Ook Andrew Shovlin, de Trackside Engineering Director van het team van Mercedes, merkte op dat de omstandigheden in São Paulo eventuele kansen voor zijn team in de weg stonden. Volgens de Brit waren de kleine onderlinge verschillen te verwachten, maar ging er tijdens de kwalificatie zelf het één en ander mis. De problemen waren onmogelijk op te lossen, en dus moet Mercedes genoegen nemen met een vijfde en zesde startpositie.
Lewis Hamilton en George Russell klonken na afloop van de kwalificatie in Brazilië al niet geheel tevreden over de behaalde resultaten. Met een respectievelijke vijfde en zesde startpositie liepen de twee heren het gevecht om de eerste startrij sowieso al mis, maar de coureurs voelden beide dat er meer in de auto had gezeten als de regen geen roet in het eten had gegooid. Ook Shovlin merkte aan het einde van de sessies op vrijdag op dat de omstandigheden op de baan het lastiger maakten voor de Duitse renstal om echt zoden aan de dijk te zetten.
Goed begin eindigde in tranen voor Mercedes
In een persbericht van Mercedes benadrukte Shovlin wel dat het er tijdens de eerste training nog goed uit leek te zien. 'We hadden een productieve en bruikbare eerste training, waarin we ons vooral richtten op de long runs. Dat is hier heel belangrijk en de auto leek goed te werken, al is dat lastig als de baan zo heet is.' Tijdens de kwalificatie ging het echter al snel bergafwaarts voor de Duitse renstal, vooral omdat alle coureurs op de baan steeds dichter bij elkaar komen te liggen. 'De kwalificatie lag dichter bij elkaar, maar het veld is zo competitief dat dat inmiddels normaal is. Toch konden we beide auto's in Q3 krijgen terwijl we twee ongebruikte sets zachte banden overhouden.'
Het leek er even op dat Hamilton en Russell mee konden doen in het gevecht om de eerste startrij, aldus Shovlin, maar externe factoren maakten een beter resultaat onhaalbaar. 'We verlieten de pitbox al vroeg en dat bleek uiteindelijk de juiste keuze te zijn, maar we verloren veel temperatuur in de banden bij het wachten op groen licht.' Het verliezen van temperatuur heeft logischerwijs een grote impact op de snelle ronde die coureurs kunnen rijden, benadrukt ook Shovlin. 'Daardoor hadden we weinig grip tijdens de opwarmronde, en dat zorgde voor problemen omdat de baan al wat afkoelde door de miezer.' Ook de Trackside Engineering Director deelde de mening van Hamilton: 'Het is frustrerend om op de vijfde en zesde plek te eindigen, maar als we Aston Martin tijdens de race al vroeg voorbij gaan kunnen we vechten voor een podium.'
Verstappen kan dit weekend in Brazilië zijn zeventiende zege van het seizoen pakken. Ook wedden op F1? Registreer nu bij JACKS en ontvang 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties