield Piastri achter zich. De Australiër voerde de druk op, maar moest zijn strijd staken vanwege een virtuele safetycar. Bortoleto kon toch niet terugrijden naar de pitstraat, en dus moest zijn auto weggetakeld worden. In ronde zeven was het weer groen, en dus zette Piastri de jacht op Verstappen voort.

Een mooi duel volgde in de ronde erna, waarin Piastri de leiding over wist te nemen. Verstappens achterbanden leken eraan te zijn gereden, maar hulp in de vorm van koelere omstandigheden was onderweg. Verder naar achteren waren Antonelli en Leclerc aan het vechten, die allebei op de slicks stonden. Ze hadden het beiden lastig, maar Antonelli kreeg de inhaalactie gedaan.

Nieuwe regen

Verstappen kon niet bij Piastri blijven, maar het begon opnieuw te regenen en een pitstop zat eraan te komen. Mercedes haalde Antonelli ook weer naar binnen voor intermediates terwijl de rest van het veld doorreed. 'Als er een flinke bui komt, dan moeten we wel echt naar binnen', zei de Nederlander op de boordradio. Lambiase stuurde Verstappen echter nog niet de pitstraat in.

Norris begon in te lopen op Verstappen terwijl de wedstrijdleiding DRS weer uitschakelde. De regen kwam echt met bakken uit de hemel te vallen, waardoor de coureurs die op slicks stonden zich moesten haasten om naar binnen te gaan. Opnieuw reed Verstappen door, die Norris in zijn versnellingsbak had. Verstappen gleed van de baan en moest een stukje door het gras, maar herpakte zich en reed de pitstraat in.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing oscar piastri mclaren 2025 silverstone groot brittannie zondag race start

Piastri ging als eerste naar binnen, waarna Norris een langzame stop had. Verstappen haalde hem in in de pitstraat, en kwam als derde terug op de baan. Alexander Albon zat op dat moment tussen Piastri en Verstappen. De Nederlander passeerde Albon snel, terwijl Norris klem zat achter de Britse Thai. Op de onboards en de camera's was te zien dat het echt heel hard begon te regenen.

Norris besloot hoe dan ook Verstappen aan te vallen, maar kon amper wat zien in de spray van de RB21. Verstappen sloeg zijn aanval af. De wedstrijdleiding vond de omstandigheden zo extreem, dat de safetycar werd ingezet. Voor de viervoudig wereldkampioen was dat gunstig, want hij zat vijftien seconden achter Piastri. In ronde zeventien ging de safetycar weer naar binnen.

Verstappen spint 

Onder iets drogere omstandigheden zette Piastri de race voort en kon Verstappen hem goed volgen, maar het gat werd al snel een seconde. Oud-teamgenoten Russell en Hamilton vochten het uit in het middenveld, waarbij Russell de Ferrari-coureur eerst passeerde, maar Hamilton hem daarna terugpakte. De safetycar keerde terug op de baan vanwege de crash van Isack Hadjar.

De jonge coureur was hard de muur in gegaan en zijn auto was hevig toegetakeld. Een rampzalige dag voor Racing Bulls dus, met een dubbele DNF. In de spray van zijn voorganger zag Hadjar niets, waardoor hij op de achterkant van Antonelli reed. De Italiaan had geluk dat hij er niet samen met Hadjar afging. Het was wel te zien dat hij schade had aan de achterkant van de auto.

In ronde 21 ging de safetycar weer naar binnen. Piastri leek niet weg te komen, waardoor Verstappen er even voorbijreed. Toen het groen was kon de Australiër wel wegkomen, maar Verstappen reed over een nat stuk asfalt en spinde. Hij viel terug naar P10. Piastri werd genoteerd bij de wedstrijdleiding voor een safety car infringement. De spin van Verstappen betekende dat Stroll zijn P3 overnam.

De tekst gaat verder onder het X-bericht.

Tien seconden voor Piastri

Mercedes haalde Antonelli halverwege de race opnieuw naar binnen, maar dit keer om de auto in de garage te zetten. Hij was de vijfde uitvaller van de race. Russell lag op dat moment zevende, en hij wist Hamilton in te halen nadat de Ferrari-coureur even naast de baan belandde. Verstappen lag tiende achter Sainz en drong aan bij de Williams-coureur. Vooraan reden de McLarens een ongelooflijke pace.

De wedstrijdleiding kwam vervolgens met een besluit over Piastri en deelde een tiensecondenstraf uit aan de Australiër voor een safety car infringement. Ook Tsunoda was de klos, de Japanner kreeg een tiensecondenstraf voor het veroorzaken van een botsing, omdat hij Bearman in een spin tikte. Verstappen kon ondertussen geen meters maken, hij zat vast achter Sainz en liet zijn ingenieur weten dat hij de Williams-coureurs niet kon bijbenen.

Met nog twintig ronden te gaan vond er een gevecht plaats tussen Nico Hülkenberg en Stroll om de derde plek. De Canadees had een achterstand van meer dan twintig seconden op McLaren. Het begon op te drogen, maar nog niet snel genoeg om de banden te wisselen voor slicks. Verstappen vond op dat moment een beetje snelheid, en kon eindelijk binnen een seconde van Sainz komen.

Verstappen kan niets met de RB21

Hülkenberg en Hamilton gaan voorbij Stroll in ronde 35 terwijl Verstappen Sainz weet te pakken. DRS is ondertussen weer beschikbaar, waardoor een treintje ontstaat in het middenveld. Drie ronden later was Fernando Alonso de eerste die besloot de slicks onder de auto te zetten. Russell twijfelde, maar volgde uiteindelijk ook. Het ging bijna mis voor de Brit, want hij spinde en ging door het grind. Hij had geluk dat hij uit het grind kon komen en daar niet strandde. Hij viel terug naar P14.

Verstappen ging in ronde 42 naar binnen en was daarmee eerder in de pits dan de top drie. Met nieuwe mediums onder de auto lag hij negende. Hamilton koos voor softs en had het duidelijk lastig. Daardoor had Hülkenberg een ruime voorsprong toen hij naar binnen ging voor nieuwe banden. Hij kwam ook op P3 weer op de baan terecht. Het was vervolgens druk in de pitstraat, waarbij Piastri zijn straf ging inlossen.

Op de slicks hadden meer coureurs het lastig. Ocon ging door het gras na een aanvaring met Bearman en zakte terug naar P14, waardoor Russell weer bijna in de punten lag. Ook Leclerc maakte een uitstapje naast de baan. Norris ging als laatste naar binnen en kwam voor Piastri weer terug op de baan. De Brit was op weg om zijn thuisrace voor het eerst in zijn carrière te winnen. Ondertussen had Verstappen het maar lastig. 'Deze auto is echt niet te besturen', zei hij.

Uiteindelijk ging Stroll nog even van de baan, waardoor Verstappen de vijfde positie over kon nemen in de 51ste ronde van de race. Een ronde later kwam Norris als eerste over de streep en pakt hij voor het eerst in zijn carrière een thuiszege. Piastri pakt P2, en Hülkenberg volgt op P3.

Uitslag Grand Prix van Groot-Brittannië 2025

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws